Skrivare mm till Macbook 2.0 - tips?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-21 16:56

Jag har äntligen bytt från PC till Mac och fick vänta ganska länge på min Macbook 2.0
som jag beställde i augusti. Men nu är den här och jag är väldigt nöjd.
Allting fungerar utan problem och det känns lyxigt.
Jag har tittat på skrivare och hittat flera som verkar bra runt 2.000:- - bla CANON PIXMA iP90 på Macoteket som jag undrar om någon har erfarenheter av?
Jag skriver mest men vill kunna skriva ut fina bilder också.
En annan sak jag funderar på är programmet Word som dök upp när jag öppnade ett attachment från ett mail - och kostar några tusen såg jag när jag fattade att det inte ligger i datorn utan kan provas en tid och sedan måste man köpa...
Nu använder jag textredigeraren men kommer att behöva ett ordbehandlingsprogram
så småningom, är det Word som gäller då eller finns andra alternativ?

Ja novis som sagt so far och tar gärna emot tips från er som kan mer.

• Medlem
  • Timrå
  • 2006-10-21 20:34

Brother-skrivarna funkar bra.. min erfarenhet iaf.

neooffice funkar fintfint att skriva i, att det är gratis är ju inte negativt heller, jag beställde själv en hp 5940 med datorn då man med skrivarrabatten fick den gratis länken till neoofiice är http://www.neooffice.org/

• Oregistrerad
  • 2006-10-22 13:39

Jag kör med Canon Pixma IP4200. Drivrutiner och tillhörande mjukvara för utskrift av fotografier osv finns till MAC OS. Funkar hur bra som helst! Skrivit ut text och bilder med både min och tjejens MacBook. Skrivaren är enligt mig bäst i klassen för sitt pris! Bilderna man printar på fotopapper kan iallafall inte mina ögon skilja från de jag framkallat. Snabb och tyst är den med. Bara att trycka in USBsladden och trycka på print så skriver den ut.

Word finns lagligt för 995 kr om man är studerande. Du kanske känner någon annars..

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-22 18:28

Undvik HP och Lexmark då patronerna är skitdyra.

Canon har dugliga priser på patroner.

Med exempelvis Epson kan man koppla in kit med slangar och flaskor utanför skrivaren som minskar kostnaden rejält.

Jag tror du kan ta typ vilken skrivare som helst till en mac, så det är väl sunt förnuft som gäller.

Jag har en Canon i865.

Köp inte word, köp det ännu mindre innan det finns för intelcpuer också.

Köp på openoffice, dvs neooffice eller vad det kallades, alternativt köp iwork om det duger åt dig.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-23 08:10

Hur mycket kostar det, per foto, att skriva ut sina digitalbilder på egen bläckstråleskrivare?

• Oregistrerad
  • 2006-10-23 17:11
Ursprungligen av frukt:

Hur mycket kostar det, per foto, att skriva ut sina digitalbilder på egen bläckstråleskrivare?

Säkert 15-20kr per kort totalt.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 00:32
Ursprungligen av frukt:

Alldeles för mycket, och kvaliten är alldeles för dålig

Mitt resonemang gick i princip:
Jag skall ha en laserskrivare.
Hum, Canons bläckstråleskrivare skriver ut text till ungefär samma pris som en laser.
Hum, Canons bläckstråleskrivare kan dessutom skriva ut i färg.

Så jag tog en Canon bläckstråleskrivare.

Tyvärr fortsatte mitt resonemang med:
Hum, jag kan skriva ut bilder, då borde jag använda den, då gör jag det.

Men tillsammans med detta finns ett:
Hum, varför i helvete skriver jag ut på skrivaren när det är skitdyrt?

Jag tror den stora svarta patronen är god för ca 400 sidor med 5% täckning eller hur det heter, det är möjligt att det är draftläge som anges då med.

De lite mindre patronerna ger färre sidor, vet inte hur många, 150? Omräknat till full täckning skulle det ge 30 sidor / patron, nu får man väl dock räkna med att det ibland mixas av flera färger på samma punkt, och alla färger används ju inte överallt hela tiden, osv. Så blir ju lite svårt att lista ut hur många ark en sats patroner räcker till.

Jag har för mig att jag utgick ifrån att de skulle räcka till en 20 ark totalt förr när jag räknade på det, detta med fyra patroner som totalt sett går på ca 400kr i originalutförande och ger 80 bilder (4st per A4).. Så 5kr bläck / bild, lägg därpå priset för fotopapper.

För runt 2kr kan du ju få bilderna utskrivna med mer hållbart resultat om du låter någon annan göra det.

Om du däremot vill ha en stor bild och inte 10x15 så kan det vara värt det med en skrivare, och med piratpatroner med 30% mer bläck till min skrivare hamnar priset på ca 25kr/patron från svp.co.uk och då sjunker ju priset en del.

Köper man bläckflaskset till en epson så rymmer det massor med bläck, så då blir ju priset ännu bättre.

Borde gå att finna billigare fotopapper någonstans, frågan är var.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 01:44

TACK snälla för att svar på mina frågor, känns tryggt att ni finns här killar

1
Bevaka tråden