iMac eller MacBook för student?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-03 04:45

Hej!

Sitter på en gammal iMac (OS9) som är inne på sista versen. Jag har haft en del PC-datorer under tiden men de har lagt av en efter en.

Jag planerar att köpa en Mac ifrån Appestore snarast. Frågan är bara vilken? Eller kommer det något nytt snart så det är värt att vänta? Budgeten ligger på runt 10 000. Jag studerar vid ett universitet och har rätt till studentrabatten. Eftersom jag tänker ta den på avbetalning så kan det läggas på någon tusenlapp ifall det gör stor skillnad. Är apples avbetalning allright föresten?

Hur som helst, ska jag gå på Imac eller MacBook? Bärbar är ju alltid smidigt men om man får mer med en stationär och större möjligheter att uppgradera så...

Tack på förhand!

• Medlem
  • 2006-11-03 08:30

Hade jag studerat hade jag köpt en bärbar, alltid smidigt att kunna ha med den överallt i samband med t ex grupparbeten och annat. Om jag hade misstänkt att jag inte behövde/kunde ha med mig Macen så hade jag definitivt satsat på en iMac - det är mer krut i dem. Är du i behov av vissa program som kräver mycket datakraft så spelar det ju definitivt in, och då är ju iMacen att föredra.

Btw, möjligheterna till uppgraderingar är inte stora med varken iMac eller MacBook.

Det beror även på hur stor skärm du behöver. Kommer du att behöva sitta och se/jobba/hoppa mellan flera dokument? Själv tyckte jag att MBs skärm blev för liten så det fick bli en MBP när det var dags för ny bärbar. Men ska jag göra större arbeten så föredrar jag iMacen. Ett alternativ är en extra skärm - men det kostar ju ...

Steget från OS9 till OSX är ganska stort ibland. Köper du en Intel-Mac så kommer inga av dina gamla program att fungera på den (utom på någon ren emulator). En PPC-Mac kan köra Classic, då kan många av de gamla programmen hänga med ett tag till medan du lär dig de nya.