Hur spela upp ljud på pc från mac remote?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 21:08

Hej!

Har en PC i garderoben. Den är kopplad till ljudanläggningen. Nu vill jag med min Macbook Pro öppna iTunes, se på den utdelade musikkatalogen i iTunes på Macen och lyssna på musik genom PCn. Observera nu alltså att det är PCn som är inkopplad till ljudanläggningen, och det är så jag vill ha det.

I kort; kan man lyssna på musik i iTunes på en Mac men att högtalarna är kopplade till en annan maskin, som i det här fallet är en PC?

Jag har sett Nettunes, men det kräver Apple Remote och Mac. Men en sån lösning skulle jag vilja ha mellan Mac -> PC.

Någon som kan besvara detta? Vill helst undvika VNC och/eller webbgränssnitt också. Finns det någon funktion i OS X där man kan styra vart ljudet tar vägen, så att det inte körs via de interna högtalarna på Macbooken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 19:16

Airport express som ljud in i en PC borde fungera

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 19:35

Har du nätverk mellan datorerna?
Flr i så fall är det ju bara sätta på delning i Itunes (kräver vers. 7 tror jag) och sedan lira..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 20:24

Hej,

Tack för svaren men det är inte riktigt så jag menar.
Ljudet kommer ut från PCn, inte Macen. Ja, både PCn och Macen är i nätverk, men det är från PCn jag vill höra ljudet genom - inte Macen. När jag dubbelklickar på utdelad musik i iTunes så hörs ju musiken genom Macen.

Förstår ni problemet bättre?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:08

Njae det var det jag svarade på -

OM du sitter vid macen och har itunes igång, samt en airport express inkopplad och airtunes igång, så skickas musiken till APX - sen via kabel till PC, ljud in, som du sedan spelar upp via ljud ut - borde funka bra tom.

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:23

Tangen,

Om man nu väljer en APX, varför då inte koppla den direkt till ljud-in på stereron!?

Känns lite onödigt att gå via PC:n...

- Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:35
Ursprungligen av Torkel:

Tangen,

Om man nu väljer en APX, varför då inte koppla den direkt till ljud-in på stereron!?

Känns lite onödigt att gå via PC:n...

- Torkel

Helt rätt, jag svarade bara på vad ha sa - sen är din lösning mycket smidigare, så ny reommendation är att inte gå via PC´n om du inte har ett bra skääl till det - vilket jag antog (felaktigt?).

/Tangen

Med Microsofts utmärkta gratisprogram Remote Desktop Connection kan du styra din Windowsmaskin från Macen. Om du då har delat ut ditt iTunes-bibliotek på macen så borde det spelas upp på PC:n

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-11-11 09:14

Idé 1. Kika på http://www.slimdevices.com/pi_features.html och undersök om du inte kan hitta en bättre lösning med hjälp av slimserver som är kostnadsfritt, bra och mångsidigt.

Idé 2. Överväg om inte en fjärrkontroll till pc-maskinen skulle vara en ännu bättre lösning än de lösningar du funderar över nu.. Macen är säkert oftast igång men att alltid ha två burkar i gång för att kontrollera sin musik kan kännas lite obekvämt i långa loppet. Själv kombinerar jag fjärrkontroll och en Apple Remote Desktop-lösning för att kontrollera min media-MacMini.

Idé 3 .. som är allra bäst finns någonstans bland alla andra goda idéer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-11 18:46

Jo, Airport vore väldans praktiskt. Men tyvärr har jag i nuläget inte råd med att köpa en sådan. Därav denna hyfsat opraktiska lösningen - men det är så jag vill ha det nu.
Då är frågan: om man inte har Airport, vad gör man då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 08:54
Citat:

Med Microsofts utmärkta gratisprogram Remote Desktop Connection kan du styra din Windowsmaskin från Macen. Om du då har delat ut ditt iTunes-bibliotek på macen så borde det spelas upp på PC:n

koll RR inlägget

1
Bevaka tråden