Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Asp och publiceringssystem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 18:56

Jag har, lite motvilligt, fått ärva en sajt som ligger på en MS IIS-server. Jag kommer från *AMP-världen och känner mig förvirrad.

Jag har tagit bort alla font-taggar och fixat till alla css:er. Nu vill jag gå vidare med att ta bort alla förhatliga frames. Men då måste jag börja pilla med ASP, hemska tanke. Bossen för sajten har också en önskan om att få börja blogga. Det rör sig om omkring åtta till tio personer som skulle vilja logga in via varsitt webb-gränssnitt.

Nu till begränsningarna: Organisationen som äger sidan vill inte betala för extra databasstöd (Suck!), de får inte köpa en egen domän (Suck!) och allt ska vara färdigt på trettio timmar. Mer vill de inte betala mig (Snåla jävlar!).

Nu till min fråga: Känner någon till ett fritt (=gratis) publiceringssystem för asp som inte kräver databasstöd och som dessutom är lättadministrerat så är jag tacksam för ett svar i denna tråd.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 21:59

Apache, MySQL och PHP finns ju för windows, alternativt PHP och MySQL går väl att installera på IIS? Fast det blir kanske ett lite väl stort projekt...?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 06:52

Jag har inte behörighet att installera eller rota i servern.

Generellt är det så att gratis och Open Source-produkter för webbpublicering skapas och utvecklas i sådana programvaror som köps av människor som är trötta på att betala hutlösa summor i licenspengar till Microsoft, för de övriga finns kommersiella system baserade på ASP, där man kan räkna med att puckot som köpt en Windows Server också har flis att köpa ett webbpubliceringsystem.

I mina öron låter detta som ett uppdrag du skall tacka nej till - om kunden inte är villig att lyssna på din erfarenhet (som ju är anledningen till att han hyr in dig alls), och sätter upp förutsättningar för projektet som faktiskt inte går att nå, så är det ju inte möjligt att samarbeta?

Sedan finns försåts "The way of the weasel", känd från böcker av Scott Adams, Dilberts skapare. En skitrolig stripp är när PHB (Pointy Haired Boss) kommer fram till Tina, den författaren av tekniska manualer och ber henne översätta manualen till Kinesiska. Tina säger inte att hon inte kan kinesiska utan frågar istället PHB om han kan se skillnad på Kinesiska och slumpmässig ord? PHB svarar nej och Tina svarar att hon är klar om fem minuter.

Så det låter som om uppdragsgivaren är en PHB och förstås inte kan se skilland på en site byggd i ASP och en i PHP, så det går ju att lägga upp ett frameset som läser in innehållet från någon annan site - ett webbhotell tex, där du har Joomla (ett Open Source CMS), php och MySQL. Kunden får allt han vill, du är klar på 1-2 dagar och kunden ser ingen skillnad. Haha!

Lycka till!

Jo, glömde länken: http://www.google.se/search?hs=KJZ&hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&q=open+source+cms+based+on+asp&btnG=S%C3%B6k&meta=

Det finns alltså ett helt gäng ASP-CMS som är Open Source men de verkar kräva databas allihopa.

DotNetNuke är tydligen baserad på ASP.NET och Open Source, orkar inte leta igenom om man måste ha databas. Kolla själv! http://www.dotnetnuke.com/

På svenska: http://www.publiceringsverktyg.info/default.asp?url=404;http://www.publiceringsverktyg.info/1913.html

Men brukar inte Access-databaser funka utan något speciellt stöd i ASP?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-10-24 10:11

Jo, det ska inte vara något problem.

Irrelogical - kanske du missförstod frågan? De flesta webbhotell (om nu sidan ligger på ett sådant) tar extra betalt om en ny databas skall läggas upp. Jag kan tänka mig att antingen så vill kunden inte hosta upp dessa pengar varje månad för att få en ny databas i SQL Server, Access eller vad det nu kör på en Microsoft Windows Server där det hela ligger på. Att det är det senare vet man genom att sidan är byggd i ASP och inte PHP, Lasso eller något annat lite fiffigare språk. Så vad kunden säger är troligen alltså att uppdragstagaren inte få ändra på något vad gäller databaser eller byta databas för att de inte vill betala mera i hostingkostnader. Eller så är resonemanget detsamma men de sitter i knäet på någon IT-nisse som är utbildad av MS och det är han som säger nej.

Så vad boma försöker göra är att utföra updraget inom de knasiga parametrar och tekniska förutsättningar han har fått - vilket jag tycker att man kanske inte skall göra alla gånger (men det är förstås bomas ensak). Så en möjlig lösning, den som boma efterlyser, är om det finns gratis ASP-baserade CMS som inte lagrar artiklar mm i en databas, (utan i textfiler istället). De första två sakerna (gratis och ASP verkar finnas), men det är det tredje - utan databas, som är mycket mera ovanligt.

Ursprungligen av Taz_1999:

Irrelogical - kanske du missförstod frågan?

Nej, det gjorde jag inte. Det lilla jag har mekat med ASP/Access-databaser så har databasen legat som en vanlig access-fil. Därmed så trodde jag att det i IIS/ASP/whatever var integrerat på något smidigt sätt, och inte som en separat applikation såsom mySQL.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 22:57
Ursprungligen av irrelogical:

Nej, det gjorde jag inte. Det lilla jag har mekat med ASP/Access-databaser så har databasen legat som en vanlig access-fil. Därmed så trodde jag att det i IIS/ASP/whatever var integrerat på något smidigt sätt, och inte som en separat applikation såsom mySQL.

Måhända att det är en smidig access-integration i ISS. Men det går att strypa funktionen för att man ska kunna kränga pengar från de som köper tjänsten.

Så grundfrågan är fortfarande:

Känner någon till någon CMS/publiceringssystem för IIS som inte kräver databasstöd?

Men jag tror jag ger upp och bygger en traditionell sajt med slickbart utseende för att impa. Till det kan man ju alltid köpa en Adobe Contribute-licens till fuskbloggning.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-10-24 22:55
Ursprungligen av Taz_1999:

Att det är det senare vet man genom att sidan är byggd i ASP och inte PHP, Lasso eller något annat lite fiffigare språk.

Ursprungligen av Taz_1999:

Eller så är resonemanget detsamma men de sitter i knäet på någon IT-nisse som är utbildad av MS och det är han som säger nej.

Just keep 'em coming, old boy!

Mvh
Magnus
macägare sen 1988 och till yrket ASP.NET-utvecklare

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 20:00

Korrekt uppfattat Taz. Parametrarna ligger fast. Jag tar detta uppdrag eftersom det är av karaktären "att få in foten i dörren". Jag tror att jag kan få en större roll på sikt om jag gör detta. Dessutom hjälper jag en kompis/kollega som skötte uppdraget innan, men som av någon outgrundlig anledning har tappat intresset för webbmakeri.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 23:04

Och ja: Trögheten i systemet beror på lättlurade chefer som förts bakom ljuset av IT-nissar och säljare från MS. Nu sitter alla och snackar ihop sig om ett enhetligt system för intranät och webbpublicering utåt.

Gissningsvis är beslutet färdigt någon gång i oktober 2008, några miljoner kronor senare.

Nä vet ni va! Med en juste LAMP-lösning kan man slå världen med häpnad. Men det är många som inte har förstått det än. Gratis är nämligen misstänksamt i beslutsfattares öron.

1
Bevaka tråden