Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP - Hur?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är nybörjare på både Mac och FTP. Jag behöver komma åt en massa JPG-filer som ligger på en FTP-server.

Jag provade att skriva in FTP-adressen i Safari, men det fick jag bara att funka en enda gång. Det blir detta felmeddelande: "Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i ftp://xxxxx.xxxx.xx:xxxx/ inte kunde läsas eller skrivas (Felkod -36)."
(Jag tänkte lägga in en bild på felmeddelandet här, men det fattar jag inte heller hur man gör. Jag tog "Bifoga filer", men när jag förhandsgranskade syntes inte bilden... suck... Jag älskar min nya dator, men ibland blir jag galen.)

Efter att ha kollat här i forumet laddade jag hem OneButton FTP. Hjälpfil ingick inte, men jag fyllde i uppgifterna som jag tror att jag ska göra. Inget händer dock. Det står inte ens att det inte gick att ansluta, men anslutet verkar det inte vara.

Den gången jag lyckades komma in via Safari så visades inga miniatyrer av JPG-bilderna. I andra mappar i datorn visas bilderna. Hur får jag fram thumbnail-läget?

Jag skulle behöva en steg-för-steg-instruktion for dummies för att lösa dessa problem. Kan du hjälpa mig?

Edit: Bilden kom visst med i alla fall...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-07 14:06

Vad du behöver är en vettig FTP-klient. Jag föreslår Cyberduck som dels är ganska enkel att lära sig som nybörjare och dessutom en väldigt stabil klient.

Det du ska göra är alltså att ansluta dig mot en FTP-server. Först och främst behöver du adressen. Den skriver du i adressfältet när du valt Ny anslutning i Cyberduck. Därefter väljer du vilken port du ska ansluta dig genom (standard är 21). Portnumret du ska använda är det som står efter kolon-tecknet i adressen.

Om du inte ansluter som anonym (anonymous) behöver du ett användarnamn och ett lösenord. Du kan ju prova en anonym anslutning till att börja med - skriv bara "anonymous" (utan citat-tecknen) i användarrutan, och lämna lösenordsfältet blankt.

Tack för hjälpen! Men jag kommer inte in! Är nedanstående korrekt ifyllt? Jag vet att det är rätt användarnamn och lösenord.
Adressen som visas är också korrekt. Ska jag fylla i/ändra något mer?

Är du säker på att det ska vara port 2121? Prova annars med 21.

Jag kom inte in när jag loggade in med "anonymous" heller.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-07 14:28

Jesper kan ha en poäng, för övrigt ser det helt rätt ut.

Hej igen!

Jag kom iiiinnnn!
Porten är korrekt. Jag skulle ha skrivit anna med litet "a"!

Men hur gör jag nu då? Jag behöver bläddra bland bilderna och se vad de föreställer. Jag provade att dubbelklicka på en bild, men då laddades den ner... Jag blir lite nervös att det inte går.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är du säker på att det ska vara port 2121? Prova annars med 21.

Om jag ansluter som anonym mot vulture.tixit.se på port 2121 så svarar vsFTPd 2.0.3 så nog är det rätt port.

Tror inte du kan se thumbnails via FTP i någon klient som jag känner till.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-07 15:11
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Tror inte du kan se thumbnails via FTP i någon klient som jag känner till.....

Jo, Safari

Om man skriver in FTP-adressen (korrekt) i Safari, så får man ett Finder-fönster där man kan bläddra och kolla foton. Tyvärr går det inte att ladda upp saker den vägen, då behöver man en FTP-klient....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-07 15:13

Det fungerar i Transmit, en FTP klient jag skulle rekommendera.

Observera att pga det sätt som FTP fungerar på, så måste Transmit i vilket fall ladda in HELA bilden i minnet, så det tar lika lång tid att visa en preiew som att aldda ner hela bilden.

Aj då! Kanske det här funkar istället: www.box.net
Jag får be de som har hand om FTP:n att lägga upp bilderna där istället...
Jag vet dock inte hur stor bildmappen är. Kan jag inte se det i Cyberduck??

Edit: Detta skrevs efter Johans inlägg.

Pesc: Hej igen! Dig har jag fått mycket hjälp av förut. Jag har som sagt provat i Safari, men jag fick det bara att fungera en gång, och då utan thumbnails.
Jag provade med Safari igen nu - och tro det eller ej - men nu dyker det upp n_y_a meddelanden:

Desh: Det bästa vore om det funkade så att man inte behövde öppna eller klicka på bilden för att se innehållet, utan att man såg alla bilder prydligt uppradade som i Finder.

En fråga till: Kan man inte söka med wildcards efter filer i Cyberduck? Det pratas mycket om Cyberduck, men de enkla uppgifterna jag vill ha utförda verkar det inte klara av. Det finns ett sökfönster uppe till höger, men det fungerar inte. Är det för mycket begärt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 16:55

Alltså, nu pratar vi FTP. File Transfer Protocol från 1985, 10 år innan vanligt folk visste vad internet och WWW var. Nu pratar vi datorernas stenålder.

FTP används för att flytta filer till och från en server på internet. Mer kan den inte. Den har ingen sökfunktion. Det finns inga speciella funktioner för att förhandsgranska dokument (hela dokumentet måste laddas ner till din dator för att man skall kunna få en snygg ikon om det är en bild).

Cyberduck är en bra klient (för att vara FTP). Transmit är super-bra (eftersom man faktiskt kan förhandsgranska dokument utan att slaska med filer (men Transmit måste ändå hämta hem hela filen (eftersom det är FTP (märks det att jag är programmerare och van vid parenteser?))))

Sökrutan i Cyberduck söker bara bland filnamn i den mapp du just nu tittar i. Den kan inte göra mycket mer pga begränsningar i FTP.

Vad är det för uppgifter du vill ha utförda?

1
Bevaka tråden