Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Core 2 Duo

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 16:58

jag har en plan på att koppla mac booken till en sony 40" LCD 1900x1080 TV, när jag lyckats köpa en sådan. då får men en väldigt stor skärm, och en väldigt liten dator.

för mig kommer det att bli mycket snabbare hemma, från G4 500MHz till Intel Core 2 Duo 2GHz. ska bli riktigt skönt. första nya datorn jag köper privat sedan Performa 6400.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 17:35

Åhh...Äntligen. Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska köpa en IMac eller MacBook. Vill jag vara kraftig eller mobil? Hmm...Lite som att spela rollspel det här

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 17:42
Ursprungligen av Pluffo:

Åhh...Äntligen. Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska köpa en IMac eller MacBook. Vill jag vara kraftig eller mobil? Hmm...Lite som att spela rollspel det här

Välkommen i klubben! Jag kommer att köpa en MBP 15" 2.33GHz. Jag vill veta att jag köper det bästa som finns för tillfället. Det tar då lite längre tid innan jag blir akterseglad. Sedan är det det där med grafikkort, FW800, vit plast kontra aluminium. De MB jag sett har sett skitiga ut. MBP ser mycket mer pro ut.

Angående Gigabit Ethernet så har MacBook haft det sedan dag 1.
http://support.apple.com/specs/macbook/macbook.html

Snabbare hårddiskar sa du, har inte gamla MacBook en 5400-rpm hd? Skäms lite för att fråga då jag själv äger en men inte vet vad som finns i den

EDIT:
Det var en Seagate Momentus 5400.2 disk. Det fick jag i alla fall fram genom att googla på modellnumret i System profiler.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-08 18:13

ärligt så fattar jag inte varför de uppdaterar macbooken nu?? de kan ju inte ens leverera macbook pro. jag beställde 26;e okt å den är inte ens skickad. nu erbjuder de 160gb hårddisk på macbooken, en hårddisk de inte ens har eller väldigt få av. blir de nu en anstormning av folk som beställer nya macbook kan de ju bli kaos med missnöjda kunder till följd. jag börjar iaf lessna. skickar de den inte i morn som lovat så kommer jag klaga big time! första gången jag är irriterad på apple faktiskt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 18:24
Ursprungligen av ibanez:

ärligt så fattar jag inte varför de uppdaterar macbooken nu?? de kan ju inte ens leverera macbook pro. jag beställde 26;e okt å den är inte ens skickad. nu erbjuder de 160gb hårddisk på macbooken, en hårddisk de inte ens har eller väldigt få av. blir de nu en anstormning av folk som beställer nya macbook kan de ju bli kaos med missnöjda kunder till följd. jag börjar iaf lessna. skickar de den inte i morn som lovat så kommer jag klaga big time! första gången jag är irriterad på apple faktiskt!

De ska strunta i en större delen av marknaden för att du ska få din dator snabbare?
Finns väldigt få skäl att stanna kvar vid core duo.

Tråkigt att det apple inte gjorde den ändring samtidigt som andra datorföretag, ska det dröja såhär länge får de gärna komma med något mer.

Tråkigt på grafikkortet, fast ska man inte jobba med 3D spelar det ju inte så stor roll o andra sidan. Men snedbalanserat är det utan tvekan.
Känns som att vi är rätt många på de olika macforumen som vill ha en liten dator med bra grafikkort. När jag köpte min ibook en gång i tiden var det av osäkerhet jag inte valda PB12", större var inget alternativ. När jag vande mig vid mac var min plan att köpa nästa PB12", men det kom aldrig någon.
Känns rent ut sagt löjligt att ibooken har mer avancerat grafikkort funktionsmässigt än vad macbooken har.

Jag gissar på att den enkla konsumentdatorn har en komplett intelplattform för att hålla nere priset och därför går automatiskt ett snabbt grafikkort bort. Ett nvidia 7300-kort med turbocache hade ju känts mer på plats, men det kanske har med deals mellan intel och apple att göra.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-08 18:32
Ursprungligen av Snigeln:

De ska strunta i en större delen av marknaden för att du ska få din dator snabbare?
Finns väldigt få skäl att stanna kvar vid core duo.

