The missing MacBook…

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 12:33

23:e Sep - Maskinen lämnar fabrik till TNT i Kina

3:e Okt - Maskinen anländer Amsterdam, försenad pga en högtid i Kina

4:e Okt - Maskinen lämnar Amsterdam och är spårlöst försvunnen. Den tros ha kommit på en flight till Sverige, men ingen vet. Utredningar från Apple Store och TNT ska vara gjorda (Apple Store vet jag inte dock, läs nedan)

10:e Okt - Jag skickar en förfrågan till beställaren av maskinen var den här….Han kolla med TNT men får inte starta en utredning pga att han inte är mottagaren. Jag försöker göra detta men TNT säger sig inte kunna göra detta förrän embalaget når Sverige.

11:e Okt - Ringer Apple Store som skall kolla upp läget. Personen i fråga kunde inte Svenska, skulle höra av sig dagen efter.

12:e Okt - 16:55, ingen har ringt. Jag ringer AppleStore. Får prata med en trevlig person vid namnet Emma. Här börjar roligheter. Emma beklagar saker och ting, pratar även med sin supervisor och säger sig utredningar startats för att kolla upp vad som skett med beställningen. Hon skulle höra av sig under morgondagen.

13:e Okt - Dagen går, ingen kontakt

16:e Okt - Dagen går, ingen kontakt, Appe Store hinner stänga innan jag får kontakt med dem.

17:e Okt - Jag får prata med en Erik på Apple Store som inte riktigt vet vad han ska säga. Embalaget verkar borta, TNT skulle ta på sig ansvaret innan Apple Store gör något vilket TNT inte gjort (de har startat "en utredning i frågan"). Här meddelas även att det var märkligt att Emma från veckan innan sa att hon skulle ringa tillabka till mig då hon inte ens "jobbade" på Apple Store - hon satt i ett trainee program och utbildades som arbetare där. En ny maskin beställs och ska skeppas. Deadline 20:e oktober kommer omöjligt kunna hållas. Erik lägger en "prioriterad sändning" på maskinen, vilket av erfarenhet är ett skämt (prioriterad sändnig på en Quad G5 resulterade i att det tog närmre två veckor att få en DOA maskin).

Summerat kommer det alltså ta över en månad att få en MacBook skeppad, den kommer inte anlända till det event jag tänkt nyttja den för.

Andra gången detta år Apple Store verkligen suger.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 13:27

trist

Jag väntade också över en månad på min MacBook kan säga att det var första och sista gången jag handlade där...

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 16:03

Darfor jag gar till AppleStore o koper over disk. Fast det kan ju inte alla iofs

För de flesta finns i alla fall ett Apple Center i närheten, eller att någon återförsäljare driver postorder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 02:53

Javisst.. Det finns en anledning att den köptes via AppleStore dock.

Nu sa det dock att de skulle kompensera med 1100 kr eller mer minne som plåster på såren. Vi får väl se under morgondan vad som händer.

TIPS TILL ALLA MED SENA APPLESTORELEVERANSER:
Ring och klaga och kräv kompensation. Tjejen jag prata med idag sa att de som policy inte går in på det förrän KUNDEN efterfrågar det. 1100 kr på en maskin för c:a 15 000 kr är ändå ganska bra "plåster" även om det i mitt fall verkligen satt livet ur spel.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-10-26 20:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Javisst.. Det finns en anledning att den köptes via AppleStore dock.

Nu sa det dock att de skulle kompensera med 1100 kr eller mer minne som plåster på såren. Vi får väl se under morgondan vad som händer.

Ring och klaga och kräv kompensation. Tjejen jag prata med idag sa att de som policy inte går in på det förrän KUNDEN efterfrågar det. 1100 kr på en maskin för c:a 15 000 kr är ändå ganska bra "plåster" även om det i mitt fall verkligen satt livet ur spel.

På vilket sätt har avsaknaden av macbook "satt ditt liv ur spel"?
Låter som ett organ eller dyl kommit på villovägar.

Ursprungligen av EyEr0n:

På vilket sätt har avsaknaden av macbook "satt ditt liv ur spel"?
Låter som ett organ eller dyl kommit på villovägar.

Han har något som kallas för ett "jobb"...

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-10-27 12:33
Ursprungligen av Samuel K:

Han har något som kallas för ett "jobb"...

Ett jobb som står och faller med en MacBook?
Det låter inte speciellt genomtänkt.
Jag skulle aldrig förlita min försörjning på en MacBook.

• Oregistrerad
  • 2006-10-19 11:22

Tråkigt att det ska behöva ske. Men att man ska kräva ersättning när leveranstider inte hålls, tycker jag är självklart! Jag vet då inget företag som själva har kommit med idén om kompensation, utan det får man själv föra på tal.

