Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10 största datorflopparna

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Newton, Apple III, Apple Lisa och NEXT finns med på topplistan över historiens största datorfloppar. Miguel Carrasco har satt samman listan i sin blog. Vad tycker du om listan?

Här är hela listan:
http://www.miguelcarrasco.net/miguelcarrasco/2006/10/10_biggest_comp.html

Lite sjukt att inte PET Atari Sinclair eller Amiga finns med på listan eftersom de hade en hel del riktigt stora datorfloppar, sen så tycker inte jag att Newton passade in på listan eftersom den var en försmak av framtiden, ett av Apples största misstag var att lägga ned Newton precis när den hade blivit mogen, någon generation till så hade den ägt PDA marknaden.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 00:19

Instämmer med Amigan, men varför inte skriva med den gamla "PC" tillverkaren Schneider? och AST?

Newton... i många år har jag drömt om att äga en... men det kommer bara att vara en dröm

Ursprungligen av Scumpi:

Instämmer med Amigan, men varför inte skriva med den gamla "PC" tillverkaren Schneider? och AST?

Newton... i många år har jag drömt om att äga en... men det kommer bara att vara en dröm

Nästa iPod borde ju iofs bli en Newton variant, lite omvänt kanske men kan bli fin...

specifika amigamodeller skulle ju kunna vara med, men amigan som helhet kan ju knappast räknas som flopp.

Ursprungligen av hallogallo:

specifika amigamodeller skulle ju kunna vara med, men amigan som helhet kan ju knappast räknas som flopp.

Måste försvara Commodore lite :), även om du och jag hallogallo är inne på samma spår!

Vilken Amigamodell floppade? Samtliga sålde väldigt bra, med undantag för A600 som sålde mer mediokert. Ska man räkna spelkonsoller så var iofs CDTV ingen storsäljare, men det är priset man betalar när man ligger före sin tid. Eller syftar du på senare PPC-modeller (A1 etc)?

Att tycka att det är sjukt att inte PET finns med är väl ändå att ta i. I PET serien fanns det några modeller som inte sålde så bra, men som helhet sålde den linjen näst bäst (ett tag bäst, lite beroende på hur man räknar). Jämför med samtida Apple II som kommer på tredje plats i antalet sålda datorer så hade även den serien några varianter som sålde sämre men får väl ändå betraktas som en relativt stor framgång. Försäljningsmässigt sett, i alla fall. Men PET fanns ändå på marknaden före Apple II och räknas ändå som en av de första "riktiga" massproducerade hemdatorerna, så floppstämpeln känns avlägsen.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 22:15
Ursprungligen av hallogallo:

specifika amigamodeller skulle ju kunna vara med, men amigan som helhet kan ju knappast räknas som flopp.

Sanningens ord. Amiga 1000 och 500 ägde ju ut all konkurrens.

Ursprungligen av crownswe:

Måste försvara Commodore lite :), även om du och jag hallogallo är inne på samma spår!

Vilken Amigamodell floppade? Samtliga sålde väldigt bra, med undantag för A600 som sålde mer mediokert. Ska man räkna spelkonsoller så var iofs CDTV ingen storsäljare, men det är priset man betalar när man ligger före sin tid. Eller syftar du på senare PPC-modeller (A1 etc)?

De första var ju otroligt bra. Fantastik grafik och ljud, och lågt pris. GUI också. Men sedan började det gå åt skogen. Plattformen hamnade efter, inga innovationer gjordes, operativssystemet stod också stilla.

Nu igen?

Fast det där var ju en rätt kul lista, det handlar ju faktiskt om bra produkter som inte blev så stora de förtjänade, inte om dåliga produkter. Xerox Alto på förstaplatsen var ju en helt fantastisk sak, mer än 10 år före sin tid. NeXT var inte dålig, dagens Macar är ju mer NeXT än Mac, det gick bara inte att sälja datorer för 6000 dollar styck. Newton och Lisa, också bra produkter. Lisa blev Macen, mycket av Lisa kom med i Macen (även om Jobs inte vill medge det).

Lisa är lite extra intressant. När Apple kastade flera tusen Lisa så var det inte för att ingen ville ha dem - alla som tyckte 9" var för lite och som satt med dubbla diskettstationer och ingen hårddisk ville mycket gärna ha en - utan för att Apple inte ville sälja dem. Antagligen ville man inte rea dem för att det skulle stört Mac II-försäljningen eller nåt sånt. Suget efter en "Mac XL" var fullt tillräckligt för att sälja allihop och mer därtill.

En del av de andra är sorgligare misslyckanden. Apple 3. CP/M. Windows Me. Och de har missat en: Apple QuickTake. Varför drog sig Apple ur digitalkameramarknaden? De var väl i princip först in, varför var de först ut?