Tråkigt att det apple inte gjorde den ändring samtidigt som andra datorföretag, ska det dröja såhär länge får de gärna komma med något mer.

jag och jag, vi är väl många som inte fått våra datorer än. står de att de ska skicka datorn inom 3 dagar så ska de ju göra de också. nu har de gått 14 dagar, trots att hårddisken var slut så ändrade dom inte de i ordern eller på hemsidan. nu har de tydligen fått in hårddisken men får ändå inte iväg datorn. nu kommer de dessutom få än mer att göra.

jag säger inte att de är dåligt att de uppgraderar macbooken, de borde de gjort för längesedan, lika så macbook pro borde de fixat än tidigare. dock är de dåligt att inte ha tillräckligt med grejer och inte kunna följa utsatta leveransdatum de själv sätter.

inte ofta jag gnäller, speciellt inte på apple, men detta är faktiskt under all kritik!

Ursprungligen av ibanez:

jag och jag, vi är väl många som inte fått våra datorer än. står de att de ska skicka datorn inom 3 dagar så ska de ju göra de också. nu har de gått 14 dagar, trots att hårddisken var slut så ändrade dom inte de i ordern eller på hemsidan. nu har de tydligen fått in hårddisken men får ändå inte iväg datorn.

jag har väntat i veckor på min MacBook. Jag struntar i om det är Core 2. Har jag bråttom tar jag Mac Pro.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-08 18:37

Då var det dags att köpa sin första mac då.

Hur stor skillnad i processorprestandaväg är det mellan alternativ ett och två egentligen?

Är ute efter mer minne än 512 så klart. Antingen kör jag på alternativ ett och köper till extra minne, eller så kör jag på alternativ två.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 21:30
Ursprungligen av mr. pink:

Då var det dags att köpa sin första mac då.

Hur stor skillnad i processorprestandaväg är det mellan alternativ ett och två egentligen?

Är ute efter mer minne än 512 så klart. Antingen kör jag på alternativ ett och köper till extra minne, eller så kör jag på alternativ två.

kör alternativ två, man klarar sig inte utan DVD-brännare

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 21:39
Ursprungligen av Dj Leafer:

kör alternativ två, man klarar sig inte utan DVD-brännare

Känner också så, men har inte bränt en enda dvd i min intel Imac sedan mars.
Vad ska man bränna? Backup? Ge mig lite tips:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 22:36
Ursprungligen av Jordi:

Känner också så, men har inte bränt en enda dvd i min intel Imac sedan mars.
Vad ska man bränna? Backup? Ge mig lite tips:rolleyes:

japp, jag backar upp iphoto, itunes och all musik jag handlar på nätet. plus diverse tv-serier och djmixar jag hittar.

håller på och ska lägga över alla mina cd och vinyl på datorn, och de viktigaste kommer att backupas på dvd.

dessutom händer det ju att man filmar ngn svensexa som sedan ska brännas ut till polarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 18:41

Synd att Macbook har ett så dåligt tangentbord. Annars skulle den vara riktigt intressant. För min del blir det en Macbook Pro. Men inte riktigt än...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 21:39
Ursprungligen av Mondo:

Synd att Macbook har ett så dåligt tangentbord. Annars skulle den vara riktigt intressant. För min del blir det en Macbook Pro. Men inte riktigt än...

Håller inte alls med dig. Jag älskar tangentbordet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 18:57

Tråkigt på grafikkortet, fast ska man inte jobba med 3D spelar det ju inte så stor roll o andra sidan. Men snedbalanserat är det utan tvekan.

Fast det tycker jag är lite fel inställning. Apple's OS är i stort mångt och mycket ett 3D-program grafiskt och det nyttjar GPU:n mer och mer. Program kommer mer och mer nyttja GPU:n (Aperture, Motion, Final Cut Pro, iPhoto…). Som många även sagt om Mac Pro - det finns många användare som hellre ser en lite slöare CPU-modell men med ett snabbare grafikkort. Jag tror det EXAKT samma sak gäller MacBooken. De flesta användare av MacBook tror jag blir gladare att kunna spela ett spel snabbt än en processor som blir 20% snabbare. Vid surfning, videotittning m.m. är MacBook rev 1 mer än nog snabb. För "moderna" grafiskt krävande tillämpningar (allt som nyttjar GPU:n) är den ett skämt. Det handlar om balans och maskinen är galet obalanserad på just denna punkten.

