Hur värdera min PM G4?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snart kanske jag säljer min PM G4 och köper nytt. Funderar lite på vad jag kan ta för min nuvarande dator - en PowerMac G4 1GHz singel. (Har FW800)

Jag tänker mig värdet på enbart datorn - ingen skärm, inget tgb eller så.

Skulle kunna tänka mig ett värde på datorn i grundutförande på ca 2500-2700 kr, men hur mycket mer kan jag ta ut för de komponenter jag uppgraderat?

När jag säljer datorn kommer den med:

1,25 GB minne: 3x256 MB + 512 MB

Nytt grafikkort: ATI Radeon 9600 PRO 256 MB (Mac & PC edition). Nypris på Macoteket idag, 1745 kr.

Hårddiskar: 200 GB + 160 GB.

PCI: 4 portars USB2-kort. Datorn har ursprungligen bara USB1. USB2-kortet fungerar inte med vila - om man sätter datorn i vila med något inpluggat på kortet, så hänger den sig.

Ursprungliga Combo-enheten är kompletterad med DL-brännare som bränner i 16x.

Frågan är nu vad man kan lägga till på priset för all extrautrustning? Hur skulle ni värdera den?

• Medlem
  • 2006-10-28 11:18

Jag tror nästan att du skulle kunna få mer för prylarna om du sålde dem separat och inte tillsammans med datorn. Kolla på Tradera vad vad folk är beredda att betala för de olika grejorna och räkna på vad det kan ge sammanlagt och om du tror att du kan få ut ett annat bättre belopp om du säljer allt i ett paket.

Grafikkortet och 512MB-stickan och 200GB-disken bör ju ge några hundra styck som du kanske inte kan få om du säljer det i paket. USB-kortet får du nog inget för och brännaren kanske kan ge en hundring eller två.

Sälj datorn så fort du kan, snart vill ingen ha en PPC-maskin alls. En kompis hittade häromdagen en fullt fungerande G4 DA på 733MHz med 512MB minne och 60GB HD på soptippen.

Jag kollade lite snabbt på blocket (blev nyfiken på prisläget) och det är ju helt sjukt vad folk övervärderar sina gamla powermacar. Visst, de var dyra när de var nya men ändå.

Om allt säljs tillsammans låter 2500 kr - 2700 kr som ett helt okej pris.

Ursprungligen av magnus.forsberg:

Jag kollade lite snabbt på blocket (blev nyfiken på prisläget) och det är ju helt sjukt vad folk övervärderar sina gamla powermacar. Visst, de var dyra när de var nya men ändå.

Ja, det är många som tar väl höga priset, men jag skulle tro att många inte får det sålt heller utan mer provar för att se om de har tur. Vad värdet var när prylen var ny har ingen inverkan utan man måste se till vad en ny pryl kostar.

• Medlem
  • 2006-10-28 21:22
Ursprungligen av magnus.forsberg:

Så sant! Och det är riktigt roligt med köpargumenten. Känd från filmer. Multimediadator. Läcker. musikstudio. osv... Men att den är en 6 år gammal 400 mhz det hoppas man att den stackars switchern inte ska begripa.
En annan prissänkande faktor att ingen garanti finns.
Ett riktmärke för pris är ju att vad skulle jag själv vilja betala. Inte helt lätt att avgöra men ändå.

Ursprungligen av med:

Så sant! Och det är riktigt roligt med köpargumenten. Känd från filmer. Multimediadator. Läcker. musikstudio. osv... Men att den är en 6 år gammal 400 mhz det hoppas man att den stackars switchern inte ska begripa.

Allvarligt? Det där känner jag inte igen det minsta vad gäller begagnade Mac. Och jag tror att switchers är långt mer skeptiska till prestanda på en Mac än vad invanda Mac-användare är. Switcher tänker: "Vad sjutton? 400 MHz är ju snigelfart, och ett uråldrigt grafikkort på 16 eller 32 MB som ingen ens minns, är ett skämt!"

• Oregistrerad
  • 2006-10-29 10:19

Av mina erfarenheter av titta på tradera efter mac-auktioner känns det som att de flesta powerbooks antingen går loss på runt 7-8000 eller inte alls..

• Medlem
  • 2006-10-30 19:20
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Allvarligt? Det där känner jag inte igen det minsta vad gäller begagnade Mac. Och jag tror att switchers är långt mer skeptiska till prestanda på en Mac än vad invanda Mac-användare är. Switcher tänker: "Vad sjutton? 400 MHz är ju snigelfart, och ett uråldrigt grafikkort på 16 eller 32 MB som ingen ens minns, är ett skämt!"

Man får läsa Blocketannonser. Alla formuleringarna finns på nuvarande annonser. Fast multimediadatorn var en PC. De gäller inte 400mhz tror jag. Där blev det en ironisk generalisering. Och switcher kanske ska bytas till köpare. Och för tydlighetens skull menar jag inte heller att man inte ska få kalla en iBook för läcker. Däremot finns det en G4 ca 800mhz med crt-skärm för 14.000 kr (nu 11,000). vad ska vi kalla det priset?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-10-31 08:50
Ursprungligen av med:

Man får läsa Blocketannonser. Alla formuleringarna finns på nuvarande annonser. Fast multimediadatorn var en PC. De gäller inte 400mhz tror jag. Där blev det en ironisk generalisering. Och switcher kanske ska bytas till köpare. Och för tydlighetens skull menar jag inte heller att man inte ska få kalla en iBook för läcker. Däremot finns det en G4 ca 800mhz med crt-skärm för 14.000 kr (nu 11,000). vad ska vi kalla det priset?

Optimistiskt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-28 17:26

Jag sålde nyligen min PM G4 1Ghz 768 mb ram geforce mx 64mb, orginal combo och y DL-brännare. Jag satte inte ut något pris utan folk fick buda. Jag fick 4000 kr.

Lägga den för budgivning låter som en god idé. 4000 är rätt saftigt för en sådan maskin, men det verkar ju rätt vanligt att beg Mac går för höga priser.

Jens H: Var lade du ut den för budgivning?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-28 22:42

Jag la ut den här och på macworld plus på blocket.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-29 17:00

Han som köpte min visste vad han köpte, vad han behövde etc. Och han bjöd 4000 kr direkt och fick den för det.. Inget auktionerande. Fasst visst, det var mer än vad jag trodde att jag skulle få.

1
Bevaka tråden