Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook i verkligheten?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en PB 12" 1,5GHz, d.v.s. toppmodellen med
64MB video o.s.v. men funderar på om man skulle ta
klivet över till en MacBook och samtidigt uppgradera
min gamla Sawtooth till en MDD så man kan köra allt
tungt non-universal på den och ta klivet in i MacIntel
snarare istället för att vänta. Jag har inte råd med en
MacBook Pro så det får bli hem-datorn...

Så min fråga är:

Hur är MacBooken att leva med i verkligheten ?

1. Fysiskt, tangentbord, skärm, kvalitet m.m. ?

2. Videoprestanda ? Den har ju delat videominne :o(

3. Mjukvara ? Hur bra är PPC emulation ? Omärkbar,
acceptabel eller värdelös ?

4. Windows ? (framför allt Parallel) Är det praktiskt ?

5. Något annat ? Bra som dåligt...

Skrot Nisse

Senast redigerat 2006-11-02 20:24
Ursprungligen av SkrotNisse:

Så min fråga är:

Hur är MacBooken att leva med i verkligheten ?

1. Fysiskt, tangentbord, skärm, kvalitet m.m. ?

2. Videoprestanda ? Den har ju delat videominne :o(

2. Mjukvara ? Hur bra är PPC emulation ? Omärkbar,
acceptabel eller värdelös ?

3. Windows ? (framför allt Parallel) Är det praktiskt ?

4. Något annat ? Bra som dåligt...

Skrot Nisse

1) Jag anser att kvalitén är god på tangentbord, väldig god på skärm

2) Det beror på vad du ska emulera, jag kör office 2004 och det går hur bra som helst tycker jag. Jag skrev färdigt mitt Ex Arbete på 45 sidor i office utan problem.

3) Varför inte? Det beror på hur mycket minne du har, ju mindre minne ju segare blir det!

4 ) Formatet är mycket bra anser jag och jag kör min dator lite som stationär och anser att det funkar mycket bra. Jag har flera app igång samtidigt och det flyter på hur bra som helst.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Så min fråga är:

Hur är MacBooken att leva med i verkligheten ?

1. Fysiskt, tangentbord, skärm, kvalitet m.m. ?
2. Videoprestanda ? Den har ju delat videominne :o(
3. Mjukvara ? Hur bra är PPC emulation ? Omärkbar,
acceptabel eller värdelös ?
4. Windows ? (framför allt Parallel) Är det praktiskt ?
5. Något annat ? Bra som dåligt...

Jag har haft min MacBook nu i ett par månader eller så. Jag använder den som min dator resurs när jag inte är hemma. Hemma jobbar jag på en Cube 450 med 22" (fortfarande).

1. Jag gillar skärmen, tangentbordet och kvaliteten rent allmänt. Jag var lite rädd för att skärmen skulle vara för blank, men har inte haft några problem med det. Många stannar och tittar på datorn och kommenterar just skärmen.

2. Jag kör inga 3d program och endast lite video, så jag har inte haft några problem alls.

3. PPC emulationen (Rosetta) märks på till exempel Office, men jag lider inte av den. Mest märks det när jag startar Office tycker jag annars funkar det mer eller mindre som vanligt (betydligt bättre än min Cube förståss, men min fru har en G5 Dual 2.0 GHz, som jag jämför med).

4. Kör inte Windows på denna.

5. Dåligt? Min blir rätt skitig snabbt (vit). Bra? "It just works!"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 21:14

Vad gäller 2. så skulle jag knappt säga att Office 2004 funkar nåt vidare. Det är äckligt segt på min MacBook (2Ghz, 1.25 GB Ram), har skrivit på en labbrapport de senaste dagarna och det har inte varit en trevlig upplevelse. Kombinationen av diagram från Excel och lite Microsoft Equation dödar Word, det gick inte ens att scrolla runt i dokumentet utan att det hackade (hoppade en halv till en sida för varje snäpp på hjulet). Att byta mellan Word & Excel eller redigera saker i graferna var ännu värre, väntetider på 15-20 sek bara för att få upp en formateringsruta är inget kul. För min del är det nog LaTeX och NeoOffice som gäller från och med nu.

I övrigt älskar jag min MacBook, kan faktiskt inte komma på något annat negativt med den. Möjligtvis att den blir smutsig och repig, men det får man räkna med om man köper en kritvit och blank dator.

Ursprungligen av shandar:

Vad gäller 2. så skulle jag knappt säga att Office 2004 funkar nåt vidare.

