Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2,5"-diskar i 200 GB och 250 GB från Hitachi nästa år

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brittiska MacWorld rapporterar att Hitachi presenterat sin "roadmap" för 2,5-tumsdiskar för 2007. Under första halvan av året kommer en 200 GB-disk i 7200 rpm och under andra halvan av året kommer en 250 GB-disk i 5400 rpm.

Utöver detta kommer diskarna också att kunna fås med flashminne och kryptering:

The new drives coming next year won't just offer more capacity. Both will be available in versions with embedded flash memory and hardware data encryption.

The embedded flash memory will act as a temporary buffer reducing the number of times the drive needs to read and write data from the drive. This will speed up performance and also cut down on power consumption - both important for battery-powered laptop computers.

Hardware data encryption employs a custom chip in the disk drive to encrypt and decrypt data on the fly. The system should help keep data secure if a laptop is misplaced or stolen and will be promoted to companies who have employees that store personal information about customers and staff on their hard-disk drives.

Jag är en sucker för mycket diskutrymme (har nyligen stoppat i 160 GB i min iBook) så detta är goda nyheter, att utvecklingen fortsätter. Innan "perpendicular"-tekniken kom såg utveckligen nästan ut att ha stannat av, men tack vare denna teknik finns det fortfarande utrymme för förbättringar, innan de fysiska lagarna gör gör att traditionella hårddiskar når sin maxkapacitet.

Läs mer: Hitachi maps out 2.5in hard disk roadmap

  • Medlem
  • 2006-11-01 13:16

Stoppade du 160 giggaren i din nya iBook 1,33? Var det svårt? Har läst litet guider och har genom åren monterat isär och ihop en uppsjö macar, varav några även var bärbara. Verkar dock sjukt svårt att öppna och sätta ihop iBooken utan att man förstör något.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Stoppade du 160 giggaren i din nya iBook 1,33? Var det svårt?

Japp, det har jag gjort, jag skrev om det i augusti.

Jag använde iFixits guide och det var inte speciellt svårt, men det är tidskrävande. Man måste vara noggrann. Som jag skrev förut så var det bland annat 50 skruvar att hålla reda på! Det enda som egenligen är lite knivigt är att få lös själva skalet, då får man bruka lite våld. Annars är det bara att följa guiden steg för steg.

  • Medlem
  • 2006-11-01 13:32

Kom på en liten anekdot... Första gången jag skulle in och pula själv i en mac...måste varit runt början eller mitten av 90-talet. Hade blivit så sjukt uppskrämd av killen som sålde minnena, att jag stod i bara kallingarna för att jag var rädd för att utveckla statisk elektricitet. Det var så klart ganska överdrivet och har genom alla åren aldrig lyckats rosta nån mac faktiskt. Däremot har jag fortfarande stor respekt för den spröda vita plasten som omger min iBook

Jag har faktiskt aldrig heller rostat någon mac och då har jag t.ex. gjort minst 4 hårddiskbyten i olika iBook-modeller. Men häromdagen köpte jag faktiskt ett antistatarmband, sådana hade vi när jag pluggade elektronik och det är nog inte så dumt att ha.

1
Bevaka tråden