Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

K750i - Alternativ?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-10-27 14:19

Ska byta upp mig från en Nokia 3XXX-serie till något bättre med bluetooth som funkar smärtfritt med iCal. Vad har jag då att välja på? MIna "krav" är väl som följer:

- Kamera är kul, gärna 2 mpixel (ej krav på 2 mpix dock)
- Blåtand
- Ett förståeligt, snabbt gränssnitt, flydde min T630 pga dess slöa menyer.
- Radio - med BRA mottagning
- Mp3 - som funkar med iTunes (ej krav, knappt ens på musikfunktion)
- Hyfsat stor och upplöst display, ej sämre än K750i
- Får gärna vara snygg
- 3G (kan inte mkt om detta, vet inte om jag behöver det)
- Helst INTE clamshell
- Får inte kosta mer än runt 2000 "lös" utan abbonemang, kan dock tänka mig att fölänga mitt Comviq Kompis i 12 mån till, helst utan extrabetalning / månad.

Kom gärna med tips på märken och modeller (och gärna fotomodeller nu till helgen) *asg* =P Sen, i ärlighetens namn så får ni gärna kommentera K750i med om ni vill.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 17:46

Du är inte sugen på att köpa en K800i? Visserligen kostar den lite mer (ca 1500 kr mer). Dock är den telefon heltklart köpvärd. Jag valde att lägga på lite extra och köpa en K800i istället för en K750i.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 18:37

Bortsett från radio så är ju K610 ett gott alternativ.

  • Medlem
  • 2006-10-27 21:27

Men K610i är väl till och med dyrare än K750i ? Vad tappar jag om jag köper den sistnämnda?

Hur är det med andra märken: Samsung osv?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-28 14:38

Ingen som vill stoltsera med sin dugliga mobil?

/Fredrik

K750i är det bästa du kan köpa för den slanten idag helt klart. Runt 1700 får man ge för en. Och den kan med hjälp av en omflashning bli en W800i. Detta kan dom flesta företag som håller på med telefonupplåsning hjälpa dig med för några hundralappar. Det enda som inte är så bra är väl hörlurarna, men dom byter du ut mot något bättre.

Senast redigerat 2006-10-28 15:58
  • Medlem
  • 2006-10-28 16:20

Vad blir skilnaden då? Är det förresten lätt sen att alltid se till att samma info finns både i iCal och på mobilen - Automatiskt? Så skulle jag vilja ha det nämligen, både vad det gäller händelser, men även adressboken osv.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 16:34

jag skulle ta k800 (dyr & lite kinkig synka m. isync men det går), 750n kanske är mer prisvärd dock...

Ursprungligen av Nifo:

Vad blir skilnaden då? Är det förresten lätt sen att alltid se till att samma info finns både i iCal och på mobilen - Automatiskt? Så skulle jag vilja ha det nämligen, både vad det gäller händelser, men även adressboken osv.

Ja.

Ursprungligen av Nifo:

MIna "krav" är väl som följer:

- 3G (kan inte mkt om detta, vet inte om jag behöver det)

Det är bara K800 av de SE-mobilerna som nämts som har 3G. Själv tycker jag inte om 3G, mycket sämre täckning än GSM och för de flesta funktionerna är bandbredden för liten. Fast å andra sidan finns det folk som säger tvärtom.

Jag har en W800i som jag är grymt nöjd med. Får med 512MB i minne och schyssta hörlurar. Annars är det inte så mycket som skiljer sig från K750. Synkar bra med iCal och iTunes (m.h.a. iTuneMyWalkman).

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 19:00

hemligheten är att man stänger av 3G-funktionen på 3G-luren ;)....

Ursprungligen av DaPhox:

hemligheten är att man stänger av 3G-funktionen på 3G-luren ;)....

Så om man gör det fungerar den precis som en vanlig GSM? Jag har fått låna ut min mobil ett flertal gånger när andras 3G-telefoner inte haft täckning. De borde isf gått över till GSM och fått samma täckning som mig? Eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 20:01
Ursprungligen av johan_fbg:

Så om man gör det fungerar den precis som en vanlig GSM? Jag har fått låna ut min mobil ett flertal gånger när andras 3G-telefoner inte haft täckning. De borde isf gått över till GSM och fått samma täckning som mig? Eller?

exakt! På Sony-lurarna kan man iaf. bestämma om man vill köra GSM/3G. Själv kör jag alltid på GSM f. batteriarna räcker MYCKET längre...

