Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta ibook från extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittills har det gått bra från mig att starta ibooken från en extern hårddisk. Dessvärre kollapsade den externa hårddisken och blev idag utbytt mot en annan identisk iomega-hårddisk. Dessvärre får jag inte ibooken att boota från den nya hårddisken. Jag har prövat både med Firewire och USB 2.0, men ingenting tycks fungera. Vad ska jag ta mig till? Den interna hårddisken är sedan länge kollapsad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-29 23:40

Boota från en osx skiva och välj den externa som startskiva

Jag kunde inte ens installerar på min externa hårddisk från början nu fixade jag det med carbon copy cloner. När jag vill starta från den externa skivan behöver jag använda mig av "alt" tangeten när jag starta datorn då kommer man in i en bootmanager.

Senast redigerat 2006-10-30 07:51

Jo, det är med hjälp av en OS X skiva som jag bootar. Den externa hårddisken är nämligen blank. Problemet är att dator inte hittar, hårddisken just när den ska användas som startskiva. Kan det vara på grund av en trasig Firewire-port eller ska det gå bra att använda USB 2.0?

Om hårddisken är helt ny så är den inte formaterad och det finns inget operativsystem installerat på den. Börja med att koppla in hårddisken med FireWire, starta från installationsskivan för Mac OS X och välj i menyerna att köra Skivverktyg (Disk Utility). Därifrån formaterar du den externa hårddisken. Sedan kan du installera Mac OS X på den.

Om det har körts någon dataåterställning från den gamla hårddisken till den nya ska du inte göra så. Gör bara så om hårddisken är ny och helt oanvänd.

Problemet är att jag faktiskt redan har gjort det. Jag har dessutom installerat OS X på nytt. Men datorn verkar inte hitta hårddisken eller operativsystement. Kan det bero på att min firewire-port är skadad? Går det inte lika bra att använda USB 2.0?

  • Medlem
  • 2006-10-30 09:42

Det går inte att boota från USB om jag inte minns fel, bara FireWire.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-30 11:04

Varför inte byta den interna hårddisken, det är inte så svårt :/

http://www.sterpin.net/uk/ddibookg4uk.htm

Det verkar inte vara helt enkelt och jag vet inte om man vill kosta på en 18 månader gammal iBook en ny intern hårddisk. Frågan är om jag måste köpa en ny dator om Firewire-porten på datorn är körd. Finns det några alternativ?

1
Bevaka tråden