Köpa begagnat eller nytt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en ny mac, jag är dock förvirrad. Finns det några fördelar med att köpa begagnat och kraftfull som t ex Apple Powemac G5 1,8GHz, 2GB RAM eller kan jag nöja mig med en ny iMac, Macbook 1,83 eller kanske t om en MacMini? Står sig fortfarande gamla G5:or väl med de nya intel-macarna? Ge mig tips och råd! Tack!

Jag körde ett par tester mellan min PowerMac dual G5 1,8 GHz, 3GB RAM och min MacBook dual core 2,0 GHz, 1GB RAM. PowerMacen vann samtliga tester. De var ganska jämna på program som är universal binary och i emulerade program som Photoshop så fick MacBooken storstryk. PowerMacen känns generellt snabbare och den har mindre problem att göra många saker på samma gång, den är en arbetshäst som håller riktigt bra fortfarande. Det är så jag uppfattar det i a fall.
Känns som det krävs extra mycket minne i IntelMacarna för att de ska få bra prestanda i och med att det slukar så mycket minne när man kör program som inte är universal binary. De 1 GB jag har i MacBooken kommer man inte långt med. Jag måste starta om datorn för att få tillbaks minne så att det flyter på bra igen.
Mycket minne är ju viktigt i vilken dator du än köper så snåla inte på det.

Tack! Hur mycket ska man då betala för en bättre beg PowerMac med runt 2GB RAM. Säljs denna till ett okej pris? http://www.blocket.se/vi/9838011.htm?ca=11_s

Ursprungligen av tobiwan:

Jag körde ett par tester mellan min PowerMac dual G5 1,8 GHz, 3GB RAM och min MacBook dual core 2,0 GHz, 1GB RAM. PowerMacen vann samtliga tester. De var ganska jämna på program som är universal binary och i emulerade program som Photoshop så fick MacBooken storstryk. PowerMacen känns generellt snabbare och den har mindre problem att göra många saker på samma gång, den är en arbetshäst som håller riktigt bra fortfarande. Det är så jag uppfattar det i a fall.
Känns som det krävs extra mycket minne i IntelMacarna för att de ska få bra prestanda i och med att det slukar så mycket minne när man kör program som inte är universal binary. De 1 GB jag har i MacBooken kommer man inte långt med. Jag måste starta om datorn för att få tillbaks minne så att det flyter på bra igen.
Mycket minne är ju viktigt i vilken dator du än köper så snåla inte på det.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 11:14
Ursprungligen av birkeboy:

Tack! Hur mycket ska man då betala för en bättre beg PowerMac med runt 2GB RAM. Säljs denna till ett okej pris? http://www.blocket.se/vi/9838011.htm?ca=11_s

Det där är en Mac Pro och inte en G5. Annonsen är lite sné.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 10:25

Jag tycker att det är ett ganska okej pris, fast jag skulle försöka pruta en tusenlapp.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 10:34

Kolla om det är en dual 1,8 eller inte. Modellen fanns med enkel 1,8. Enkel 1,8 tycker jag har ett mycket lägre beg-pris.

jag skulle nog inte köpa en singlepropp-g5a överhuvudtaget, iaf inte över 5kkr.
de var ofta mycket tråkigare än dual-syskonen på fler sätt än den uppenbara tråkigheten med antal processorer...

Om du vill ha en bra burk så ska du nog satsa på en dubbel G5a, annars kan du lika väl köpa en ny Core Dou Mac Mini som är snabbare än singel G5.

Själv skulle jag satsa på en Mini ifall jag inte behövde PCI-kortplatser osv, mer framtidssäker.

1
Bevaka tråden