Från iBooken har man nu c:a 5X snabbare CPU och ungefär lika snabb GPU - dvs GPU:n är 1/5 så snabb som den "borde" vara.

Senast redigerat 2006-11-08 19:08
  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 23:07
Ursprungligen av Erik.dv:

De flesta användare av MacBook tror jag blir gladare att kunna spela ett spel snabbt än en processor som blir 20% snabbare. Vid surfning, videotittning m.m. är MacBook rev 1 mer än nog snabb. För "moderna" grafiskt krävande tillämpningar (allt som nyttjar GPU:n) är den ett skämt. Det handlar om balans och maskinen är galet obalanserad på just denna punkten.

Håller med helt. MacBook med ett ordentligt grafikkortet hade varit en dröm. Den perfekta datorn, rekommenderbar till _alla_ Liten, vacker, snabb, prisvärd. MEN grafiken är som det ser ut nu en enorm flaskhals. Den gör mig tveksam till att rekommendera en laptop från Apple överhuvudtaget, då det blir orimligt dyrt om man vill ha decent grafikprestanda.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-09 00:54

Kan berätta att till och med dom första MacBookarna var snabbare än våran nuvarande Dell, som hade köpts in för 3 månader sedan, som ny................ Inte kan man köra OS X på den hära j*vla burken heller!!

Jahapp, man får väl leva på en P4 3.0 Ghz ett tag till då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 09:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Tråkigt på grafikkortet, fast ska man inte jobba med 3D spelar det ju inte så stor roll o andra sidan. Men snedbalanserat är det utan tvekan.

Fast det tycker jag är lite fel inställning. Apple's OS är i stort mångt och mycket ett 3D-program grafiskt och det nyttjar GPU:n mer och mer. Program kommer mer och mer nyttja GPU:n (Aperture, Motion, Final Cut Pro, iPhoto…). Som många även sagt om Mac Pro - det finns många användare som hellre ser en lite slöare CPU-modell men med ett snabbare grafikkort. Jag tror det EXAKT samma sak gäller MacBooken. De flesta användare av MacBook tror jag blir gladare att kunna spela ett spel snabbt än en processor som blir 20% snabbare. Vid surfning, videotittning m.m. är MacBook rev 1 mer än nog snabb. För "moderna" grafiskt krävande tillämpningar (allt som nyttjar GPU:n) är den ett skämt. Det handlar om balans och maskinen är galet obalanserad på just denna punkten.

Från iBooken har man nu c:a 5X snabbare CPU och ungefär lika snabb GPU - dvs GPU:n är 1/5 så snabb som den "borde" vara.

Du behöver inte säga till mig att det är dålig balans, för det har jag också hållt med om. Vad gäller hastigheten på GPU:n i macbooken spelar den mindre roll eftersom OSX i sig inte utför något tyngre arbete med 3Dn och dessutom har FPS-lock. Något som är värre är däremot att ibooken faktiskt har stöd för fler 3D-effekter och funktioner än macbooken, det är undermåligt.

Jag hade gärna sett en lite långsammare modell på processor och ett snabbare grafikkort, men då blir enda alternativet en enkelkärning Celeron-M för att bibehålla prisnivån. Det känns inte som en speciellt attraktiv dator heller.
För de tillämpningar som utnyttjar GPU:n, Aperture och Final Cut till exempel får vi ändå se dem som professionella tillämpningar som kanske inte riktigt Apple har tänkt sig att du behöver full fart på i macbooken ändå.

Det som hade behövts är att den svarta macbooken hade något någorlunda grafikkort med åtminstone delvis eget minne ala hypercache eller en mindre macbook pro.