Lite off topic kanske, men ett flygbolag lyckades slarva bort bagage för en hel flight till USA för några år sen. Resenärerna stod i kö för att anmäla sina "försvunna" väskor, men ingen nämnde något om kompensation. En resenär som stod ganska långt bak i kön, påtalade dock det akuta i ärendet, att han verkligen behövde de kläder som fanns nerpackade. Flygbolaget sa då åt honom att gå ut och handla precis det han behövde, och sen återkomma med kvitton, för att direkt få full ersättning.
Vad lär vi av detta då? Gnäll, och du skall få.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 13:11
Ursprungligen av Valentino:

Tråkigt att det ska behöva ske. Men att man ska kräva ersättning när leveranstider inte hålls, tycker jag är självklart! Jag vet då inget företag som själva har kommit med idén om kompensation, utan det får man själv föra på tal.

Lite off topic kanske, men ett flygbolag lyckades slarva bort bagage för en hel flight till USA för några år sen. Resenärerna stod i kö för att anmäla sina "försvunna" väskor, men ingen nämnde något om kompensation. En resenär som stod ganska långt bak i kön, påtalade dock det akuta i ärendet, att han verkligen behövde de kläder som fanns nerpackade. Flygbolaget sa då åt honom att gå ut och handla precis det han behövde, och sen återkomma med kvitton, för att direkt få full ersättning.
Vad lär vi av detta då? Gnäll, och du skall få.

Sa gor flygbolagen jamt. Ett plan blev forsenat sa jag missade mitt anslutningsflyg till Karlstad och var tvungen ta ett tag istallet. Sist i kon var jag den forste som gnallde och lyckades fa ut hela 110 kronor i presentkort att handla mat for. Vilken kompensering for att jag blev 4 timmar sen till min date

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 11:08

23:e oktober har passerat och ännu ingen dator… Vi får väl se vad som händer! Morrar högt!

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-26 12:02

hur gick det med kompensationen? är det klart eller är det kanske dags för en höjning, det är ju trots allt den 26:e idag..?!

"-One week...one finger.."

Låter verkligen som om de inte är så värst bra deras jobb hela tiden.. du borde få burken gratis!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 21:43

Att mitt "liv sattes ur spel" var lite hårt utryckt, men nästinpå sant. Jag skulle hålla en förläsning och förlitade mig på att om en maskin skickats 25:e september så skulle den vara i mina händer innan den, typ, 20:e Oktober. Vidare fick jag info om att den var i Amsterdam den 3:e oktober vilket gjorde att jag verkligen antog att den därifårn skulle ta sig till Stockholm på, vad blir det, tre veckor?

Att detta satte mitt "liv ur spel" var eftersom hela jobbet där byggde på att jag hade en burk med mig. Hyra burk för dagarna hade gått på c:a 3000 kr. Billig "livrem" som ingen dock ville betala. Fallet här löste sig, men inte tackvara de fullständigt oduglingarna på AppleStore eller TNT.

Idag, den 27:e oktober, har ännu ingen maskin kommit. Det roligaste av allt: TNT var förbi min adress den 23:e men kunde inte leverera pga "adressaten okänd eller oklar". Detta innebar att jag skällde ut någon stackare där i 15 min som sedan kollade upp ärendet där det visade sig APPLE STORE var boven. TNT hade varit ut till mig den 23:e, haft problem att lokalisera mitt kontor och då tagit kontakt med Apple för att få mer uppgifter om "vem och var jag var". Apple Store hade ännu inte, en hel arbetsvecka efter incidenten, inte återtagit kontakten med TNT.

Så, en känga till TNT för att tappa bort en dator mellan Amsterdam och Stockholm. Ytterliggaren en känga till TNT's och AppleStore usla sammarbete. Ett antal brandyxor till de arbetare som under tiden äredent sköts på resp. företag totalt gjort bland de sämsta hanteringar av uppgiften tänkbara. Ingen återkoppling. Ingen kontakt med kund eller beställare eller något. Nada, zip, ziltch.

Som pricken över i:et fick jag prata med ytterligaren en oduglig anställd på AppleStore idag. Efter mycket om och men klämmer hon ur sig kommentaren:

"Jag vet inte hur mycket jag kan göra i äredent, jag slutar idag - det är min sista dag"

Är det så AppleStore funkar? Man får prata med "skolelever" och "pensionärer" där ingen behöver ta ansvar?

Jeeeeeez… Maskinen ska som det ser ut nu levereras på måndag och då FAN ska AppleStore lösa en kompensation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 21:51

För intresserade skedde en liknande vända för oss med AppleStore för ganska exakt ett halvår sedan.

Ett företag man kan lita på

Intressant läsning med skrämmande nog identiska problem.

