Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om OS X för en nybliven besviken mac ägare

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter många om och men så bestämmde jag mig för att köpa en mac, mycket beroende på det "underbara" OS X.

Men att det är så underbart som många säger har jag svårt att få grepp om, några funderingar som skulle göra mig betydligt mer nöjd vore om någon kunde besvara följande frågor.

1. Kan jag se miniatyrer av bilderna som jag tex har i min mapp med bilder? precis som det är i XP . Sedan när jag öppnar en bild så får jag fram ett helt ok visningsprogram, men det saknar funktionen att man kan bläddra vidare till nästa bild, så man måste stänga ner programmet och sedan klicka på nästa bild. Grymt störande.
Jag vill ha som det är i XP. Och iPhoto är bara onödigt rörigt, då man ser alla bilder man har, även de som ligger i olika mappar.

2. Installation av program. När jag tankat hem olika program (msn,vlc,seashore osv) och kör dom så installeras dom alltid på skrivbordet. Om jag försöker flytta programet till någon annan mapp i min användare så kommer automatiskt programmappen till skrivbordet så fort jag försöker öppna det. Och måste man behålla installationsfilen (.dmg) av programmet ? Går inte att kasta det i papperskorgen. Varför är det inte som i XP att jag får välja i vilken katalog jag vill installera programmet ?

3. Sen är bara allt onödigt rörigt, när man öppnar olika program läggs dom bara ovanpå varandra och det är omöjligt att se vilka program man har öppe, i XP ser man vilka program man har öppe genom att dom lägger sig i aktivitetsfältet. Grymt bra.
Och som att expose skulle göra saken bättre ? knappast !

Finns det inga bra lösningar på det här, finns det en Macbook 2.0 till salu.

Mvh .

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 15:46

Jag är själv en nybliven Mac-ägare men jag ska ändå försöka svara på dina frågor.

1. Vill även jag ha svar på denna fråga. Jag tycker iofs iPhoto verkar ganska bra när man väl tagit sig tid att skapa lite album.

2. .dmg filen drar du till program-mappen så installeras programmet där. När du gjort detta kan du ta bort .dmg filen...

3. Man ser i docken vilka program man här öppna. De har en liten pil under sig. De program man normalt inte har i docken men ändå har öppnat ligger direkt till vänster om sträcket som återfinns i dockans högra del.

Hoppas att mina svar kunde hjälpa dig lite.

Ursprungligen av daniel.evertsson:

Jag är själv en nybliven Mac-ägare men jag ska ändå försöka svara på dina frågor.

1. Vill även jag ha svar på denna fråga. Jag tycker iofs iPhoto verkar ganska bra när man väl tagit sig tid att skapa lite album.

Jag kör mest Förhandsvisning. Där är det bara att klicka sig till nästa med piltangenter.

Citat:

2. .dmg filen drar du till program-mappen så installeras programmet där. När du gjort detta kan du ta bort .dmg filen...

Kopiera INNEHÅLLET skall det vara. Notera att detta är en fantastiskt enkel installation. Jämför det med att harva i en installerings-"wizard" så borde du bli ganska glad. Du behöver inte ens ha programmet i "Program", välskrivna Mac-program kan man lägga var man vill.

Citat:

3. Man ser i docken vilka program man här öppna. De har en liten pil under sig. De program man normalt inte har i docken men ändå har öppnat ligger direkt till vänster om sträcket som återfinns i dockans högra del.

Och det finns tredjepartsgrejer för att få det på andra sätt. Dockan är dock standard-sättet att se vad som är igång.

Som nybliven Mac-ägare, kom ihåg att det inte är samma sak. Om man kräver att allting skall se ut och fungera exakt som i Windows så är det Windows man ska ha - och aldrig någonsin uppgradera det. Det är en del jobb att lära om, det ska man inte förakta, men så himla olika är det inte. Det är bra att kunna mer än ett sätt, kan man två så är steget till det tredje lättare.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kör mest Förhandsvisning. Där är det bara att klicka sig till nästa med piltangenter.

Det funkar bara om man markera de bilder man vill kunna bläddra mellan och sen öppnar dom. Det är inte som i Windows där du kan dubbelklicka på en en bild och sen klicka på nästa/föregående för att få upp nästa/föregående bild (i bokstavsordning) som ligger i samma mapp.

Är helt klart vettigare som det är i Windows tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 16:55
Ursprungligen av star-affinity:

Det funkar bara om man markera de bilder man vill kunna bläddra mellan och sen öppnar dom. Det är inte som i Windows där du kan dubbelklicka på en en bild och sen klicka på nästa/föregående för att få upp nästa/föregående bild (i bokstavsordning) som ligger i samma mapp.

Är helt klart vettigare som det är i Windows tycker jag.

Jo, är det programmet/funktionen en del av explorer?
Känns ju hur som helst att man kanske kan implementera motsvarande i "Bildspel", så att om man inte har några specifika filer markerade att den då listar alla bildfiler i mappen.

Det är bara att öppna alla bilderna samtidigt så får du upp dem så du smidigt kan bläddra mellan dem. iPhoto bygger på att du organiserar upp bilderna med nyckelord/mappar/album.

