Reparationstid och ersättning

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-18 20:22

Jag fick min MacBook levererad i Juni, och lämnade in den på reparation efter en månad (Juli). Nu har den legat inne på service sedan dess, dvs 3 månader. Kan man förvänta sig någon kompensation, speciellt om det släpps en ny, mera prisvärd MacBook nu i november innan jag får tillbaka min dator. Det betyder att jag i princip skulle kunnat väntat tills nu med att köpa den.

Någon som vet vad Apples villkor säger om detta? Kompensation? Vad som helst, detta känns löjligt!

Trevlig kväll

3 månader lät som mycket mycket lång tid vart har du lämnat in den någonstans ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-18 22:55
Ursprungligen av PowerBookman:

3 månader lät som mycket mycket lång tid vart har du lämnat in den någonstans ?

Ja jag tycker det. MacForum. Vad jag undrar är alltså om Apple/AppleStore har några villkor/guidelines för hur garantiärenden skall behandlas.

Aldrig att jag hade accepterat detta. Kräv ny dator eller att du ska få tillbaka din Macbook repararerad inom en vecka + kompensation.

Min Macbook blir missfärgad och måste lämnas in för byte av case, vilket tydligen ska ta upp till 4 veckor att åtgärda - eftersom jag inte kan vara utan min dator så länge får jag leva med felet. Riktigt dåligt!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-19 14:13
Ursprungligen av mmmikael:

Aldrig att jag hade accepterat detta. Kräv ny dator eller att du ska få tillbaka din Macbook repararerad inom en vecka + kompensation.

Min Macbook blir missfärgad och måste lämnas in för byte av case, vilket tydligen ska ta upp till 4 veckor att åtgärda - eftersom jag inte kan vara utan min dator så länge får jag leva med felet. Riktigt dåligt!

Dom väntar på nytt lokgikkort, och har gjort detta under mååånga veckor, och om jag tar tillbaks datorn nu, måste jag lämna in den på reparation senare, och hamnar sist i "logikkorts-kön". Vilket innebär att det i vilket fall som helst kommer ta lång tid.

Så det som jag förmodligen i längden tjänar på är att glatt vänta in dom nya logik-korten. Men seriöst, finns det några som helst regler för hur länge något kan vara inne på reperation innan man kan få ersättning. Och av vem? MacForum utför reparationen, men det är Apple som förser dom med nya delar. Eller av AppleStore som jag köpte datorn av?

Hittar ingen information på Apples hemsida.

Skandal. Kan de inte leverera logikkort får de ge dig en ny dator istället, verkar ju inte vara några problem att leverera (Färdig att skickas efter: 24hrs). Nu vet jag inte hur beroende av datorn du är men det vet inte Apple heller. I mitt fall spenderar jag 8+ timmar om dan vid datorn, antingen med jobb eller skola. 3 månaders inkomstbortfall och missade studier är inte acceptabelt, klarar knappt 3 DAGAR. Vem ersätter mig för detta?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-21 15:04

Men frågan är vart man skall ringa? Apple, AppleStore eller MacForum?

Ursprungligen av desh:

Men frågan är vart man skall ringa? Apple, AppleStore eller MacForum?

Ring Apple först förklara ärendet.

Normalt sett så får du en ny dator om reservdelar inte kan skaka fram på rimlig tid.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 23:02

Herregud...aldrig att jag skulle ta detta. En ny dator, extra minne som plåster på såren och en ursäkt är på sin plats.

Får du inte rätt när du pratar med Apple och bor i en kommun som har konsumentrådgivare så gå dit. Det är tragiskt men oj vad en del företag ändrar sig när dessa ringer. "Det hela är ett missförstånd - vi ska genast rätta till det" lär inte vara ovanliga uttalande

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-11-17 06:05
Ursprungligen av macwitty:

Får du inte rätt när du pratar med Apple och bor i en kommun som har konsumentrådgivare så gå dit. Det är tragiskt men oj vad en del företag ändrar sig när dessa ringer. "Det hela är ett missförstånd - vi ska genast rätta till det" lär inte vara ovanliga uttalande

Jag tycker det är tragiskt att kommunerna har anställda byråkrater för att sätta dit de hemska hemska företagen som är så himla elaka mot det stackars konsumenterna. Byråkrater har praktiskt sett obegränsat med tid till att driva sina processer, för företagen är tid pengar.. sjysst match. Falsk rättvisa skipas.

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-11-17 08:35

3 månader är väldigt väldigt länge. När jag skickade in min MacBook Pro för byte av logikkort fick jag efter tre veckor veta att det är slut på logikkort och att de väntar på nya från fabriken. Jag ringde då Apples kundservice och de frågade direkt om jag ville ha en ny dator eller pengarna tillbaka, orsaken som skrevs var att den legat inne på service i flera veckor redan och det skulle ta minst 2-3 veckor ytterligare innan jag kunde få tillbaka datorn reparerad.

