Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spela upp ljud på pc från mac remote?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 21:08

Hej!

Har en PC i garderoben. Den är kopplad till ljudanläggningen. Nu vill jag med min Macbook Pro öppna iTunes, se på den utdelade musikkatalogen i iTunes på Macen och lyssna på musik genom PCn. Observera nu alltså att det är PCn som är inkopplad till ljudanläggningen, och det är så jag vill ha det.

I kort; kan man lyssna på musik i iTunes på en Mac men att högtalarna är kopplade till en annan maskin, som i det här fallet är en PC?

Jag har sett Nettunes, men det kräver Apple Remote och Mac. Men en sån lösning skulle jag vilja ha mellan Mac -> PC.

Någon som kan besvara detta? Vill helst undvika VNC och/eller webbgränssnitt också. Finns det någon funktion i OS X där man kan styra vart ljudet tar vägen, så att det inte körs via de interna högtalarna på Macbooken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 19:16

Airport express som ljud in i en PC borde fungera

Har du nätverk mellan datorerna?
Flr i så fall är det ju bara sätta på delning i Itunes (kräver vers. 7 tror jag) och sedan lira..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 20:24

Hej,

Tack för svaren men det är inte riktigt så jag menar.
Ljudet kommer ut från PCn, inte Macen. Ja, både PCn och Macen är i nätverk, men det är från PCn jag vill höra ljudet genom - inte Macen. När jag dubbelklickar på utdelad musik i iTunes så hörs ju musiken genom Macen.

Förstår ni problemet bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:08

Njae det var det jag svarade på -

OM du sitter vid macen och har itunes igång, samt en airport express inkopplad och airtunes igång, så skickas musiken till APX - sen via kabel till PC, ljud in, som du sedan spelar upp via ljud ut - borde funka bra tom.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:23

Tangen,

Om man nu väljer en APX, varför då inte koppla den direkt till ljud-in på stereron!?

Känns lite onödigt att gå via PC:n...

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:35
Ursprungligen av Torkel:

Tangen,

Om man nu väljer en APX, varför då inte koppla den direkt till ljud-in på stereron!?

Känns lite onödigt att gå via PC:n...

- Torkel

Helt rätt, jag svarade bara på vad ha sa - sen är din lösning mycket smidigare, så ny reommendation är att inte gå via PC´n om du inte har ett bra skääl till det - vilket jag antog (felaktigt?).

/Tangen

Med Microsofts utmärkta gratisprogram Remote Desktop Connection kan du styra din Windowsmaskin från Macen. Om du då har delat ut ditt iTunes-bibliotek på macen så borde det spelas upp på PC:n

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-11-11 09:14

Idé 1. Kika på http://www.slimdevices.com/pi_features.html och undersök om du inte kan hitta en bättre lösning med hjälp av slimserver som är kostnadsfritt, bra och mångsidigt.

Idé 2. Överväg om inte en fjärrkontroll till pc-maskinen skulle vara en ännu bättre lösning än de lösningar du funderar över nu.. Macen är säkert oftast igång men att alltid ha två burkar i gång för att kontrollera sin musik kan kännas lite obekvämt i långa loppet. Själv kombinerar jag fjärrkontroll och en Apple Remote Desktop-lösning för att kontrollera min media-MacMini.

Idé 3 .. som är allra bäst finns någonstans bland alla andra goda idéer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-11 18:46

Jo, Airport vore väldans praktiskt. Men tyvärr har jag i nuläget inte råd med att köpa en sådan. Därav denna hyfsat opraktiska lösningen - men det är så jag vill ha det nu.
Då är frågan: om man inte har Airport, vad gör man då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 08:54
Citat:

Med Microsofts utmärkta gratisprogram Remote Desktop Connection kan du styra din Windowsmaskin från Macen. Om du då har delat ut ditt iTunes-bibliotek på macen så borde det spelas upp på PC:n

koll RR inlägget

1
Bevaka tråden