Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt internet efter routerinkoppling till AirPort

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-11 17:50

Hej!

Har bredband från ComHem, som går ut från deras ComHem-modem till vår AirPort Express. Det har alltid fungerat bra. Nu har vi fått en dosa från IP-telebolaget Phonzo som jag har kopplat in. Dock ska inte telefonen fungera förrän i morgon då portningen skett från Telia. Men i vilket fall som helst så bör väl nätverket fungera som vanligt?

Följde instruktionerna:

1. Kopplade sladden från ComHem-modemet till anslutningen "Internet" på Routern. (Till bredbandet står det, måste ju vara ComHem-modemet).

2. Sen kopplade jag en sladd från Routerns "Ethernet" till, vad som skulle vara datorn, men i mitt fall då blir AirPort Express-stationen.

3. Sen kopplar jag ju då min telefonsladd från telefonen (en sladdlös) till "Phone 1) på routern.

4. Sist så ger jag routern ström.

När jag sen går drar igång datorn så händer det det *nästan* ingenting. Jag uppdaterar internetsidor och då dyker *någon* bild upp...knappt. Det går alltså snäppet över att det står still, skulle man kunna säga. Jag har ju urdålig (svär ofta över detta) koll på detta med IP-adresser hit och dit, vad AirPortens IP-adresser (3 olika som jag hittat) gör, och hur AirPorten delar ut, eller inte delar ut. Bler helt snurrig i skallen av allt detta.

Min enkla (?) fråga äro: Vad är fel, eller vad måste jag ändra på? =/ Saker och ting blir väl inte bättre av att 10.4.8 dras med nåt nätproblem, men jag tror inte detta har med saken att göra.

/Fredrik

Senast redigerat 2006-10-11 19:47
  • Medlem
  • 2006-10-11 19:46

Nu funkar det efter omstart av all elektronik.

MEN...laddningen från internet går liksom bitvis...hackigt...i klumpar liksom. Inte lika bra respons som tidigare (när jag bara körde med Airporten). För att specificera ytterligare kan jag väl säga att sidor liksom laddas "halvvägs" för att sedan, några sekunder (kan vara rätt många sekunder) laddas vidare fullständigt.

Nån lösning man kan prova?

/Fredrik

Senast redigerat 2006-10-11 20:56
  • Medlem
  • 2006-10-12 23:10

Är tydligen 10.4.8 som bökar. En fix borde väl komma snart.
Tror vi kan släppa den här tråden typ....här. Finns andra trådar som känns mer aktuella att fortsätta i.

/Fredrik

1
Bevaka tråden