Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet slut

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har lilla batteriet i min PBg3 tagit slut. Ni vet, varje gång man startar om så är man 20 år yngre, alla mail blir skickade -84 eller något.
Vad ska man ha för batteri och hur byter man?

hmm, jag vet bara att det är inte något som man bör göra själv. Någon som jobbar på ett AASP företag bör ju göra det, eftersom, om jag inte minns helt fel att det krävs ett mindre ingrepp.

Någon som är utbildad Apple Service Provider.
Mattias Hedman, kankse?Finns säkert fler som jag inte känner till dock

  • Oregistrerad
  • 2002-08-06 10:35

Modell på Powerbooken?

Det är den svarta, mjuka PBG3.

Alltså den med 233 megaherz.
Det måste väl vara batteriet som är slut när den inte går att väcka ur vilan exempelvis.

Alltså den med 233 megaherz.
Det måste väl vara batteriet som är slut när den inte går att väcka ur vilan exempelvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-11 19:49

Mårten! Du har en Wallstreet. Jag kan skicka över servicemanualen om du vill. 7.1 MB pdf.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: István:
Mårten! Du har en Wallstreet. Jag kan skicka över servicemanualen om du vill. 7.1 MB pdf.

En liten fråga bara, är det inte tänkt att bara Apple utbildade tekniker skall ha tillgång till servicemanualen?Alltså, hela servicemanualen är ju inte något som Apple skickar med datorn, är inte att skicka en servicemanual samma sak som warez, om inte Apples avsikt är att alla skall ha den?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: István:
Mårten! Du har en Wallstreet. Jag kan skicka över servicemanualen om du vill. 7.1 MB pdf.

En liten fråga bara, är det inte tänkt att bara Apple utbildade tekniker skall ha tillgång till servicemanualen?Alltså, hela servicemanualen är ju inte något som Apple skickar med datorn, är inte att skicka en servicemanual samma sak som warez, om inte Apples avsikt är att alla skall ha den?

Moralpanik eller?

  • Medlem
  • 2002-08-11 22:41

Heh det är rätt svårt att leva utan servicemanualerna i min värld. Har jobbat som Mac-konsult i snart 10 års tid men har ännu inte certat mig (har inte varit billigt direkt tidigare men i höst blir det nog dags). Apple policy på denna front är lite underlig, det tex inte att certa sig on-line utanför USA (helt omotiverat imnsho). Så jag vet inte... moralisk högmark är det kanske inte men ändå... warranty void.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: István:
Mårten! Du har en Wallstreet. Jag kan skicka över servicemanualen om du vill. 7.1 MB pdf.

En liten fråga bara, är det inte tänkt att bara Apple utbildade tekniker skall ha tillgång till servicemanualen?Alltså, hela servicemanualen är ju inte något som Apple skickar med datorn, är inte att skicka en servicemanual samma sak som warez, om inte Apples avsikt är att alla skall ha den?

Moralpanik eller?

Inte så att jag bryr mig om vad han gör med sin dator, med går det åt helvete så kan du ge dig fan på att det kommer bli en mycket dyr reperation, om inte billigare att köpa ny dator. Kankse inte kan gå så mycket fel om man bara byter ett back-up batteri, men tanken är ju fin

Sen, varför inte låta de som är utbildade på att byta såna här saker göra det, istället för att själv göra det och risken finns ju alltid att något går fel....

Det där om servicemanualen är väl intressant på olika sätt. Men jag är mer intresserad av att veta vad felet på min maskin kan vara. Jag har följt Apples rekommendationer att reseta Power Manager. Nu laddar batteriet och klockan håller tiden även efter omstart. Men efter vila vill inte skärmen tändas och jag får sitta med en ficklampa och lysa mig fram tills jag kan starta om igen.
Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Finns nog bara 1 lösning.

1. Kolla på Apples TIL-sidor efter folk med liknande problem.

Leta efter ifall just Wallstreet är kända för att ha ett hårdvarufel, tror att jag har läst om att så kan vara fallet.

2. Se till att den aldrig hamnar i vila om TIL-sidorna inte ger annat råd.

Här följer en sida värd att utgå ifrån:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb7f80e/0

OM den inte funkar så gå till deras support, välj diskussioner och leta dig fram till äldre modeller - där ska din PB finnas med - jag sökte på ordet "wake" för att få denna träff.

Där ställdes frågan:

Q: After I have placed my PowerBook on "sleep" mode often times the screen won´t come back on when I push ´enter´ to awake the computer. I then am forced to do a forced restart.

What should I do?

A: Since it seems to be an intermittent problem, try to determine if one or more third-party applications are always involved when the screen fails to light. You can also try the standard sleep/wake troubleshooting as referenced below.

Read this article on the numerous recommendations regarding specific software and configurations (Late Breaking News):
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58615

Follow this troubleshooting article for sleep/wake problems:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58645

A few other important issues to check:

1. If running a resolution other than the native resolution of 1024x768 (i.e. 800x600 or 640x480), set to the native resolution when testing; a few users have had waking problems with the non-native resolutions.

2. Use Sherlock to search for the ObjectSupportLib extension in the Extensions folder > System Folder; if present, immediately trash it.

3. Do not remove the Multiprocessing folder in the Extensions folder...it may cause sleep problems:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25048

1
Bevaka tråden