Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra CPU-temp widget.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte hittat någon bra widget där man kan se temperaturerna på datorns olika komponenter, till en iMac då. Har användt iStat innan men den fungerar inte lika bra på intel verkar det som.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 17:44
Ursprungligen av Johannes123:

Har inte hittat någon bra widget där man kan se temperaturerna på datorns olika komponenter, till en iMac då. Har användt iStat innan men den fungerar inte lika bra på intel verkar det som.

Jag tror inte att intelprocessorerna/mainboarden har någon termometer. De kanske använder sig av en annan typ av intern indikator för att varna när saker blir för hett.

Ursprungligen av Johannes123:

Har inte hittat någon bra widget där man kan se temperaturerna på datorns olika komponenter, till en iMac då. Har användt iStat innan men den fungerar inte lika bra på intel verkar det som.

Det kom en uppdatering till iStat nano här i veckan. Den nya versionen visar tempen också i min intel iMac.

Ursprungligen av Bob the Builder:

Det kom en uppdatering till iStat nano här i veckan. Den nya versionen visar tempen också i min intel iMac.

Har du den senaste iMacen? För iStat nano visar varken temp eller fan på min iMac, så jag undrar om det finns något stöd för dessa funktioner.

Ursprungligen av Johannes123:

Har du den senaste iMacen? För iStat nano visar varken temp eller fan på min iMac, så jag undrar om det finns något stöd för dessa funktioner.

Ja, det är en 20" c2d på 2,16 GHz. Den gamla versionen av nano visade inga temperturer, men den senaste versionen (1.7) visar tempen på CPU:n. För fläkten visar den tyvärr inte något.

Jag glömde innan att jag faktiskt också testat en annan fungerande widget, nämligen CoreDuoTemp.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-27 21:32

bara till istat nano? jag har senaste istat pro men där visas inget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 16:33

Skumt, min iStat nanon visar ingen temp (C2D 2,16 iMac 24").
Däremot gör CoreDuoTemp det. 299 Kelvin just nu, supernördigt!

Har testat CoreDuoTemp nu och den fungerade bra (38°C), tack för tipsen. Tyvärr har jag inte fått iStat att fungera ännu men det spelar inte så stor längre.

Skumt att iStat nano inte fungerar hos er. Men som sagt CoreDuoTemp fungerar ju bra.

  • Medlem
  • 2006-10-29 19:57

Kan man inte göra något för att CoreDuoTemp ska starta automatiskt när OS X startas upp?

Ursprungligen av Dalle:

Kan man inte göra något för att CoreDuoTemp ska starta automatiskt när OS X startas upp?

Prova att lägga till CoreDuoTemp bland "startobjekt" under "konto" i Systeminställningar. Det borde fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-29 21:04

Faschinerande att widgeten och den i menyn visar olika...

Kollade iStat Pro och den visar tempen precis liksom iStat nano på min iMac c2d. Smått märkligt att det fungerar hos endel, men inte hos andra.

Cool, men nördigt som sagt
Vid vilken temperatur skall man bli orolig och börja kyla ner rummet ?

Vid hård belastning av min iMac24" har jag lyckats pressa tempen till + 51°, annars ligger den mellan +32° och +42°. Är det normalt?

// Lasse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 20:28

Ungefär samma temperaturer som min, även om jag inte fått upp den så högt än.
36° just nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 17:22

Snittar 40° ungefär med imac core 2 duo 2.17ghz efter 3-4 timmars användande.. (pendlar mellan 36° och 44°)

Är det för mycket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 21:30

Min låg på 55° när jag spelade förut. Men nu med < 10 % cpu-användning ligger den på 36°. Dina siffror verkar helt rimliga, governor.

Det kanske skiljer mellan iMacmodellerna, jag gissar att det är lättare att hålla en 24" sval pga dess större låda.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-19 22:05

Börjar den närma sig 70 grader är det kanske dags att börja oroa sig. 36-44 är ingenting att bry sig om.

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2006-11-24 08:20

Meh, var ju inget kul att veta hur varm iMacen blir. Vid ~70% användande med parallels igång på andra skrivbordet ligger jag över 60° :/ Men har man haft turen att få en näst intill ljudlös burk får man väl vara glad.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-24 12:22

min ligger runt 55 när den jobbar annars runt 32-42, jag är nöjd:)

1
Bevaka tråden