Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera med flera partitioner...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 14:14

Har precis fått min iMac 24" och hade tänkt installera Windows. Dock blir jag lite sur när jag märker att min partition-struktur som jag valde när jag installerade datorn och OSX inte fungerar med Boot Camp. Jag gjorde tre stycken, men jag måste bara ha EN partition enligt Boot Camp Assistance, annars går det inte.

Betyder detta alltså att jag inte kan ha 3 partitioner och göra en utav dessa till Windows partition? Detta verkar ju riktigt löjligt isf, dom måste väll fixa det i kommande versioner?

Senast redigerat 2006-11-06 14:45

Verkar vara detta som gäller. Hade själv önskat att kunna köra OS X 10.4 på en partition, 10.5 på en och Win XP på en tredje.

Kom på en rätt så smart lösning enligt mig själv.. som jag precis provat och som faktiskt fungerar med i alla fall 3 partitioner. 2 Mac OS X Extended och 1 MS-DOS-partition. Jag gjorde såhär..

1. Laddade ner Boot Camp och brännde Apples drivrutiner för Windows XP på en CD.
Denna skiva behövs för senare installation, när Windows XP-installationen är klar.

2. Startade om datorn från Mac OS X Installations DVD (10.4.8)
3. Partitionerade med 3 partitioner (2 Mac OS X Extended, 1 MS-DOS)
4. Installerade Mac OS X 10.4.8
5. Startade om och installerade Boot Camp 1.1.2
Om du startar Boot Camp efter installation så nekar det dig att installera Windows eftersom det inte stöde fler än en (1) partition. Men lugn..

6. Mata in Windows XP installations CD och starta om datorn, håll in C-tangenten vid uppstart.
Så.. nu startar datorn från Windows XP-skivan och du kan installera som vanligt. Det som kan hända vid första omstarten under installationen är att datorn startar upp i OS X. Men då är det bara att vänta på uppstarten och sen gå in i Systeminställningar/Startskiva och välja Windows XP och starta om. Behåll CDn i datorn.

7. Installera drivrutinerna från skivan du brände tidigare. Klart!

Det här fungerade på min MacBook Pro av senaste modell. Lämnar inga garantier.

1
Bevaka tråden