iMac eller MacBook för student?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-03 04:45

Hej!

Sitter på en gammal iMac (OS9) som är inne på sista versen. Jag har haft en del PC-datorer under tiden men de har lagt av en efter en.

Jag planerar att köpa en Mac ifrån Appestore snarast. Frågan är bara vilken? Eller kommer det något nytt snart så det är värt att vänta? Budgeten ligger på runt 10 000. Jag studerar vid ett universitet och har rätt till studentrabatten. Eftersom jag tänker ta den på avbetalning så kan det läggas på någon tusenlapp ifall det gör stor skillnad. Är apples avbetalning allright föresten?

Hur som helst, ska jag gå på Imac eller MacBook? Bärbar är ju alltid smidigt men om man får mer med en stationär och större möjligheter att uppgradera så...

Tack på förhand!

• Medlem
  • 2006-11-03 08:30

Hade jag studerat hade jag köpt en bärbar, alltid smidigt att kunna ha med den överallt i samband med t ex grupparbeten och annat. Om jag hade misstänkt att jag inte behövde/kunde ha med mig Macen så hade jag definitivt satsat på en iMac - det är mer krut i dem. Är du i behov av vissa program som kräver mycket datakraft så spelar det ju definitivt in, och då är ju iMacen att föredra.

Btw, möjligheterna till uppgraderingar är inte stora med varken iMac eller MacBook.

Det beror även på hur stor skärm du behöver. Kommer du att behöva sitta och se/jobba/hoppa mellan flera dokument? Själv tyckte jag att MBs skärm blev för liten så det fick bli en MBP när det var dags för ny bärbar. Men ska jag göra större arbeten så föredrar jag iMacen. Ett alternativ är en extra skärm - men det kostar ju ...

Steget från OS9 till OSX är ganska stort ibland. Köper du en Intel-Mac så kommer inga av dina gamla program att fungera på den (utom på någon ren emulator). En PPC-Mac kan köra Classic, då kan många av de gamla programmen hänga med ett tag till medan du lär dig de nya.

Om du mest surfar så kvittar det. Kör du mest de stora standardprogrammen så är det bara att uppgradera (och hoppas att de nya versionerna inte är sämre). Kör du däremot program som lagts ner så är det värre.

Vilken modell? iMac eller MacBook? Jag håller med tidigare inlägg, det är bara att fundera på om du vill ha en stor skärm eller flyttbarhet. Prestanda är också bättre stationärt, MacBook och Mini har risiga grafikkort. MacBook med extra skärm tycker jag låter som ett bra alternativ, för en hyfsad konsumentskärm är inte speciellt dyr.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 07:46

Jag har inga direkta krav egentligen. Kommer mest andvända word och surfa, det mest vanliga. Det hade dock varit kul om det gick att arbeta relativt smidigt i program som Photoshop och att kunna koppla den till TV:n för att se på film.

Gillar OSX skarpt, i alla fall det jag sett hos vänner och bekanta. Det är mycket just därför jag satsar på Mac. Jag vill ha ett snyggt, användarvänligt och stabilt OS utan massa buggar och virus.

Det lutar faktiskt åt MacBooken nu. Detta eftersom jag egentligen har ont om plats och om nu iMacen inte är speciellt mer utbyggbar.

Vad tror ni om den nya mellanmodellen av MacBook:arna?
* 2,0 GHz Intel Core 2 Duo
* 1 GB minne
* Hårddisk på 80 GB1
* SuperDrive för skivor i dubbla lager

Tror ni den räcker åt det jag kommer använda den till, eller bör jag lägga till mer minne eller så?

Är det någon som handlat på avbetalning på applestore föresten? Deras ränta är relativt hög. Finns det bättre ställen att handa ifrån? Applestore känns dock väldigt tryggt och säkert. Men som fattig student vill man inte betala mer än absolut nödvändigt.

Tack på förhand!

