Applecare Plan + Meka själv

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PBG4-550 som med undantag för några mindre problem fungerat klockrent. Ett av dessa problem var ett hårddiskhaveri för några veckor sedan. Att det var fel på hårddisken var inget snack om saken, även om jag inte vart med om ett haveri på en Mac förut.

Nåja, jag tänkte det här är ingen fara, jag har ju Applecare. Det enda kruxet var att jag verkligen behövde ha datorn till studier, räkningar mm och jag var inte riktigt så sugen på att skicka den till Holland och vara utan i några veckor för en så enkel sak som ett hårddiskhaveri. Byta hårddisk måste man väl kunna göra själv ? Kanske mer en fråga om garantin gäller eller inte om man byter den själv ?

Jag hittade snabbt detta på Apple´s web: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=111925 Det lät ju bra, verkar inte som om garantin ska sluta gälla, bara man följer instruktionerna nogrannt och är försiktig så ska det inte vara några problem.

OK, tänkte jag och beställde en ny 40GB IBM disk + extern fw kabinett från Dustin. Min plan var att byta den trasiga disken mot IBM 40GB, skicka den trasiga till Apple, och sedan när Apple gett mig en ny disk sätta den i fw lådan.

Den nya IBM disken från Dustin kom och jag bytte utan problem, och vips nu funkade powerbooken igen !

Nu kom problemet, Apple tyckte visst inte om detta. De kunde endast acceptera att jag skickade in hela datorn, inte lösa delar i form av enbart hårddisk. Man fick inte pilla själv ... I Applecare stod tydligen att man inte fick modifiera för då gällde inte Protection Plan osv ...

Jaja tänkte jag, skit i den gamla 20Gb disken, jag hade ju backup på iPoden och den disken var så långsam jämfört med den nya IBM:en.

För att slutligen att komma till min fundering: Hur är det med garanti, Applecare Protection plan och att byta delar själv ? Gäller garantin eller inte ? Om man läser på http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=26246 (Customer Installable parts) så är hårddisken en av dessa. Airport får man väl också installera själv ...

OK, det blev ett rätt långt inlägg, men det kan vara bra med lite bakgrundsinfo ibland.

/henrik

[ 18 Oktober 2002, 23:29: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-19 17:04

Jag vet inte om det är någon skillnad mellan den vanliga garantin och Protection Plan. Men jag skickade in en Powerbook med bytt HD på garantin. Då var det inte hårddisken reprationen handlade om.
Men eftersom dom i instruktionerna beskriver hur man byter hårddisk, minne och Airportkort lär det inte vara några problem med just de sakerna och garantin.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att de inte godkänner att man bara skickar in hårddisken. Fast jag gjorde det med en G4 en gång när jag tänker efter. Det gick bra...

Den vanliga garatin gäller hårdvara i ett år. Inget annat.

Med Apple Care Protection Plan (ACPP) har du 3 års hårdvarugaranti, 3 års telefonsupport samt en CD med reperationsprogram och så är det något mer som jag precis glömt.

Visst ACPP kostar en del men det kan klart vara värt det. Jag har det själv till alla mina 2 datorer.

Det var skönt när minnesporten krånglade på min dator efter 15 månader...

István skrev :Jag vet inte om det är någon skillnad mellan den vanliga garantin och Protection Plan. Men jag skickade in en Powerbook med bytt HD på garantin. Då var det inte hårddisken reprationen handlade om.

Men eftersom dom i instruktionerna beskriver hur man byter hårddisk, minne och Airportkort lär det inte vara några problem med just de sakerna och garantin.

OK. Det låter ju positivt, jag var lite orolig där ett tag, men jag tänkte att det löser sig säkert på nåt sätt. Annars vore ju mina 3000:- som jag betalade för Applecare Protection Plan helt bortkastade.

Men hade du bytt disken själv eller var det gjort hos ett servicecenter ?

Vad gäller Apple´s policy med hårddiskhaverier och bärbara maskiner så har jag läst om andra som också irriterat sig över detta. Nu kanske det är lite bättre då de repas i Sverige. Men fortfarande lite dumt att man inte kan skicka iväg hårdisken ifall det är den som är trasig.

/henrik

[ 19 Oktober 2002, 18:30: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:18
Citat:

quote: Men hade du bytt disken själv eller var det gjort hos ett servicecenter ?

Självklart själv...
Jag har för mig att jag satte i en liten 3GB disk i en Tibook så jag slapp vara utan mina data när jag skickade iväg den. Även om jag inte tror att serviceteknikerna har tid att snoka så känns det inte bra att skicka iväg all min bokföring och annat som jag inte vill dela med mig av. Man hör ju trots allt om perversa idioter som Garry Glitter som skickade blev avslöjade med barnporr på datorn när dom hade dom på verkstad. Nu är jag ju inte fullt så pervers men som sagt min sexiga bokföring och mina bilder vill jag inte vara utan.

1
Bevaka tråden