Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Noll Spam!!!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag njuter just nu av att ha gått från knappa 100 spam-mail om dagen till noll och intet. Känslan av lättnad är storartad. Den här tråden startar jag mest för att testa om kvittensmail från 99mac hittar genom. Så jag vore tacksam för ett par svar i tråden.

/er egen David

Hur mycket icke SPAM försinner då?

Ursprungligen av whoami:

Hur mycket icke SPAM försinner då?

Ah! härligt! kvittensmailet hittade genom. Någon får gärna PM:a mig också så jag får den typen av kvittensmail testad.
Hur mycket skarpa mail som försvinner vet jag inte (därför dessa test) men avsändarens adress matchas mot en vitlista som jag naturligtvis kan redigera. Den som inte finns på vitlistan får ett automatiskt svar med anmodan att besvara det utan att redigera ärenderaden. På så sätt har vederbörande lagt in sig själv på vitlistan. Vi får väl se hur lång tid det tar innan spammarna försöker komma runt det.
Den som är sugen på testa att vitlista sig själv kan testa å maila till testmail@supinum.com.

/David

Kanske går om man inte få så mycke mail, men att köra sånt system på en lite större server blir ju snabbt ohållbart. Bättre med Greylists isåfall, då sker samma process automatiskt utan att man måste skicka bekräftelser. Näst intill lika effektivt också.

Ursprungligen av Johan S:

Kanske går om man inte få så mycke mail, men att köra sånt system på en lite större server blir ju snabbt ohållbart. Bättre med Greylists isåfall, då sker samma process automatiskt utan att man måste skicka bekräftelser. Näst intill lika effektivt också.

Intressant med Graylists. Så stor är jag inte än. Men det där med ett manuellt svar på ett autoutskick separerar ju mänskliga postare från spam-robotar. Hur löser Graylists den lilla detaljen?

/David

Greylists använder sig av en "regel" i epoststandarderna som säger att om en server inte svarar korrekt så skall epost-meddelandet skickas om efter en viss tid. Spammare gör oftast inte så utan svarar det inte för dom så skickas de inte igen. Sen när servern fått sitt andra svar från den skickande servern så lägger den till dens adress i en databas så den i fortsättningen vet att den är vitlistad. Så det är bara vid ny kontakt med en server som man får denna försening (5 min eller så) om man inte ställt in annorlunda.

1
Bevaka tråden