Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP och Express/34...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jajjemen tänkte bara redovisa hur ett sata kort funkar med mbp..
Jag har även köpt ett diskchassi med inbyggd portmultiper.

Sakerna är skickad nu och är i sthlm.. och dom ska heeeela vägen upp till umeå innan jag kan visa något...

Ajah.. tänkte bara att detta är ett ämne som kanske folk vill få reda på hur fort det går i överförning, hur det funkar, pris... ect..

(sorry jag skriver som en kratta är så fruktat bakfull nu... )

men men skriver ett vettigare inlägg senare i nästa vecka då jag förmodligen har sakerna!
whoho!

Jag är väldigt intresserad av din rapport, så sätt igång och testa!

har fått sakerna precis!
har skruvat in fyra stycken 250gb sata150 diskar i den nu och jag sitter och flyttar överdata mellan dom nu och jag har en mapp på 235gb och det tog knappt en timme.. imponerande....

ska komma med mycket information snart ska bara flytta data mellan ntfs diskarna så dom kan bli osx diskar eller vad man ska säga heheh

tips på program som man kan testa med?

(gud vad snygg den var, matchar mbp ruskigt!)

Här kommer lite fina bilder

Disktornet:

Med "öppen dörr"

Express/34 kortet i macbookpron.. (lite synd att det är så stor klump..)

Dock vet jag inte något program som man kan testa hastighet på diskrana men jag kan lova att det går INTE långsamt! whoho!

Ett stort plus är att den var rejält tyst och kall. gillar dock inte att dioderna för varje hdd lyser starkt blått.. lysen även på baksidan. och dessa blinkar i full rulle när man gör något vilket man blir lite störd på.. nog en vanesak.

metallen på mbp och disktornet matchar kanon!..

bomba mig med frågor så ska jag försöka besvara så gott jag kan!

update:

Kan skriva vad som ingick när jag köpte kortet och disktornet...

Med kortet fick jag med enbart en cdskiva och manual.. Man var tvungen att installera drivarna ifrån skivan men det tog bara någon sekund..

Med disktornet fick man med skruvar. 6st nycklar av samma modell och alla är identiska har inte fattat varför ännu. man fick även med en esata kabel. och manual..

Det var mycket lätt att installera diskarna i tornet.. det bara att ta ut en "tray" och lägga disken i den och skruva fyra skruvar under. efter som det är hotswap var det bara att trycka in den och så var det klart.

Det jag gillar med tornet mest är att det är i metall som mbp så dom matchar fruktansvärt bra ihop.. det jag även gillar är kuddarna tornet står på... man kan trycka på tornet ovan så sjunker kuddarna ihop lite.. detta är nog för att minska stötar och knuff som kommer ifrån bordskivan.. mycket bra!

om det finns en disk i ett fack lyser en grön lampa brevid.. och har man mountat OCH har någon aktivitet på den disken börjar en blå (stark) diod brevid lysa.. så dom lyser inte konstant... har även märt att den stänger av inaktiva hårdiskar...

Vad kostade detta då?

Strunta i väskan.. och komihåg att dessa priser är utan frakt.

Senast redigerat 2006-10-17 16:45
  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-10-17 16:57

Fan vad fint det blev! MYYYCKET FINT! Ser riktigt tufft ut med dom blå diodrarna... (älskar blå diodrar). Låt dom blinka å det härligaste!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-17 17:03

Vil du testa läs och skrivhastigheten kan du nyttja följande kommando.

time dd if=/dev/zero of=/Volumes/[volymnamn]/testfile bs=16k count=32768

det skriver en 512MB fil till valfri destination, tar tid på processen och visar byte/sekund.

pinnen: tack! blå dioder.. hm jo smaken är som baken.. brun eller delad..

Narogh.. testar!

disken lyste inte blå innan jag körde detta..
men det spelar nog ingen roll..

-- # time dd if=/dev/zero of=/Volumes/Disk1/testfile bs=16k count=32768
32768+0 records in
32768+0 records out
536870912 bytes transferred in 17.279228 secs (31070307 bytes/sec)

real    0m17.369s
user    0m0.090s
sys     0m2.237s

är det långsamt eller snabbt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-17 17:54

Det där verkar vara ca 29MB/s vilket är ungefär vad en intern 2.5" disk kan leverara.

om du sen kör samma fast med if=/Volumes/Disk1/testfile och of=/Volumes/[annan disk]/testfile så får du veta hastigheterna mellan diskarna i tornet.

okej.. ska bara flytta klart lite data från en disk..

ah.. det blev en middag där imellan oxå... ah.. *proppmätt*
testar kommandot.. har lite dålig fantasi på disknamnen.. "disk1", "disk2", "disk3" och "disk4". hahaha.. ska komma på något bättre senare...

-- # time dd if=/Volumes/Disk1/testfile of=/Volumes/Disk2/testfiles bs=16k count=32768
32768+0 records in
32768+0 records out
536870912 bytes transferred in 11.195334 secs (47954881 bytes/sec)

real    0m11.292s
user    0m0.093s
sys     0m2.540s
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-17 19:12

Det där blir ca 45MB/s. vilket är i klenast laget men ändå inom ramen för vad SATA150 diskar klarar av.

ah okej.. vad ska dom klara av då?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-17 19:40

Ungefär 45-65MB/s beroende på vilken disk det är.

Tjohooo, (här kommer jag mituppi altihopa) faen Grtoh, det såg fint ut dedär.

Narogh. ah har juh några billiga sata150 diskar.. kanske därför? :/ ajah det funkar fint iallf

filliam: hahah tack!

1
Bevaka tråden