Om man skall ha 3G så är det HDSPA som gäller. Men det är knappt någon lur som har detta ännu. Och så krävs det väl att vi får flatrate också för att det skall slå.

Att uppgradera en K750i till en W800 gör man för att få en Walkman mobil. Alltså ett annat meny system. Jag har dock aldrig använt en Walkman mobil så jag vet egentligen inte hur mycket som skiljer. Dock så är det många som väljer att "uppgradera" sina telefoner. Så något bra måste det väl vara.

K610i är en MYCKET bra mobil använder dock själv en W810i och kostar rätt lika!! 2200 typ för en K610i och 2600 kr typ för en W810i och 1800 krför en K750i, allt är relativt...!!

  • Medlem
  • 2006-10-30 20:14

Vad är 610 bättre på? Att den har 3G? Vet inte om jag använder det. Sen saknar ju den radio, vilket är lite konstigt.

/Fredde

  • Medlem
  • 2006-10-30 20:41

Fick klämma på några samsung-telefoner för någon månad sedan. Gillade skarpt "skjut-designen" samt den underbara skärmen på dessa. Hur väl fungerar deras telefoner (någon specifik modell) med iCal och Blåtand?

Blev lite nyfiken på 610:an ändå. Behöver ju inte radio, och om den är lite rappare i menyerna än *äldre* K750i - jag då tar jag hellre den. Slöa menyer är det värsta som finns, hehe..

/Fredrik

Det finns inte en Samsung-telefon som stöds i iSync.
http://www.apple.com/macosx/features/isync/devices.html

Jag tycker du ska ta en K610i. Rapp i menyerna och riktigt skön att använda. Liten för att vara 3G-telefon. Undvik allt vad Nokia med Series 60 heter. De har alla sega menyer.

Ursprungligen av Rickard A:

Det finns inte en Samsung-telefon som stöds i iSync.
http://www.apple.com/macosx/features/isync/devices.html

Jag tycker du ska ta en K610i. Rapp i menyerna och riktigt skön att använda. Liten för att vara 3G-telefon. Undvik allt vad Nokia med Series 60 heter. De har alla sega menyer.

När är en Series 60 seg? Är det vid start av telefon du syftar på?

Ska du ha en riktigt bra telefon med många bra funktioner och ett modernt operativsystem som kan expanderas med bra tredjepartsprogram (som en Mac) är det väl värt att köpa en telefon med Symbian 9.1 och Series 60v3 eller Symbian 9.1 och UIQ3. Kör själv dessa och kan rekommendera det varmt. Nya versionen är riktigt väl optimerad och rullar på bra i telefonen. Multitaskingen är mycket behändig, man växlar mellan programmen precis som på datorn vilket snabbar upp användningen.

Enda gången man *kan* uppleva s.k seghet som det talas om i det citerade inlägget är när telefonen startar upp och möjligen då man första gången startar huvudmenyn. När detta är gjort flyter det smidigt.

Jag knappade på en SE W810i i tisdags och jag kan ju inte påstå att jag upplevde någon speciell fart där inte som man tydligen enligt vissa gör i jämförelse med Symbian.

Ska jag rekommendera en telefon skulle jag föreslå K750i som budgetalternativ. Ett mer funktionellt alternativ är en Nokia 3250 med Series 60v3.

Med tanke på budgeten är det dessa två som ligger närmast.

Det som starkt talar för Symbian i dessa fall är de ökade möjligheterna till exempelvis bättre spel, dokumenthantering (PDF, Office kan läsas och redigeras), mediaspelare, navigation etc etc etc.

Besök My Symbian för mer information om vilka program som finns.

  • Medlem
  • 2006-10-31 08:56

Men, jag har inte hajjat skilnaderna mellan K750i som man nu kan få billigt, och den nyare K610i? Ok, 3G (som jag inte vet om jag behöver - kan man "Stänga av det"?) samt att K750i har radio. Hur är det med övriga saker, menyer...tja..och allt annat? =P

/Fredrik

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2006-10-31 12:07

Min pesonliga åsikt om K610i är att det är ju en snikmodell för att prångla ut 3G mobiler billigt på arknaden.
Gillar inte menyerna i den jämte de på K750.
Dessutom är ju autofokus kameran i K750 väldigt mycket bättre än den i K610i (ej autofokus).