Jag väntar bara på att min MacBook på måndag kommer vara en DOA

Shit... jag beställde min MacBook Pro i Torsdags och fick precis ett meddelande om att den fanns på Irland.

Hoppas att inte min fastnar någonstans. Detta är också min första beställning från Apple Store.

Ursprungligen av christianolsson:

Shit... jag beställde min MacBook Pro i Torsdags och fick precis ett meddelande om att den fanns på Irland.

Hoppas att inte min fastnar någonstans. Detta är också min första beställning från Apple Store.

på min Mac Pro låda stog det att den var TILLVERKAD i Irland

Ursprungligen av Tussen69:

coolt vad säger coconut id card?

Ursprungligen av Tussen69:

Konstigt... för den skickades från Kina.

Vet någon om Apples beräknade leveranstid stämmer? Ex. min beräknas vara framme den femte, vilket jag tycker är konstigt för den femte är en söndag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-30 13:05

Deras leverans tider är oftast "senast den…" vilket då kan vara vilket dag i veckan som helst.

Min MacBook kom idag. Fantastiskt! Ska vi se om den funkar också…

AppleStore hade FETA problem att hålla sitt löfta om "kompensation" mer än i form av "refund of money" vilket i mitt fall inte är något jag gagnas av. Men men… Två personer på Äpplebutiken hade sagt "vi löser minne åt dig när du fått din maskin" vilket inte gick.

Varför ljuger alla på AppleStore eller går in på områden de inte är kvalificerade på att yttra sig om?

Oh well...

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 19:07
Ursprungligen av Erik.dv:

Deras leverans tider är oftast "senast den…" vilket då kan vara vilket dag i veckan som helst.

Min MacBook kom idag. Fantastiskt! Ska vi se om den funkar också…

AppleStore hade FETA problem att hålla sitt löfta om "kompensation" mer än i form av "refund of money" vilket i mitt fall inte är något jag gagnas av. Men men… Två personer på Äpplebutiken hade sagt "vi löser minne åt dig när du fått din maskin" vilket inte gick.

Varför ljuger alla på AppleStore eller går in på områden de inte är kvalificerade på att yttra sig om?

Oh well...

Erik,

Jag haller precis pa om genomlider exakt samma historia som du beskriver i traden ovan. (Har forovrigt forklarat detta nyligen i en annan trad har pa forumet.).

Tillbringade merparten av forra veckan i telefon med Apple och TNT samt hogt blodtryck. Sista beskedet var att Apple/TNT gett upp och att en ny MBP skall skickas fran Kina.

Undrar nu hur det funkar rent tekniskt, dvs med bestallningsnummer, trackingnummer osv.
Gar jag in pa Apples sida med det gamla star det att det ar bestallt den 10/09, skickat den 23/09 och bortslarvat den 25/09 samt "contact Apple". Pa TNTs sida star det bara helt sonika "missing consignment".

Kommer nya bestallnings/tracking nummer per mail eller behovs mer tjafs per telefon?

Tacksam for svar.

Erik, ring Apples Kundtjänst. Gnäll lite, och du kommer få din kompensation. Hade min gamla iBook borta i 3mån, ringde och klagade, de bytte in den mot en Powerbook G4 direkt, tog 2 dagar från Irland att få den upp till Norrbotten.

De kan ifall de vill, bara man är bestämd för sin sak.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-30 13:30

jag har gnällt i tre veckor, orkar fan inte mer av de där idioterna.

Tråkigt att det inte finns ett alternativ till AppleStore måste jag säga efter mina erfarenheter.

Erik.dv skrev:Javisst.. Det finns en anledning att den köptes via AppleStore dock.

Är sugen på det där med kompensation pga att jag är mycket missnöld med mitt köp. Var kan jag hitta mer info om det?

• Medlem
  • Lund
  • 2006-12-20 13:54

Det finns ingen information om hur man kräver ersättning. Det är en förmåga du själv antingen har eller inte har. Hela världen funkar likadant. Lägger man fram sina krav på ett vettigt sätt får man oftast kompensation, eftersom det är dyrare för företaget att få en massa missnöjda kunder. (1 missnöjd kund kan resultera i 9 uteblivna nya kunder. Googla på Desatnick och/eller CRM)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-24 03:09

Min MBP försvann också på vägen till Sverige, den jobbar nog som knävarmare hos någon haschpundare i Arnhem numera. Det blev att vänta 2 extra veckor...

• Medlem
  • Solna
  • 2007-10-08 21:19

Måste bara säga att tiderna TNT levererar på suger det är alltid sådana tider då man aldrig är hemma typ i skolan eller på jobbet. Någon mer än jag som verkligen stör sig på det...de slutar jobba den tiden men är på väg hem oftast...

1
Bevaka tråden