Det är lustigt hur olika det kan låta. Jag pratade med först en kille inne på inLife (Sveavägen, Stockholm) och han sa att Adobe CS fungerade utmärkt på en MacBook, och sen kom en annan kille fram till disken och motsa precis allt den första sagt. Han liknade Photoshop på IntelMac som smör nånting, minns inte exakt, men jag fattade...

Så min fråga lyder:

Finns det något (kompatibelt och fungerande) M$-Office alternativ som går bra i Tiger på Intel ?

Skrot Nisse

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-03 02:33

det finns massor av alternativ. Det beror på vad du vill ha från office-paketet.

Du kan t.ex. tanka hem openoffice för intelmac på www.openoffice.org, däremor vet jag inget om programet.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-11-03 08:20

Ja, eller Neooffice på http://www.neooffice.org/. Jag försökte installera Openoffice men det funkade inte på min Macbook. Jag försökte installera nåt extra grejs som fanns på apples hemsida och på system cd:n men det ville inte ändå. Jag kör Neo och tycker det funkar bra. Lite långsam start bara men när det är igång så går det bra.

Ska man köra mycket PPC-emulering är det extremt viktigt att ha mycket internminne eftersom programmen tar nästan tre gånger så mycket minne i anspråk jämfört med om de körs native. Själva "emuleringen" (som egentligen inte är emulering utan snarare JIT-kompilering) görs med en rent sjukt effektiv motor som Apple licensierar av Transitive, och så länge programmen inte behöver tugga virtuellt minne är prestanda inget jätteproblem.

Med lite mindre krävande MS Office dokument än var Shandar har så har jag inga problem. Skriver just nu en affärsplan på min MacBook. Det varierar, men då kan Office vara sjukt segt på min Cube ibland också, vilket inte förvånar.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Sitter med en PB 12" 1,5GHz, d.v.s. toppmodellen med
64MB video o.s.v. men funderar på om man skulle ta
klivet över till en MacBook och samtidigt uppgradera
min gamla Sawtooth till en MDD så man kan köra allt
tungt non-universal på den och ta klivet in i MacIntel
snarare istället för att vänta. Jag har inte råd med en
MacBook Pro så det får bli hem-datorn...

Så min fråga är:

Hur är MacBooken att leva med i verkligheten ?

1. Fysiskt, tangentbord, skärm, kvalitet m.m. ?

2. Videoprestanda ? Den har ju delat videominne :o(

3. Mjukvara ? Hur bra är PPC emulation ? Omärkbar,
acceptabel eller värdelös ?

4. Windows ? (framför allt Parallel) Är det praktiskt ?

5. Något annat ? Bra som dåligt...

Skrot Nisse

1: tangentbordet är jävligt bra imo. Skärmen har mycket god färgåtergivning men dess betrakningsvinkel lämnar mycket att önska imo. Kvaliten är imo god. I klass med Ibms thinpads skulle jag vilja säga.

2: videoprestandan har jag ingen aning om... spelar aldrig spel.

3: Rosetta pendlar mellan acceptabel och värdelös imo... cs-sviten under rosetta är helt skit... inget att rekommendera.

5: dvdsläden tar inte min importerade originalskivor... pga firmwarelås. fint med isight... inbyggd mic i skype funkar jävligt bra. DOCK risk för eko förståss men ljudkvaliten är fin (som vanlig telefon har jag fått höra).

Ursprungligen av SkrotNisse:

Så min fråga är:

Hur är MacBooken att leva med i verkligheten ?

1. Fysiskt, tangentbord, skärm, kvalitet m.m. ?

2. Videoprestanda ? Den har ju delat videominne :o(

3. Mjukvara ? Hur bra är PPC emulation ? Omärkbar,
acceptabel eller värdelös ?

4. Windows ? (framför allt Parallel) Är det praktiskt ?

5. Något annat ? Bra som dåligt...

Skrot Nisse

1.
Tangentbordet: underbart
Skärm: Nja, Gillar inte att texten blir fetare på mörk bakgrund på webbsidor (kanske något man kan ändra.. inte vad jag har hittat iaf.), men annars gillar jag den.
Kvalité: Mycket bra.

2. Att titta på dvd / HD trailers funkar fint fint, spelar bara WoW på den lite grann och det ..fungerar.

3. Underbara mjukvara. Har inte lekt runt i photoshop än, men Fireworks 8 fungerar, iaf minst lika bra som på min Mac mini G4 (512 mb) så jag stör mig inte det minsta.

4. Har inte testat det så mycket.

5. Ett kraftpaket i liten snygg förpackning. Min har inte blivit så smutsig än (så man ser det tydligt) förutom vid kameran.

1
Bevaka tråden