Ursprungligen av blu:

Jag har inga direkta krav egentligen. Kommer mest andvända word och surfa, det mest vanliga. Det hade dock varit kul om det gick att arbeta relativt smidigt i program som Photoshop och att kunna koppla den till TV:n för att se på film.

Gillar OSX skarpt, i alla fall det jag sett hos vänner och bekanta. Det är mycket just därför jag satsar på Mac. Jag vill ha ett snyggt, användarvänligt och stabilt OS utan massa buggar och virus.

Det lutar faktiskt åt MacBooken nu. Detta eftersom jag egentligen har ont om plats och om nu iMacen inte är speciellt mer utbyggbar.

Vad tror ni om den nya mellanmodellen av MacBook:arna?
* 2,0 GHz Intel Core 2 Duo
* 1 GB minne
* Hårddisk på 80 GB1
* SuperDrive för skivor i dubbla lager

Tror ni den räcker åt det jag kommer använda den till, eller bör jag lägga till mer minne eller så?

Är det någon som handlat på avbetalning på applestore föresten? Deras ränta är relativt hög. Finns det bättre ställen att handa ifrån? Applestore känns dock väldigt tryggt och säkert. Men som fattig student vill man inte betala mer än absolut nödvändigt.

Tack på förhand!

Jag har själv en svart macBook och har aldrig varit mer nöjd när det gäller snabbheten och formatet på själva datorn.

Jag har förvisso 2GB ram men jag kör flera apps samtidigt och det fungerar mycket bra. Jag kör även office 2004 på macen och de fungera mycket bra. Jag har nyligen lämnat in min
D - uppsats på 50 sidor, gjort på office 2004 utan några som helst problem, allt flöt på bra.

Det lär inte vara några problem med en sådan macbook så det är bara till att köpa på!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 11:02

Ingen med svar? Anledingen till mitt sena svar är att två medelanden försvann innan jag han posta, tanken slog mig att först vid tredje försöket att först skriva i word och sen klistra in det här.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-09 15:11

Nej men MacBooken blir säkert jättebra, en iMac kan du ju inte koppla till TVen..

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 15:27

iMac tar inte så mycket plats heller, men iBook är ju ännu mindre... Kläm på båda i en affär!

Extra minne är bra, men jag tror att det Apple säljer är ganska dyrt.

Och naturligtvis ser du till att handla med studentrabatt?

Du kanske också vill köpa officepaketet? Det är studentrabatt där med.

Lycka till!

• Medlem
  • Ekerö
  • 2006-11-09 22:42

Jag har en MacBook, billigaste versionen, med 1,25GB minne. Är grymt nöjd med datorn. 1GB borde räcka för det mesta om du inte behöver köra många större program samtidigt. Är riktigt smidigt att koppla dator till teven via en liten adapter (säljs på apple store), bilden blir dock inte lika bra som via en vanlig DVD-video.

Vissa universitet har 12% rabatt på apples burkar, bl a Umeå Universitet. Kolla upp om det är så där du pluggar med, blir ju några hundringar.

Klipp till. Du blir nöjd är min gissning. Jag använder en MacBook just på det sättet som du beskriver, och jag tog den billigaste med 1 GB. Och alla på skolan är avis...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-09 23:25

Som jag ser det:

Vill du ha större skärm, större och snabbare HD, snabbare Superdrive, mycket snabbare grafikkort och billigare dator köp iMac 17".

Vill du ha mindre skärm, mindre och långsammare HD, långsammare Superdrive, mycket långsammare grafikkort och dyrare men bärbar dator köp MacBook 13".

Så frågan är bara om du vill vara rörlig eller inte. En iMac är ju som en platt skärm. Själva datorn tar faktiskt mindre plats på skrivbordet än MacBook. iMac 17" är 17,3 cm djup men MacBook är 22,7 cm djup. Det enda som tar extra plats är iMacens tangentbord.