Jag måste dock förtydliga att det är Apple Store kundservice på telefonnummer 0771-40 04 84 som gäller. De som sitter där är betydligt mer hjälpsamma än de på teknisk support om du ringer och försöker få en ny dator. Det var till det senare jag ringde först och då fick jag blankt nej och när jag direkt efter ringde kundservice fick jag ett solklart ja.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-17 16:44
Ursprungligen av tantal:

3 månader är väldigt väldigt länge. När jag skickade in min MacBook Pro för byte av logikkort fick jag efter tre veckor veta att det är slut på logikkort och att de väntar på nya från fabriken. Jag ringde då Apples kundservice och de frågade direkt om jag ville ha en ny dator eller pengarna tillbaka, orsaken som skrevs var att den legat inne på service i flera veckor redan och det skulle ta minst 2-3 veckor ytterligare innan jag kunde få tillbaka datorn reparerad.

Jag måste dock förtydliga att det är Apple Store kundservice på telefonnummer 0771-40 04 84 som gäller. De som sitter där är betydligt mer hjälpsamma än de på teknisk support om du ringer och försöker få en ny dator. Det var till det senare jag ringde först och då fick jag blankt nej och när jag direkt efter ringde kundservice fick jag ett solklart ja.

Ok, jävligt bra att veta.. Men det är bara för AppleCare eller? För den hinner ju "gå ut" medans datorn är inne på reparation :/

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-06 21:16

Jag lyckades faktiskt ringa å övertala dom att det hade varit till stort besvär, och då förklarade dom att man kunde få en iPod eller dylikt, vilket jag givetvis accepterade. Slutet gott, så att säga.

Kul att det löste sig och att du är nöjd
Bara det inte dröjer så länge innan mac-a-pären är hemma igen

• Oregistrerad
  • 2006-11-13 23:00

Har du fått tillbaka datorn än?

Själv har jag två gånger råkat ut för att saker fastnar på service. Första gången var det en poweradapter till min dåvarande PB Ti som skulle bytas mot en ersättnings adabter. Dock skickades bara en tom paket och jag var tvungen att ge mitt kontokortsnummer för att de skulle skicka ut ersättnings adabtern. Efter att ha väntat länge så kom den men samtidigt drog de 728:- från mitt kort. Ringde och sa till dem och blev lovad pengarna tillbaka snarast. Efter fyra månader och många samtal så kom det en Macmini istället.

Sen dog videominnet i min Ti tre dagar innan Applecare gick ut. Skickade in den och fick besked på max fyra veckors leveranstid. Efter fyra veckor hade inget hänt. Fick efter någon vecka till besked på att det skulle dröja någon månad för att få tillbaka datorn. Ringde då Applecare och begärde att få tala med kundansvarig. Efter det så kom det en MacBook Pro efter en vecka.

Så det lönar sig nästan alltid att ligga på och ringa ofta. Skriv upp när du ringer och vem du pratar med för att ha det till hands när du ringer nästa gång. Om du inte anser att personen du pratar med anstränger sig för att du skall bli nöjd begär att få prata med hans överordnade. Det brukar hjälpa.
Det viktigaste är dock att alltid vara så trevlig det bara går att vara när man pratar med dem, att bli sur och skrika hjälper inte.

• Oregistrerad
  • 2006-11-14 13:00
Ursprungligen av desh:

Jag fick min MacBook levererad i Juni, och lämnade in den på reparation efter en månad (Juli). Nu har den legat inne på service sedan dess, dvs 3 månader. Kan man förvänta sig någon kompensation, speciellt om det släpps en ny, mera prisvärd MacBook nu i november innan jag får tillbaka min dator. Det betyder att jag i princip skulle kunnat väntat tills nu med att köpa den.

Någon som vet vad Apples villkor säger om detta? Kompensation? Vad som helst, detta känns löjligt!

Trevlig kväll

Lider med dig. Jag har råkat ut för samma sak men har bara haft min MacBook Pro inne på reparation i ungefär två månader. För en vecka sedan fick jag nog. Jag kontaktade serviceverkstaden och hänvisade till Konsumentköplagen. Dagen efter fick jag det glada beskedet att jag kommer att få en ny MBP C2D inom några dagar. Så nu gör jag inget annant än att vänta.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-14 14:57

Tips LanMaster Malmö

Vill bara ge en eloge till Tomas på Lan Master i Malmö för en otroligt proffsig och framförallt snabb handläggning när jag hade problem med min MacPro.
Väntar för tillfället på en ny MacPro då min trasiga blev DOA klassad.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 16:26

mola, vad ringde du för nummer?

Yes!!

• Oregistrerad
  • 2006-11-14 16:52

Jag har alltid Applecare på mina bärbara så då blir det ju 0771 19 95 19.
Skriver alltid upp när och vem jag pratat med samt gör minnesanteckningar om jag anser att det behövs.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 18:00

OK, tack!

Yes!!

1
Bevaka tråden