Min första iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 23:04

Jag vet att nedanstående meddelande är långt, men snälla ta din tid för jag behöver all hjälp jag kan få!

Har i hela mitt liv varit pc användare och tyckt det varit helt okej, då jag inte haft något att jämföra med.
Nu ska jag flytta hemifrån och behöver självklart en dator för att klara vardagen.
Har sökt runt på nätet och hittade iMac och blev direkt sugen.
Saken är den att jag inte vet ett jota om iMac överhuvudtaget!
Den jag köper (om det nu blir så) är 20" med duo core processorn.

Behöver dock ER hjälp för att tyda mina frågetecken.
jag är en vanlig datoranvändare och gör följande saker.
-surfar
-spelar spel
-laddar ner film och musik
-skolarbeten

det ända jag kan tänka mig är ett problem där är spelandet, klarar mac dagens avancerade spel?

Sedan undrar jag om mac har windows motsvarigheter till word, excel, powerpoint och publisher. Och om det ingår vid köp, eller om det måste köpas till.
OM dessa motsvarigheter finns undrar jag hur det blir om man skickar över ett dokument av något av ovanstående slag till en pc, om mottagaren kan öppna dessa i deras annorlunda program. förstår ni? jag gör det knappt själv

behöver jag uppgradera ramminnet från standard 1gb till två? gillar nämligen när datorn är snabbtänkt plus att det kanske kan hjälpa till vid spelandet?
Är det någon idé att uppgradera processorn, gör det någon skillnad?
Behöver jag köpa till något program som är nödvändigt för den vardagliga användaren?

Finns det andra stora skillnader mellan pc och mac som jag som "switcher" kan behöva veta?

Tack på förhand för all hjälp jag kommer få

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-18 23:12

Det jag kan avskräcka dig med är att spel utbudet på mac är inte inärhet lika stort som på pc och de spel som kommer till mac har oftast funnits ett halv år i pc version. För all andra ändamål är macen minst lika duglig som pc.

grafikkortet i 20" är ett x1600kort från ATI... Det duger men det räknast absolut inte som ett av de bättre korten även fast det är ett kvalitetskort. Det är GAMMALT nu men de flesta spel GÅR att spela. Men någon ultimat spelmaskin är det inte.

Ja mac har officepaketet från MS tillexempel. Då kan man läsa Crossplattform utan problem. Jag kör dok NeoOffice som är ett gratisalternativ och minst lika bra. Där kan man jätteenkelt välja att spara i tex .doc som microsoft office kan läsa och skriva.

1gb är väl vad jag skulle se som "minimum" alternativt helt OK med ram. Tiger suger ram och är inte lika responsivt som tex UBUNTU eller WindowsXP. 2gb ÄR bättre förståss men vid vanligt användande duger 1gb gott imo.

Processorn kommer du inte märka några skillnader vid en uppgradering. SKILLNADER FINNS men vid tex 10% prestandahöjning märker man inte av det när man använder datorn.

Att switcha idag ÄR skitlätt.

TIPS: LÄS in dig på quicksilver. Ett svinbra program som jag använder HELA HELA TIDEN. LÄS på det får du se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 23:20

quicksilver, vad är det och vart hittar jag det?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-18 23:52

Vad gäller spel: Har precis köpt en imac core 2 duo 17" med ATI X1600-grafikkort och 2BG RAM. För att även kunna spela Windowsspel har jag installerat XP via Bootcamp. Och jag tycker att även relativt nya spel flyter på fint.. Håller just på med Oblivion och det är absolut inga problem med grafiken (även om jag inte kan köra på maxinställningar). Så macens magra spelutbud behöver inte längre vara skäl för att inte byta. Om man bootar upp i XP för spel så kan man använda OS X till allting annat. Och precis som northernlight skriver så finns det fullgoda alternativ till Officesviten (både gratis och sådana som kostar lite). Och det där med inkompatibilitet mellan PC och Mac-filer kanske stämde en gång (jag vet inte), men det är definitivt inget problem längre. Det är inga problem att byta filer mellan Mac och PC, de fungerar bra tillsammans i nätverk och Macen har gott om program som läser/skriver filer i MS-format (doc, xls, mm).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 14:15

Är det nödvändigt att köpa till det där garantipaketet?
Är det förresten nödvändigt att uppgradera på någon front. både vad det gäller ram, grafik processor men även program och mus/tangentbord?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-19 14:43

Tja, RAM kan man aldrig få för mycket av. Om du ska köpa 20-tummaren så har du även möjlighet att öka minnet på grafikkortet från 128MB till 256MB. Vet inte hur mycket skillnad det gör, men om du är spelintresserad så är det kanske att rekommendera. Själv har jag "bara" 128MB (tyvärr kan man inte uppgradera grafikminnet på 17-tummaren), men som jag skrev innan så flyter det på fint ändå. Jag har visserligen 2GB RAM också, vilket jag misstänker hjälper en del.

Programmässigt så får man mer än nog på köpet i min mening (iLife mm). Office eller iWorks kändes helt meningslöst att köpa till, i alla fall för mig. Klarar mig utmärkt på gratisvarianter som Open Office eller Neo Office.

Musen och tangentbordet är det inget fel på.. en smaksak är om du vill ha trådlöst eller ej. Prylarna är likadana, de saknar bara sladd. Personligen finner jag dock Mighty Mouse aningens för platt, men det är ju en smaksak även det. Fast är du riktigt spelintresserad kanske du ska köpa en sk. "gamer"-mus (trots att de oftast är fula =). Jag har dock inget problem att spela med Mighty Mouse, men en riktigt hardcore-gamer skulle nog finna precisionen aningens för dålig.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 15:22

Jag tycker inte att du skall uppgradera cpun, den är ju bra som det är, mer minne har väl aldrig skadat någon.

Vad gäller olika former av dokument så har ju Apple sin motsvarighet i iWork, antagligen något mer begränsad vad gäller vad man kan göra men å andra sidan mycket enklare o snyggare. Annars kan du köpa vanliga Office för Mac OS, och slutligen kan du ju installera OpenOffice som är helt gratis och ganska kompatibelt med Microsoft Office.

Vad gäller spel skall det X1600 som sitter i iMacarna vara underklockat, men det presterar ju skapligt ändå, och man kan klocka upp det i en högre klockfrekvens, om du vill kunna spela alla spel är det enklaste att använda bootcamp och installera Windows XP på en del av hårddisken också, på så vis kan du ju använda Mac OS X till vardags men växla till Windows XP när du behöver spela något spel som inte finns till mac eller som blir bättre i Windows.

1
Bevaka tråden