Angående Ångerrätt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 18:22

Hej,

Jag undrar lite hur det ligger till,

I vilket skick måste datorn vara i för att den ska kunna lämnas tillbaka som ett återköp

Ifall man lämnar tillbaks för att den har lite små fel, kan man skicka tillbaka och få en ny helt enkelt och kan man då behålla den gamla under tiden eller så?

//Adam

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-10-12 18:55

Hej!

Känns lite som du pratar om 2 olika saker. Men på konsumentverket.se:

Ångerrätt

När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Öppet köp

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.

Nu är det väl ändå så att dom flesta butiker/kedjor har Öppet köp, eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-12 20:23

Sen finns det alltid undantag från ångerrätten vid distansförsäljning, t.ex kan säljaren undanta varor som tillverkas på kundens önskemål, t.ex en dator med extra minne/hårddisk/lulllull eller en iPod med gravyr på baksidan. Eller helt enkelt att ångerrätten gäller så länge du inte brutit förpackningen.

Sen finns ju alternativ tre och fyra, men som egentligen inte berör ångerrätt, utan felaktigheter:

3 Garanti: Säljaren kan om denne vill lämna garanti på varan. De exakta villkoren för ett garantiavtal är inte lagstadgade utan är ett individuellt avtal, så här gäller det att läsa på.

4 Reklamation: Som köpare har du rätt att reklamera en felaktig produkt. Detta ska göras inom rimlig tid efter att felet har upptäckts. Görs det inom två månader efter köpet är det alltid att räkna som inom rätt tid. Om reklamation sker inom sex månader är det upp till säljaren att visa att varan var korekt från början, efter detta är det upp till köparen. Reklamationsrätt har man i tre år efter köpet.
Vid reklamation har säljaren alltid möjlighet att erbjuda att åtgärda felet om detta kan ske utan orimlig kostnad eller besvär för köparen samt att det kan göras inom rimlig tid. Är detta inte möjligt är nästa alternativ omleverans, dvs att man får en ny likadan vara. Om detta inte heller är möjligt har man som köpare rätt att häva köpet.

1
Bevaka tråden