Vilka specs behöver jag?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 08:30

Jag ska switcha till mac och tycker att MB är precis rätt storlek med sina 13", lagom bärbar helt enkelt. Nu kommer dock den stora frågan. Hur mycket minne behöver jag egentligen? Kommer jobba rätt så mycket med Photoshop men i övrigt bara programmera, surfa och maila(samtidigt som Itunes spelar musik såklart) Jag har nog tänkt ta en MB Vit 2.0 med DVD+-RW med AppleCare, Idag klarar jag mig med nöd och näppe i Wintendo med 768MB, så en gig är väl att rekommendera.. Men behöver jag 2?

Naturligtvis kommer jag köpa minnena separat för att inte få betala 4400 extra för två minnesmoduler som kostar 1300 styck.. 2800(inkl frakt n shit) är billigare än 4400 varje dag.

Minst 2 GB är att rekommendera. Photoshop slukar extra mycket minne på en Intel-Mac. Jag har bara 1 GB RAM i min MacBook och det märks när man vill ha t ex Photoshop, iTunes, Safari, BBEdit och Adium igång samtidigt utan att det börjar ta slut på minne så det går slött. Mycket minne är viktigare än snabbaste processorn. Så fort minnet är slut och datorn börjar läsa från hårddisken istället så går allt mycket långsammare. Så snåla inte, du förlorar på det i längden!

Behövs: 1 gig
Rekommenderas om du har råd: 2 gig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 10:49

Okej. initialt så har jag inte råd med både AppleCare och 2gb, så kan man signa upp appleCare innan garantin tar slut? annars får jag vänta en tills januari med att skaffa minnen. är ju student så jag har inte den bästa ekonomin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 23:28

Whiee.. Nu är den beställd..Med 2GB minne och APP GLAD.. Skatteåterbäring är bra..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 04:28

Du gör precis samma saker som jag gör på min burk har jag märkt. Har själv en Powerbook G4 1,5ghz med 512 mb ram och det fungerar fin fint med photoshop cs2 men mer ram är ju alltid trevligt. Får burken jobba för hårt går den ju över till att belasta hårddisken om ens ram-minne är lite dåligt. Tänkte beställa 1gb minne till (får då 1,5gb) min så snart jag känner att jag har råd. Nu slipper ju jag emulera photoshop och har ju inte inbyggd grafikkort fast grafikkortet spelar väl ingen roll i Photoshop i alla fall. Grejen med minnen i datorn är väl det att har man en gång kört 1gb till exempel vill man inte gå tillbaka.

1
Bevaka tråden