Jag köpte själv nyligen en K800i till mig och en W810i till min sambo för hon ville ha en walkmanmobil.

Jag är väldigt nöjd med K800:an och hon likaså med W810:an.
Har haft flera tillfällen att klämma på K610 + Z610 men tycker att de saknar kvalitetskänsla.

  • Medlem
  • 2006-10-31 13:51

Åh fan...tja, inte så mkt att vänta på då eller? Bara inte menyerna är sega så att den gör alla kommandon i en följd efter några sekunder...finns inget värre (a la T630 exempelvis)

/Fredrik

Ps. Tack för alla tips!
Ds.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-31 13:57

K750i och W810i är ganska likvärdiga, förutom att K750I saknar "fight-mode" dvs man kan inte använda den med telefonens HF avslagen om på flygplan (för att lyssna på mp3:or)

Jag har själv en K800i och valde den framför K610i främst av två skäl:

1. Den har QVGA display (320 x 240)
2. Den har radio

Annars är 610 smidigare, kameran är onödigt (för min smak) kompetent i K800I. Mobilkamera är för snapshot bruk, för mer kvalificerat fotograferande krävs "riktig" kamera.

Det har funnits problem med en batch batterier till K800i där man hade extremt dålig batteritid. Misstänker du att du är drabbad kontakta stället du köpte den på.

Det är helt riktigt att UMTS/3G drar mer ström, å andra sidan är det en märkbar skilnad när det gäller datahastighet (som dock varierar med avståndet till basstatonen och antal användare)

HDSPA får du vänta på ytterligare 1-2 år innan det finns både i telefonen och nät.

Ursprungligen av gpd:

HDSPA får du vänta på ytterligare 1-2 år innan det finns både i telefonen och nät.

Njaäe, ett par månader snarare. N95med HDSPA --- Samt operatörs försök Fast visst du har rätt det tar nog ett tag innan det når gemene man.

Jag kan ingen större koll på telefoner, men jag har en Nokia 6233. Den funkar helt ok för mig, och Isync. Men det efter jag fick installera patchen från Nova Media, så det blir tyvärr en merkostnad, och minneskort kostar också pengar.
Det jag saknar är nog är att kunna synca den med Itunes, om ni vet något bra till Nokia så säg till.
Men annars så är den väl som i stort sett som alla andra telefoner i samma prisklass, förutom kameran. Men displayen QVGA tycker jag riktigt mycket om, radio finns. Den känns också gedigen inte så mycket plastkänsla, kanske nästan lite stor och tung, men allt är väl relativt.
Men det största skälet till varför jag köpte den var att jag fick den för ett äckligt lågt pris utan abonnemang.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 17:05

Nokia N73 är väl det närmaste man kan komma i alternativ till w800i, jag menar när man ändå sprängt 2000kr budgeten...

  • Medlem
  • 2006-10-31 20:12

Har nu köpt mig en K750i som jag säkert blir nöjd med. Tack för tipsen!

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Har nu köpt mig en K750i som jag säkert blir nöjd med. Tack för tipsen!

/Fredrik

Som ett alternativ till K750i?

Närå- det är en toppentelefon. Du kommer bli nöjd utan tvekan.

  • Medlem
  • 2006-11-01 12:04
Ursprungligen av Rickard A:

Som ett alternativ till K750i?

Närå- det är en toppentelefon. Du kommer bli nöjd utan tvekan.

Jaja, ville bara veta vad det fanns mer i klassen. K750i har jag varit intresserad av sedan länge!

/Fredrik

K750i är en superduper bra nalle, du kommer bli nöjd, jag hade aldrig bytat bort min K750i om jag inte fått min W810i när jag förlängde mitt Telenor Abonnemang!!

För övrigt fick min mor min gamla K750i och hon är så nöjd så med den fina lilla kameran och allt annat lull lull, dock e menyerna SÅ JÄVLA MYCKET SNABBARE i min W810i Live

Att bläddra bland bilderna i en K750i går rejält långsamt och jag hade 512 mb minne i den med, men i min W810i går det riktigt fort att bläddra!!

  • Medlem
  • 2006-11-03 14:05

Sådär. Sitter och pillar. Hur gör jag nu för att iCal och Nallen alltid ska vara identiska? Kan detta konstant ske i bakgrunden eller måste jag välja att synka me iSync på något vis? Sen kunde jag inte föra över filmer jag tagit, men det är nog skit bakom spakarna där

/Fredrik

Bevaka tråden