Liten budget, min första mac.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu blivit tvungen att köpa en egen dator pga rådande omständigheter, och har extremt liten budget. Så liten att jag i huvudsak tittat på begagnat.

Jag har inga större krav på datorn, den ska användas till surfning, bilder (iPhoto och PS CS 2), musik, ordbehandling etc.

Vad jag minns så fungerade de eMacar vi hade i plugget (2003-2006) helt ok. Tror att de var 700MHz, 512 RAM etc. De hade samma användningsområden. Med detta i åtanke har jag letat annonser.

Jag har kommit fram till begagnade två alternativ runt 4500kr. Båda med OS X Tiger.

Mac Mini (Jan 2006) + 17" Dell CRT (Har en ful gammal skärm hemma)
1,5 GHz
1 GB RAM
Combodrive
80 GB HD
Blåtand + Airport
Blåtand T-bord + Mus

iMac G4 15" (2003)
800MHz
768 MB RAM
Superdrive
60 GB HD
T-bord + Mus med sladd

Visst, Minin är mycket snabbare, men då blir det ju till att köra med den gamla CRTn. En LCD kostar runt 1500kr ytterligare. Och jag älskar ju verkligen designen på iMacen. Hur ska jag göra? Finns det problem med att köpa begagnat, i synnerhet en 3 år gammal iMac?

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 13:12

Mac Minin är bra mycket snabbare än iMacen, vars enda fördel är just designen. Upplösningen på iMacen är endast 1024x768 vilket är väldigt lågt med dagens mått mätt. Köp minin och uppgradera skärmen när du har råd.

Jag har en kollega som kör den iMacen du beskriver fast med 17" hemma. När HemPC-avtalet för den gick ut i vintras så beslöt han sig för att inte köpa någon ny, den gamla funkar ju så bra. Skulle tro att det är som för dig, surfa, maila och fixa lite bilder i Photoshop ibland. 15" är är inte så stort så hittar du en iMac Globe med 17" så tror jag du kan klara dig ganska bra.

Ja, Minin är ju onekligen bättre på alla punkter undantaget att den inte har Superdrive. Men det knyter sig nästan i magen när jag tänker på den benvita, nästan beiga, Dell-skärmen. Jag får nog räkna med de extra 1500 om det blir minin.

15" TFT är väl lika stor bildyta som på en 17" CRT? Jag är van med 17" CRT och iBook 14", så större behövs nog inte.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 15:43
Ursprungligen av hannesek:

Ja, Minin är ju onekligen bättre på alla punkter undantaget att den inte har Superdrive. Men det knyter sig nästan i magen när jag tänker på den benvita, nästan beiga, Dell-skärmen. Jag får nog räkna med de extra 1500 om det blir minin.

15" TFT är väl lika stor bildyta som på en 17" CRT? Jag är van med 17" CRT och iBook 14", så större behövs nog inte.

Tro mig, en iMac G4 800 är slö. Riktigt trött faktiskt. Itunes, iphoto mm segar sig fram på maskinen. Jag vet för jag har en själv. Den är numera degraderad till mp3-spelare pga sina ynkliga prestanda. Jag kommer däremot aldrig sälja den, det måste ju vara den snyggaste dator som massproducerats

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-24 14:28

oavsett om det är CRT eller TFT så är skärmytan alltid densamma. Man mäter ena hörnet diagonalt till det motsatta.
Det man får tänka på när man jämför widescreen mot 4:3 är att man använder samma system (hörn till hörn) så en 32" widescreen är inte lika hög som en 4:3 men däremot är den bredare.

Dessutom så finns det ju konverterare från DVI kontakterna som finns på mac mini till VGA så du kan köra en vanlig skärm om du vill det

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-10-24 15:27

Lite större iMac

Hej

Kan ju tycka att du borde få lite mer dator för pengarna. Köpte själv loss min iMac G4 1.25, 20" (med allt alt allt utom trådlöst nätverk) för ungefär 6000:- för ett halvår sedan.

Pröva att sätta ut lite egna "köpes" annonser och kolla vad folk vill sälja. Kolla man "säljes" priser på blocket blir man skrämd men sätter man själv ut köpes så brukar det bli rimligare. Höll själv på att köpa en eMac 1 ghz för 4200 med 17" för några månader sedan. Det är många som vill byta upp sig till nya macar just nu och begagnatmarknaden borde börja blir lite mer rimlig snart.

Lycka till
Björn

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-10-24 15:29

Förresten

Jo, man upplever lcd som lite större än crt, cirka en tum. En 17" lcd brukar upplevas som en 19" crt (eftersom de ofta ligger runt 18" i riktig yta).

Lycka till igen.

Björn

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-24 16:01
Ursprungligen av bjst:

Jo, man upplever lcd som lite större än crt, cirka en tum. En 17" lcd brukar upplevas som en 19" crt (eftersom de ofta ligger runt 18" i riktig yta).

Lycka till igen.

Björn

Nu vill jag inte gå off-topic men undrar bara hur du menar nu (kanske bara missuppfattar)?

Skälet till att CRT oftast upplevs större än CRT är ju för att man inte behöver en massa yta på framsidan som inte är själva bilden = höljet.

Kan du också förklara vad du menar med "riktig yta"??? är det skärmens storlek inklusive höljet?

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 16:12
Ursprungligen av Alf Nif:

Kan du också förklara vad du menar med "riktig yta"??? är det skärmens storlek inklusive höljet?

Hos en CRT-skärm så går vanligen en del av bildröret in under "plastramen" i fronten. Denna yta används inte till att visa någon bild, det är svårt att göra ett bildrör som visar bra och skarp bild ända ut i hörnen, därför har man valt att göra på det viset.

Det fula i sammanhanget är att man mäter hela bildröret snett över och anger det som storlek. En 19" CRT har ofta runt 17,5 - 18" synlig bildyta. Detta mått brukar anges i specifikationerna som "visible image".

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-10-24 16:21

Ungefär så

Tackar rhesus för det svaret som rätt så exakt täckte upp vad jag menade. Jag menade bildskärmsytan, dvs inte höljet. Min förklaring var något luddig kan jag se i efterhand, sorry.

Exempelvis så har jag för mig att min Dell P991 19" var 18,1" i synlig bildyta.

//Björn

• Medlem
  • 2006-10-24 18:41

Om du skyndar dig (ca 45 min kvar):

http://www.tradera.com/auction/Datorer/aid_34434094

En iMac G4 15" för 2300 - ingen har lagt bud än...

Mac mini måste jag faktiskt säga, kör på CRTn så länge och köp sedan en schysst 17" TFT så småningom Man behöver inte skämmas för att ha en CRT liksom *ännu* däremot om 2-3 år börjar det bli lite pinsamt!!

Hur som helst..... billiga skärmar kan man hitta begagnat med ju på blocket.se

Jag köpte för 3 år sen en halvår gammal Samsung 15" TFT nypris då 4500 kr för 1200 kr ... dock saknade lådan och sladden, pga flytt, och en lite repa baktill.... 1200 kr som sagt den håller än idag, men nu är det syrran som tagit över den! Nu har jag en 17" TFT från LG för 1890:- !!

1
Bevaka tråden