När vi för övrigt är inne på macbook pro är kanske inte det underliga att apple väljer prestandasegmentet de gjort, utan snarare att de inte kör med senaste modellen inom prestandasegmentet och att de väljer att klocka ned den (som de alltid har gjort).
Eftersom det redan nu tillverkas speciella drivrutiner för macen och grafikkorten inte är de samma som till en vanlig pc skulle det mycket väl kunna göras profiler för grafikkortet som väljer klockfrekvenser efter strömsparprofilerna trots att 3D hela tiden är aktivt.

Å andra sidan är den den typen av GPU som sitter i MacBook inte direkt ovanlig i liknande bärbara datorer.

Ursprungligen av Björn Leander:

Å andra sidan är den den typen av GPU som sitter i MacBook inte direkt ovanlig i liknande bärbara datorer.

Gör det Macbook mer balanserad?
Två fel är inte lika med ett rätt.
Jag håller helt klart med Erik.dv, Apple satsade på fel uppgradering, vad som hade kunnat bli en väldigt trevlig laptop, blev nu en surf och ordbehandlare.
Och är det inte så att Leopard kommer att avlasta cpu och istället använda sig mer av Gpu för att rita desktopen? Då är ju uppgraderingen ännu dummare då man får en rejäl flaskhals i grafikkortet. Sen vill man att den ska hålla i ca 3 år, kommer ett internt grafikkort som delar ram med resten av systemet göra det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 01:44
Ursprungligen av mendezzz:

Gör det Macbook mer balanserad?
Två fel är inte lika med ett rätt.
Jag håller helt klart med Erik.dv, Apple satsade på fel uppgradering, vad som hade kunnat bli en väldigt trevlig laptop, blev nu en surf och ordbehandlare.
Och är det inte så att Leopard kommer att avlasta cpu och istället använda sig mer av Gpu för att rita desktopen? Då är ju uppgraderingen ännu dummare då man får en rejäl flaskhals i grafikkortet. Sen vill man att den ska hålla i ca 3 år, kommer ett internt grafikkort som delar ram med resten av systemet göra det?

Vista rekommenderar/kraver ju ett grafikkort pa 128 MB for att kora Aero. Daremot provade jag xgl pa min laptop som har 64 MB integrerat och det funka utan problem. Xgl ar dessutom mycket snyggare an Aero. Sa jag tror det ar lugnt med 64 MB integrerat for att kora leopard. Daremot om man vill spela, men vem vill spela pa en 13 tums skarm? Istallet for att kopa en MBP for att spela, lagg pengarna istallet pa en Xbox360/PS3. De ar mitt rad.

Hmm och jag får min Macbook Core Duo imorgon, den blev försenad undra om det är en Core 2 Duo i paketet? Eller kanske inte men jag skall ringa apple imorgon när paketet har kommit fram och Be dem skicka en Core 2 Duo istället iaf.

Är det nån som vet hur det funkar med de där 14 dagarna som apple erbjuder sig att byta datorn på? Skickar de en ny så skickar man tillbaka den gamla i samma förpackning precis som man gör när man byter batterier ?

  • Medlem
  • Lomma
  • 2006-11-08 22:44
Ursprungligen av joppefan:

Hmm och jag får min Macbook Core Duo imorgon, den blev försenad undra om det är en Core 2 Duo i paketet? Eller kanske inte men jag skall ringa apple imorgon när paketet har kommit fram och Be dem skicka en Core 2 Duo istället iaf.

Är det nån som vet hur det funkar med de där 14 dagarna som apple erbjuder sig att byta datorn på? Skickar de en ny så skickar man tillbaka den gamla i samma förpackning precis som man gör när man byter batterier ?

Mitt första inlägg här på 99mac, och jag kan säga att denna dag har varit minst sagt hektisk .

Satt runt 13-14-tiden idag och slösurfade samtidigt som jag väntade på min MacBook jag köpte via AppleStore (genom Mecenat) för 1½ vecka sen. "Korkat" kan tyckas, eftersom ryktena gick att uppgradering var i knutarna, men jag orkade helt enkelt inte vänta längre. Surfade in på Apples hemsida, och såg att AppleStore var nere, såg även att ni hade kommenterat det här. "Kul jul - nu kommer det säkert" tänkte jag, och givetvis var MacBooken uppgraderad en halvtimme därefter. Efter ytterligare en halvtimme ringer TNT på dörren med min "nya" MacBook Core Duo. Haha.

