Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur delar jag enklast filer mellan 2 macar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken förtäljer vill jag gärna ha information om hur jag enklast gör för att överföra/dela filer mellan två macar.

Det jag har tillgång till är följande:

iBook G4 (full med filer)
Mac Mini G4 (målenheten)
Ett antal nätverkssladdar
En trådlös router (D-Link)
Ganska dålig kunskap om området

Har tänkt att genomföra det imorgon, så snabba tips uppskattas.

Kan man koppla direkt med en nätverkssladd? Måste man gå genom routern, hur gör man detta isåfall? Ja, ni fattar, enklast möjliga!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-11 20:46

Firewire och starta i Targetmode.

Yes!!

Firewirekabel? Någon sådan har jag inte. Finns det inget annat sätt? Target mode? Förklara gärna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-11 21:27

Köp en Firewire-kabel, kostar ca. 100kr.
Stäng Mac-mini, anslut FW-kabeln mellan dom båda maskinerna. Starta upp Minin och häll T nertryckt till det dyker upp en gul hårddisksymbol på andra datorn. Därifrån är det bara att klicka-släpa-och-släppa dit du vill ha datan.

Yes!!

Okej, var kan man köpa firewire-kabel förutom i applestore? Kostar 160+frakt där. Finns det något annat sätt? Funkar det inte med nätverkssladd? Har gjort detta någon gång mellan PCs, dock en hubb imellan.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-11 22:22

Nätverkskabel funkar utmärkt. Du behöver inte tänka på om det är korsad eller inte, bara tryck i.

Sedan startar du fildelning på ena datorn och ansluter till server (cmd + K) på andra.

Tack, förmodligen allt jag behövde veta, det brukar ju vara ganska enkelt på mac! "Allt bara fungerar" brukar ju stämma. Återkommer om jag stöter på problem.

(Varför jag frågar och inte testar direkt istället är att jag inte vill åka med datorn och prova och det inte funkar, slippa göra om proceduren..)

1
Bevaka tråden