För de program du beskrivit att du är mest intresserad av att använda (Word, Photoshop, Webbläsare etc) TROR jag inte du kommer att du kommer att märka några brister i MacBook. Det är nog endast Photoshop med alla sina paletter som KAN blir lite irriterande på en 13" skärm. Men det kan man lösa genom att göra det vi alla borde - anpassa programmet för vad vi använder. Hur det är att se film i en 13* vet jag inte - men du kanske har möjlighet att besöka någon återförsäljare och se. I övrigt har jag sagt tillräckligt om skärm ovan

När det gäller finansiering så är det väl så att avbetatalning alltid blir dyrare. För att köpa med studentrabatt måste du väl köpa via Applestore store? Men kan du få ett banklån? I dessa dagar är det oftare lättare än man tror (och snabbkreditinstituten vill att vi ska tro) att få låna i bank till betydligt bättre villkor. Har du någon bankkontakt sedan tidigare? Kolla i så fall med den. Om inte, i vilken bank har du ditt studielån - beställt tid där och gå dit och prata med dem. Om det inte går i den banken - gå till en annan och säg att du är intresserad att föra över ditt studielån där om de har någon bra produkt att erbjuda och samtidigt kan ge dig ett lån till datorn.

Min erfarenhet av bankr är bättre än mina fördomar mot dem! Man kan lätt som studerande tro att man är ointressant för banker men det är man inte De vet att om man kan knyta en kund till sig tidigt så har man dem oftast kvar när de börjar generera inkomster till banken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-10 04:21

macwitty: Tack för tipset om banklån! Nordea verkar ha betyldigt förmånligare lån. Nu är jag dock inne på iMac igen (som Homy säger så verkar man få mer dator, dock utan möjligheten att ta den med överallt:(). Jag är även grymt sugen på att koppla en Squeezebox till stereon och då behöver jag mycket space. Någon som har Squeezebox och iMac föresten?

Tack alla för er vägledningen! Jag återkommer när jag fått hem datorn, vad det nu än blir.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 11:01
Ursprungligen av blu:

Jag är även grymt sugen på att koppla en Squeezebox till stereon och då behöver jag mycket space. Någon som har Squeezebox och iMac föresten?

Jag hade tidigare en (äldre version av) squeezebox. Drevs från min Linuxserver.

Jag använder den inte längre. Utan har nu Airport Express som levererar ljudet till stereon. Det fungerar mycket smidigare med iTunes än den där webbsidan man använder till Squeezebox. (Tycker jag.)

Jag är själv student och rekommenderar varmt en MacBook. Det är tillräckligt mycket datakraft för att göra praktiskt taget allt på och är verkligen portabel.

Ciryon

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-10 13:59

Köp en Macbook, den som har 2.0 ghz, fixa sedan en billig tft-skärm 20" för 2000 kr och tangentbord och mus, så har du både en bärbars fördel, och en stationärs.

Har 2 GB ram i min iMac, vill du köra mycket saker på en gång så tycker jag att du ska investera i det.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 10:41

Nar man ar student ar det riktigt skont att ha barbar. Du kan ju ta med dig den overallt. Om du har tankt att studera utomlands sa ar det ju riktigt bra att ha en barbar. Nar man sen borjar jobba och har en kontorsdator, sa ar nog en stationar att foredra.

Jag har en iBook, den med den lilla skärmen på 12,1 tum och en upplösning på 1024 x 786 pixlar. Den skärmen är mindre, har lägre upplösning och är knappt hälften så ljusstark som skärmen i en MacBook. Jag kan inte komma ihåg någon gång då jag under de två åren jag använt den har upplevt att skärmen inte räckte till.

Vänta med en eventuell extern skärm till dess du har datorn och har använt den ett tag. Det kan mycket väl vara så att den inbyggda räcker alldeles utmärkt.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-12 12:26

Är du osäker om MacBookens skärm räcker till för dig och om du har en timma över så kan du ju dra till Macoteket till ex. och köra en massa program på en av deras MacBookar. (Glöm inte att ändra inställningarna för styrplattan som du vill ha det)

Funkar det bra med skärmen är det ju bara att köpa.

1
Bevaka tråden