Lisa var inte förebilden för Macintosh, snarare tvärtom. Det var både Jobs och Raskin överens om. Däremot så blev det projektet förstås klart före någon Mac såg dagens ljus.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 10:21

PowerBook 5300 är den sämsta datorn jag har haft. Kostade mer än en nutida fet MBP och var hur dålig som helst, måste vara ett av Apples sämsta byggen.

Jag tycker absolut inte att OS/2 bör kallas flopp, däremot håller jag med om Windows ME. Datorerna är ju knappast heller floppar, t.ex NeXT och Alto. Utan dessa två t.ex hade mycket sett annorlunda ut, om NeXT blivit en flopp skulle vi knappast haft Mac OS X idag. Systemet som bevisar att NeXT var rätt ute.

Ett av de större fiaskona för datorer måste vara den svenska skoldatorn Compis. Det projektet gick fel från början till slut och det kan man inte beskylla datorerna i denna artikel för.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Ett av de större fiaskona för datorer måste vara den svenska skoldatorn Compis. Det projektet gick fel från början till slut och det kan man inte beskylla datorerna i denna artikel för.

Hihi, det har jag en stående här. Upp med en hand alla som använt text1 i skolan, eller proggat comal!

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Ett av de större fiaskona för datorer måste vara den svenska skoldatorn Compis. Det projektet gick fel från början till slut och det kan man inte beskylla datorerna i denna artikel för.

He he... Vi som satt med ABC80/800 på naturvetenskaplig linje med datavariant (jo, det hette så på den tiden) bara skakade på våra huvuden när Compis skulle introduceras. Egentligen är det underligt att kunna misslyckas med så mycket på så kort tid och för så mycket pengar. Comal = dansk BASIC. Ja, jösses...

Tillägg: så här var specarna: http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=358

Ursprungligen av johan_tanying:

He he... Vi som satt med ABC80/800 på naturvetenskaplig linje med datavariant (jo, det hette så på den tiden) bara skakade på våra huvuden när Compis skulle introduceras.

Jag har faktiskt, förutom en Compis, en ABC 80, en 800 och en 802 ståendes här. Ska vi nu ta svenska maskiner som floppat, så vad sägs om Teleguide?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 11:39

NeXTstep, alltså operativsystemet, var långt före sin tid, och har en del bra saker som inte något annat operativsystem har ens idag även om mycket har hittat sin väg in i OS X. Kort sagt var det top of the line.

Däremot NeXTcuben var ju en flopp rent försäljningsmässigt, även om den också var tekniskt avancerad.

Floppar skulle jag kalla amiga 500 plus, amiga 600, amiga cdtv. Amiga 500 och Amiga 1200 var dock klockrena succéer. Båda tog upp arvet efter vic20 och c64 och byggde vidare på hemmaanvändaren...

Är man intresserad av Commodore och dess historia rekomenderar jag boken "On the Edge - The spectacular rise and fall of Commodore". Kan köpas via www.ggsdata.se. Helt otroligt spännande bok från tidig historia till sista tårdrypande stunderna... Mycket udda kufar som jobbade och tog fram chip och layouts för deras grejer...

Ursprungligen av hallogallo:

Är man intresserad av Commodore och dess historia rekomenderar jag boken "On the Edge - The spectacular rise and fall of Commodore". Kan köpas via www.ggsdata.se. Helt otroligt spännande bok från tidig historia till sista tårdrypande stunderna... Mycket udda kufar som jobbade och tog fram chip och layouts för deras grejer...

Inte att rekommendera för Applefanatiker. Boken ifrågasätter en del myter om Apple, såsom försäljningssiffor, vem som var först med vad etc (vad boken kallar apple revisionism). Dessutom menar en av de intervjuade att Apple var tvugna att ta in ett helt team med ingenjörer för att från grunden göra om Woz oanvändbara Apple II design.

Jag tycker man använder ordet flopp allt för ofta i en del fall. Detta eftersom det kopplas till försäljningssuccé. Problemet är dock att de mest utvecklade produkterna sällan blir den stora succén, eller så sker det i efterhand, såsom det grafiska gränsnittet kontra Alto och Star.

Man bör skilja på försäljningsmässig flopp och teknisk flopp. För mig kan en produkt endast vara en flopp om den faller på det tekniska planet. T.ex PowerBook 5300 och andra produkter som drabbats av tekniska problem eller haft lösningar som inte fungerat som avsett.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-08 20:29

Var är Digitals persondatorer typ DECmate och Rainbow?

PowerMac G4 Cube blev väl aldrig riktigt vad Apple hoppades på. Kanske inte riktigt en flopp, men bra nära i alla fall. PowerBook 5300 var dock en riktig skandal. Tror inte vi sålde ett enda ex som inte krånglade, bytte logikkort i parti och minut på fanskapen.

1
Bevaka tråden