Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook dör när batteri har tagit slut

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Påståendet i rubriken kanske låter väldigt logiskt, men jag har ett litet problem. När batteriet tar slut somnar datorn och låter strömmen vara kvar till minnet, men efter bara ett par timmar dör min MacBook helt och sparar ner minnet till hårddisken. Dessutom har datorn betett sig konstigt efter att den har läst in minnet och startat, så jag har fått starta om den. Min iBook som jag hade tidigare kunde sova i en hel natt med tomt batteri utan att stänga av sig helt.

Är det andra som också tycker att MacBooken borde klara sig lite längre utan att stängas av helt?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-20 14:20

Det är väl ändå rätt bra att den klarar några timmar även fast batteriet är tomt? Dessutom tror jag inte MacBookens batteri mår speciellt bra av att bli totalt urladdat, så sluta med det i vilket fall som helst om du vill att det ska räcka ett tag

Nej jag tycker en kortare tid är att föredra. Efter att MacBooken gått ner i vila finns ingen kräm kvar till att kunna använda den i alla fall utan att koppla in adaptern/laddaren. Vad spelar det då för roll om den kan sova länge eller inte? Då är det bättre att utnyttja så mycket av möjligt av batteriet fram till insomning och inte ha outnyttjad laddning kvar för en längre men värdelös sömn. Om batteri-kalibreringen måste vara som den är är en kort tid till avstängning också att föredra. Man ska ladda ur den helt till den dör när man kalibrerar.

Att den uppför sig konstigt efter att ha stängt av sig själv är givetvis inte bra. Jag har inte det problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 14:49

vi alla vet ju att en djupurladdning utav batteriet inte är att föredra. Det skulle då ske varje gång vi var för alata för att gå och hämta laddsaldden. Nui förhindras det genom att datorn läggger av innan.

Det är min enda logiska förklaring.

Jag vet inte hur farligt det är att ladda ur batteriet någon gång extra ibland? Apple rekommenderar att man ska ladda ur helt (och ladda upp fullt) minst en gång i månaden. Litium-batterier har inte nickel-batteriets egenheter. Så länge strömmen får röra på sig regelbundet och att en full urladdning sker minst en gång i månaden så tror jag inte att man behöver akta sig för att förbruka en hel laddning.

Ursprungligen av John Stalberg:

Jag vet inte hur farligt det är att ladda ur batteriet någon gång extra ibland? Apple rekommenderar att man ska ladda ur helt (och ladda upp fullt) minst en gång i månaden. Litium-batterier har inte nickel-batteriets egenheter. Så länge strömmen får röra på sig regelbundet och att en full urladdning sker minst en gång i månaden så tror jag inte att man behöver akta sig för att förbruka en hel laddning.

I sådana fall behöver du se över läsförståelsen lite. Apple rekommenderar inte att man laddar ur och laddar upp batteriet en gång i månaden, utan de rekommenderar att batteriet fullgör minst en laddcykel i månaden. Det är inte riktigt samma sak och Apple förklarar med all önskvärd tydlighet vad de menar här:

http://www.apple.com/se/batteries/

Det är sant att litiumpolymerbatterier tål djupurladdning bättre än litiumjonbatterier i det avseendet att de inte blir explosiva. Men: problemet med slitage är precis detsamma. En litiumpolymercell som plågas med djupurladdningar kommer därför att ha mycket kortare livslängd än ett en cell som hanteras rätt.

Ursprungligen av Samuel K:

I sådana fall behöver du se över läsförståelsen lite. Apple rekommenderar inte att man laddar ur och laddar upp batteriet en gång i månaden, utan de rekommenderar att batteriet fullgör minst en laddcykel i månaden. Det är inte riktigt samma sak och Apple förklarar med all önskvärd tydlighet vad de menar här:

http://www.apple.com/se/batteries/

Det är sant att litiumpolymerbatterier tål djupurladdning bättre än litiumjonbatterier i det avseendet att de inte blir explosiva. Men: problemet med slitage är precis detsamma. En litiumpolymercell som plågas med djupurladdningar kommer därför att ha mycket kortare livslängd än ett en cell som hanteras rätt.

Jag vet inte varför du förutsätter att jag tagit uppgiften från den sida du länkar till men inte klarat av att förstå det jag skulle ha läst där?
På denna sida rekommenderar de en upp och en urladdning i månaden om man använder batteriet väldigt lite. "Om du å andra sidan använder en stationär dator på arbetet och sparar den bärbara till oregelbundna resor, rekommenderar Apple att du laddar upp och ur batteriet minst en gång i månaden. Behöver du bli påmind? Lägg till en påminnelse i iCal-kalendern." http://www.apple.com/se/batteries/notebooks.html
En iCal-påminnelse till dennna upp och ur-laddning kan vara bra för den glömske. Det står inte cykel här utan en upp och urladdning. Nu är det inte nödvändigt för den som använder batteriet flitigt men då kommer en annan sak in i bilden och ser till att man "every few months " ska ladda upp fullt och ladda ur så långt att den själv går ner i sleep-läge. Enligt Apple görs detta "for best performance". Här står det och man hittar MacBooken under den nedre rubriken. Den övre halvan är för äldre Macar. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Jag tror att vi borde kunna vara överens om att Apple rekommenderar att man ska ladda upp och ur åtminstone några gånger om året?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-28 10:23