Ringde direkt till Apple och sa som det var, och de förstod givetvis att jag inte ville ha en gammal version. Ringde till Mecenat för att få klargjort att deras 10% rabatt skulle gälla även på den nya MacBooken (så att det inte skulle bli några problem med tillbakaskickningen/priset osv). Ringde Apple igen, det tog ungefär 5 minuter för en trevlig amerikanska (?) att göra en ny order på en likvärdig Core 2 Duo MacBook till mig. TNT skulle höra av sig inom 48 timmar för upphämtning av den gamla, jag fick även ett returnummer som jag fick skriva på lådan. Behövde inte ens vänta för att pengarna ska komma in på kontot och sedan köpa en ny, utan de bytte helt enkelt bara ut den. Smidigt!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-22 22:37
Citat:

Ringde Apple igen, det tog ungefär 5 minuter för en trevlig amerikanska (?) att göra en ny order på en likvärdig Core 2 Duo MacBook till mig. TNT skulle höra av sig inom 48 timmar för upphämtning av den gamla, jag fick även ett returnummer som jag fick skriva på lådan. Behövde inte ens vänta för att pengarna ska komma in på kontot och sedan köpa en ny, utan de bytte helt enkelt bara ut den. Smidigt![/QUOTE]

Tack för tipset! Jag pratade med en grymt bra kundservare på Apple, som kollade om det gick att byta rakt av från gamla till uppdaterade MB:n, men återkom med beskedet att de inte gjorde det (vilket han själv tyckte var väldigt dumt). Sen såg jag det här inlägget och testade igen, med vetskapen i ryggen, och nu verkar det som att det funkar! Grymt skönt. Hoppas bara man får behålla gamla MB:n tills de levererar den nya... dream on kanske, men vem vet. De skulle ju spara transportpengar på det

Apple erbjuder sig inte att låta dig byta dator under de första 14 dagarna. Det finns lagar som tvingar dem att låta dig ångra köpet inom 14 dagar då du gör ett distansköp. Vissa undantag finns.

Rent praktiskt fungerar det så att du ringer till Apple (0771 199 519) och säger att du ångrat köpet. En budfirma hämtar datorn och du får dina pengar tillbaka. Sedan gör du helt enkelt ett nytt köp. Du ska inte behöva uppge något skäl men om du vill kan du naturligtvis säga att du vill köpa en ny MacBook med Core 2 Duo istället så kan de kanske hjälpa dig med det.

Okey vi får se hur det verkar när jag ringer till dem.
Jag får den dagen efter de har lanserat en ny produkt, det känns ju lite tråkigt + det blir 400 kronor billigare med den nya isåfall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 19:48

Jahoo! Det här är precis vad jag väntat på! Sjutton vad skönt det ska bli att bli portabel igen. Hoppas verkligen att de rensat ut alla barnsjukdomar som den förra MacBooken hade med den här uppgraderingen.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-11-08 19:57

Har varit "betatestare" sen i juni och har precis nyligen fått min MacBook att fungera helt! Har även en kompis som jag konverterat som köpte en MacBook för två månader sen. Han har också precis fått tillbaka den från service. ALDRIG MER att jag köper Rev1 från Apple!

Detta är den MacBook som de skulle ha släppt från början!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-08 20:23
Ursprungligen av Roxtroem:

Har varit "betatestare" sen i juni och har precis nyligen fått min MacBook att fungera helt! Har även en kompis som jag konverterat som köpte en MacBook för två månader sen. Han har också precis fått tillbaka den från service. ALDRIG MER att jag köper Rev1 från Apple!

Detta är den MacBook som de skulle ha släppt från början!

Då hade ju rev 2 varit rev 1 och rev 3 hade blivit rev 2. Men det hade vi aldrig märkt eftersom rev 1 aldrig hade levererats alls. Så fan vet vilken rev det är vi egentligen får?

Bevaka tråden