Applestore kan inte stava till "välj"

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 14:59

På svenska Applestore kan man läsa "välg" på knappen för att köpa den svarta macbooken. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2006-10-27 15:12

Hahahahahah Skicka ett mail till AppleStore om det

Påminn dem om att ta bort 30"-iMacen också.

Edit: Nej! Den (iMacen) är borta.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 16:39

På Mac Pro är texten på spanska istället för svenska...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-27 17:02

Haha jo brukar märka att dem har stavfel och konstig grammatik på vissa ställen där

Ursprungligen av boris91:

Haha jo brukar märka att dem har stavfel och konstig grammatik på vissa ställen där

..att de har stavfel..

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-27 17:51
Ursprungligen av Kristofer:

..att de har stavfel..

du säger vad vissa av oss tänker =P

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-27 17:03

Tur att man är dysläktiker - jag tycker texten ser konstig ut även om den är rätt stavad

Mig + Kungen = Dream Team i Alfapet

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-30 10:33

Hehe tänkte precis starta en tråd om detta, snacka om att man inte är ensam om att ägna sig åt totalt meningslösa saker

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-30 12:45

Och varför kan man inte köpa nån ting? På knappen som borde heta "Köp" står det "Lägg" när man ska lägga en vara i kundkorgen. Det syns at det er maskinelt översatt från engelska.

Och om man söker efter produkter, kann man få "1 - 10 van 74 träffar"

• Oregistrerad
  • 2006-11-02 12:59

Oj vilken lång tråd bara för en liten felstavning, har ni inget jobb ??????? )

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-03 11:43

Har du!!!!!!!!!???????????

• Oregistrerad
  • 2006-11-04 12:07
Ursprungligen av boris91:

Har du!!!!!!!!!???????????

Nej, jag är egenföretagare

• Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-03 17:13
Ursprungligen av studiox:

Oj vilken lång tråd bara för en liten felstavning, har ni inget jobb ??????? )

Vissa fördriver tiden på jobbet med detta

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-03 19:38

Jo

Kan även berätta att Apple Store Russia (www.apple.ru) har helt fantastiska grammatikmissar i sin text. Stavningen är hur dålig som helst den också

Man förstår att Apple inte har någon större jättemarknad borta i Ryssland - men hallå, ni säljer ju ändå saker där..

Varför kan inte Apples medarbetare i olika länder helt sonika översätta eller åtminstånde gå igenom översättningen manuellt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 12:29

Kvaliteten på Apples svenska översättningar har minskat de senaste fem åren. Rekord var i alla fall när de översatte "Rosetta. The most amazing software you'll never see" till "Rosetta. Det mest fantastiska program du sett". Jag skrev till firman som översätter Apples material, och någon dag senare hade texten ändrats till "Rosetta. Det mest fantastiska program du aldrig kommer att få se". Kolla originalet, och den (nya, korrekta) svenska versionen. Men det är klart att Mac-användare ställer helt andra krav på hundraprocentiga översättningar än Windows-användare. På Windows-sidan är det så bedrövligt att jag inte ens orkar eller vill gå in på det.

Jag slutade som teknisk översättare efter drygt tio år i yrket, främst på grund av att uppdragsgivarna inte har någon som helst kvalitetskontroll eller kunskaper om och känsla för ett korrekt och ledigt språk. De vill inte betala för kvalitet längre. De vill ha översättningarna så billigt som möjligt. Tidigare var översättare ett respektabelt akademikeryrke, nu är det ett extraknäck för studerande osv. Man sätter ofta okvalificerad personal på att översätta (lokalanpassa) kvalificerat material. Det blir billigast så.

Senast redigerat 2006-11-04 12:39
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-05 12:34

Beskrivningen av Mac Pro på www.apple.se är på spanska????

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 12:44

Nix. Det ser ut som svenska tycker jag. Kolla här. Du kanske tittade här?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-06 08:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 08:16

Jo, du har ju rätt. Mycket illa!

Hehe, Apple store har många konstigheter för sig. När jag köpte Quicktime Pro så kunde jag inte registrera programmet, nyckeln var helt enkelt inte giltigt. Jag var precis på väg att skicka Apple ett mail när jag tänkte "det kan väl ändå inte"... Mycket riktigt, jag skulle inte skriva: Förnamn Efternamn, utan "Ej specifierad Förnamn Efternamn" och därefter registreringsnyckeln

• Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-06 17:12

Jag såg också detta med att de hade skrivit "välg", såg också att de hade skrivit du kan välja hårddisk med upp till 7200varv/minut på 15" MBP, men det kunde man inte.

Letade upp "Synpunkter och förslag via e-post" på Apples "Kontakta oss"-sida och berättade om felen (nej jag har inte sådär jättemycket att göra om dagarna).
Detta är svaret jag fick, hoppas ni har överseende med tecknena - jag orkar inte ändra:

Citat:

Bästa Apple Store-kund!

Tack för ditt e-postmeddelande till Apple Store.

Message Subject: Nya MacBook Pro =?UNKNOWN?Q?k=F6psida?=
Follow-Up: 203897xx
Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda support via e-mail. Vänligen ring
Apple Store beställningssupport på telefon 0200 810 386 för att få hjälp
med din beställning. Linjerna är öppna måndag–fredag: 9.00 – 18.00

Tack för ditt samarbete!

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-07 13:38

I bekräftelsemailet från Applestore så får man en:

"Bekräftesle av beställning"

Kolla in länken: http://store.apple.com/Catalog/se/Images/2_order_confirmation.gif

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-07 21:45
Ursprungligen av Bokis:

Jag såg också detta med att de hade skrivit "välg", såg också att de hade skrivit du kan välja hårddisk med upp till 7200varv/minut på 15" MBP, men det kunde man inte.

Letade upp "Synpunkter och förslag via e-post" på Apples "Kontakta oss"-sida och berättade om felen (nej jag har inte sådär jättemycket att göra om dagarna).
Detta är svaret jag fick, hoppas ni har överseende med tecknena - jag orkar inte ändra:

Hahahhahah! Deras svar var bara för bra

Har dom ingen personal där uppe i Kista? Jag kan ju ställa upp å jobba där när det ändå är så tajt med workforce

• Oregistrerad
  • 2006-11-22 10:10

OK, här kommer mitttt bidrag. Detta är ämnet för mailet man får när ens vara har skickats.

Din Apple-beställning W********* har skickats ivåg

Har ni sett längst ner på http://www.apple.com/se/itunes/
Där kan man välja "Etiketter och artister"
Men inte var det några klistermärke man kunde beställa där!

Skivetikett.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-24 08:22

När man ska beställa iPod Shuffle så står stegen mot betalningen där på ett annat nordiskt språk

1
Bevaka tråden