Skapelse datum förlorade pga DOS disk!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-07 22:56

Jag backade för ett tag sedan upp hela min gamla dator på en extern HD jag lånade av en polare. Efter att jag fått den nya datorn och kopierat över allting märkte jag att disken var en DOS formaterad disk och skapelsedatumen hade försvunnit på i princip ALLA filer!
Dessutom hade nästan alla foton i min samling fått skapelsedatumet 1 April 1980.

Grymt störande detta. Är dessa datum förlorade för alltid eller går det att rädda?

En del digitalkameror och bildredigeringsprogram lagrar meta-data (tex datum bilden är tagen eller bearbetad) inuti filerna, det kallas för EXIF och en till sak (minns inte just nu namnet). Med tex Applescript och Graphic Converter så kan man försöka läsa fram denna information och sedan via Applescript skriva in det i Finder på filerna igen som skapad och ändrad. Det finns flera tidigare trådar om att läsa EXIF-data från filer här på 99Mac, sök i forumet.

Om vi talar om foton i iPhoto så är ju filstrukturen (eg 2005 > 12 > 01) en sorts vägledning som återigen ett Applescript skulle kunna traversera igenom och läsa och återställa på filerna, men inte mera exakt än så.

En del program har liknande saker för sig, tror tex att Office-dokument har något ändrat datum internt i filen. Det kanske går att läsa fram.

I övrigt (då du inte har kvar originalen) så skulle jag tro att det är kört ja.

1
Bevaka tråden