2:a dator - mini lr iMac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-29 18:36

Hej!

Jag funderar på att skaffa en andra [stationär] dator som komplement till min 12-tums PowerBook.
Alternativen jag funderar på är:
1) Mac mini. Den externa skärmen kan dessutom båda datorerna dela på i så fall efter behov.
2) En 20-tums iMac.

Med ett par uppgraderingar på minin och en extern skärm har jag kommit fram till att kostnaden blir ungefär densamma.
Vilket alternativ skulle ni välja?

Vad ska du använda den extra datorn till?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-30 01:13

Egentligen inget som jag inte redan kan göra med min PowerBook. Det är mest skriva och lättare bildredigering. Men eftersom Intel-burkarna klarar av Windows så lär jag nog använda den för att spela GTR på också

Funderingen kommer av att jag är på G att köpa en extern skärm till min PB. Men med den extra säkerhet som ytterligare en dator ger vid eventuella missöden (ta i trä) så är steget inte långt att komplettera skärmen så att det blir en hel dator till.
Fast när jag räknade efter vad det skulle kosta med en smått uppgraderad Mac mini och den skärm jag är intresserad av så blir priset ungefär samma som för en 20-tums iMac.

Valet kanske kan verka enkelt om priset ändå är det samma - med iMacen får man ju mer prestanda... Eller vad säger ni andra?

Kan man hålla båda burkarna i synk med varandra genom iSync?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-30 08:11

Tjena Joer!

Du hamnar på runt 10.000 kr om du handlar en Mac Mini medan en Imac går på 14.500 kr. (Mini, 1 GB ram, trådat tangentbord och mus + skärm)

Själv har jag både iMac Core 2 Duo och en Mac Mini Core Solo, hade jag fått välja mellan dom så hade det helt klart varit iMacen som stått kvar. Om du ska spela så är det självklart att du ska ta iMacen, Mac Minin har ett trött gammalt Intel-grafikkort som inte klarar av mycket.

Har även en iBook som jag använder flitigt i studierna och mellan dessa tre kör jag iSync vilkigt fungerar riktigt bra, är helnöjd.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-30 08:13

iMaccen såklart allt i ett snyggt fodral... Med mini´n får du även ett par sladdar extra = ugly.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-30 12:25

Vad är det som iSync synkronierar mellan burkarna? Är det bara enklare saker som e-post, kalender och kontakter? Eller kan man även ställa in det så att det inkluderar vissa viktiga mappar vid synkroniering?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-30 13:39

Det går att synkronisera iDisk, fast jag är inte helt hundra på hur det fungerar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-30 13:40

Du får räkna med att lägga 995 kr per år för .Mac-prenumerationen

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-30 14:48

Aha. Tack.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-30 18:51

iMacen har ju mycket bättre grafik så jag tycker du skall köra på den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 11:51

nu får jag väl smisk men glöm inte att du inte MÅSTE köpa en apple skärm till mac minin. då blir den ordentligt mycket billigre än imacen.

1
Bevaka tråden