Jag har exakt samma problem och söker med ljus och lykta efter en lösning. Är i London just nu så jag ska höra efter med Apple store på Regent street idag vad de säger. Är fly förbannad. Om man ställer datorn - utan strömkabel i - med 100% batteri på kvällen så ska den inte rulla till 0% batteri är kvar och sedan stendö. Så sent som för två månader rullande den tills det var 3% batteri kvar och gick sedan i vila. Normalt klarade den sig en natt då, annars stängde den av sig helt men sparade "vilo-läget" i minnet och när den fick ström igen satte den igång där jag var. Som en djup vila utan ström.

Ursprungligen av amolle:

Jag har exakt samma problem och söker med ljus och lykta efter en lösning. Är i London just nu så jag ska höra efter med Apple store på Regent street idag vad de säger. Är fly förbannad. Om man ställer datorn - utan strömkabel i - med 100% batteri på kvällen så ska den inte rulla till 0% batteri är kvar och sedan stendö. Så sent som för två månader rullande den tills det var 3% batteri kvar och gick sedan i vila. Normalt klarade den sig en natt då, annars stängde den av sig helt men sparade "vilo-läget" i minnet och när den fick ström igen satte den igång där jag var. Som en djup vila utan ström.

Den stendör inte om den fungerar som det är tänkt (i.e. är hel). Den går ner i vila först och efter någon eller några timmar sparar den över RAM till disk och stänger av sig i ett läge som den kan vakna ifrån om den får ny ström och man trycker på start-knappen. Alltså precis som gamla modellerna men, med kortare viloläge(någon till några timmar med nya), vilket också innebär längre vaket arbetsläge(3 procentenheter mer att använda innan vila med nya).

Om din Mac inte går till viloläget (lampan pulserar sakta) är något fel. Är det det du menar? Din Mac funkar inte att få i vila och inte heller i det efterföljande sparade avstängda läget? Har du någonsin kalibrerat batteriet?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-30 14:22

Stendö

Bara information om hur min beter sig.

För någon månad sedan hade jag kört någon timme med datorn.. den sa väl att det var ungefär 1 timme kvar på batteriet. stängde igen och tänkte inte mer på det.

var borta en vecka och datorn var i viloläge

öppnar därefter och kan köra 1 timme igen.

Viloläget borde inte dra så extremt mycket. kanske hade jag tur, men det låter ju som att era dör aningen för fort.

Ursprungligen av kimt:

Bara information om hur min beter sig.

För någon månad sedan hade jag kört någon timme med datorn.. den sa väl att det var ungefär 1 timme kvar på batteriet. stängde igen och tänkte inte mer på det.

var borta en vecka och datorn var i viloläge

öppnar därefter och kan köra 1 timme igen.

Viloläget borde inte dra så extremt mycket. kanske hade jag tur, men det låter ju som att era dör aningen för fort.

Hur länge vilar den om du kör slut på batteriet tills den självdör? Alltså, från det att den automatiskt gå ner i vila, tills lampan släcks och den sparar till disk? Det är egentligen bara där "problemet" verkar vara på tapeten.

Ladda ur NiCd batterier helt är inte bra, denna typ används bästan inte nu för tiden. NiMh klarar det bättre och Li-jon ännu bättre och lithium-polymer bryr sig inte alls om att laddas ur helt. I moderna datorer använder man Lithium-polymer.

Ursprungligen av hummel:

Ladda ur NiCd batterier helt är inte bra, denna typ används bästan inte nu för tiden. NiMh klarar det bättre och Li-jon ännu bättre och lithium-polymer bryr sig inte alls om att laddas ur helt. I moderna datorer använder man Lithium-polymer.

MacBook har lithium-polymer och kan alltså laddas ur när som helst. För att få rätt visning på batteri-mätaren ska man kalibrera ibland. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Här står det lite basics.
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Det här kan vara värt att pröva för den som har problem med sleep och uppvaknande med mera. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

Ursprungligen av hummel:

Ladda ur NiCd batterier helt är inte bra, denna typ används bästan inte nu för tiden. NiMh klarar det bättre och Li-jon ännu bättre och lithium-polymer bryr sig inte alls om att laddas ur helt.

Jag vet inte hur det gick till, men det där blev så fel det bara kan bli. Det är alltså det precis motsatta som gäller:

NiCd: Tåligt batteri men med kraftig minneseffekt. Djupurladda ofta.
NiMH: Mindre tåligt batteri med mindre minneseffekt. Djupurladda ibland.
Li-ion, Li-polymer: Känsliga batterier utan minneseffekt. Djupurladda aldrig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 12:25

Anledningen till att era datorer har olika långa standby-tider beror trpligtvis på att dom har olika inställnignar för vad som skall vara på under sleep. Som standard går dom att väcka över Bluetooth, USB och LAN (vissa även WLAN) vilket innebär att dessa delar av datorn inte går ner i vila. På Apple's hemsida står en hel del om detta.

1
Bevaka tråden