Nej, du måste inte behålla dmg-filen, det är bara att dra programfilen inuti den till programmappen (eller vart du nu vill ha den). Tänk dig dmg-filen som en iso-fil. Öppnar du dmg-filen så monterar du en diskavbild, ingen installation sker. Det händer först då du kopierar över filen till din "riktiga" hårddisk.

Äpple+Tab ger en lista på samtliga öppna program. Dessutom så läggs det till en liten pil nedanför dem i "Dockan". (inte så tydligt iofs)

Du kan ju alltid köra windows på macbooken, så du behöver inte sälja den.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 16:08
Ursprungligen av bongo223344:

Och som att expose skulle göra saken bättre ? knappast !

Har du ställt in Exposé rätt då?

Som jag har ställt in det, i nedre vänstra hörnet så kommer alla öppna/aktiva program fram och lägger sig som miniatyrer på olika platser på skrivbordet - håll muspekaren över det och du får upp programmets namn på en gång, är det en chattsession så får du fram namnet på den du chattar med...
I nedre högra hörnet så dras alla program bort, utanför bilden och jag kan jobba med filerna på skrivbordet eller gå in i hårddisken eller vad som helst...

jag fattar inte hur du inte kan tycka att Exposé inte hjälper dig....

1. Markera bilderna, i mappens fönster välj Bildspel (Slideshow) under menyn med kugghjulssymbolen. Mycket snyggt. Det går också att högerklicka på en bild och välja Bildspel där. Ett alternativ är att välja Visningsalternativ (eller vad det heter på svenska) i menyn VIsa, kryssa för förhandsvisa bilder och dra upp ikonstorleken. Förhandsvisning direkt i mappen.

2. En disk image (.dmg) används för att distribuera program. Du installerar programmet antingen med medföljande installationsprogram eller genom att helt enkelt dra programmet dit du vill ha det. En del program behöver ligga i mappen Program för att fungera ordentligt. När du installerat programmet kan du kasta .dmg-filen.

3. Du ser aktiva program i Dockan (triangel undertill) eller genom att trycka kmd+tab.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 10:03
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kopiera INNEHÅLLET skall det vara.

Hårklyveri.. Givetvis ska det vara så!

Ursprungligen av daniel.evertsson:

Hårklyveri.. Givetvis ska det vara så!

Visst är det, men jag har sett nybörjare missförstå betydligt enklare saker, tyvärr. Jag kan se framför mig en användare som kopierar alla DMG till programmappen och öppnar dem där (dvs mountar dem) varje gång de skall användas, och tycker att det är onödigt bökigt (plus att somliga inte fungerar alls).

1) I finder klicka på "visa objekt som lista eller symboler" Symbol med fyra prickar uppe i vänstra hörnet. Bildsspel funkar nästan bättre tycker jag

2) Ändra på inställningen i Safari-Inställningar-allmänt och välj var du vill spara nerladdade filer. Är som standard skrivbordet.

3) Du står i safari och har många fönster öppna, vad trycker man då? F10 såklart. Då ser du alla fönster i det program du använder.

RSSFlöden i Safari. När du har ett rssflöde öppet (listan alltså) prova att klicka på den blå rss symbolen i adressfönstret. Vips så kommer du till hemsidan....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 10:38
Ursprungligen av bongo223344:

Kan jag se miniatyrer av bilderna som jag tex har i min mapp med bilder?

I Finder:
Menyn Innehåll->Visa visningsalternativ (kommando-J)
Klicka i "Alla fönster".
Klicka i "Förhandsvisa symboler"

Ursprungligen av bongo223344:

Sedan när jag öppnar en bild så får jag fram ett helt ok visningsprogram, men det saknar funktionen att man kan bläddra vidare till nästa bild, så man måste stänga ner programmet och sedan klicka på nästa bild.

Programmet heter "Förhandsvisning". Välj de bilder du vill titta på. (T.ex. i en mapp, tryck kommando-A för att välja alla bilder.) Dubbelklicka på en bild. Nu kan du bläddra mellan bilderna i förhandsvisning. Menyn Innehåll->Bildspel visar ett bildspel (rör du på musen får du upp en meny).

Ursprungligen av bongo223344:

Och iPhoto är bara onödigt rörigt, då man ser alla bilder man har, även de som ligger i olika mappar.

Detta är en smaksak.
Jag tycker iPhoto är bra, men man måste uppdatera hjärnan först. Vitsen med iPhoto är att man kan glömma mappar och filnamn. Sortera bilderna i album istället. Har du redan en massa bilder sorterade i mappar och vill importera dem, så skapa ett album per mapp. Alla bilder du har ligger alltid i "Bibliotek" (precis som iTunes fungerar). Detta gör det möjligt att ha samma bild i flera album utan att duplicera dem.

Dessutom bör man då man importerar bilder märka upp dem i informationsfönstret. Ange vad som finns på bilden, vilka som är med, plats, etc. Då blir bildbiblioteket sökbart.

Och jag går aldrig in i mapparna som iPhoto skapar under Bilder och rotar runt. Då skapas bara förvirring.

iPhoto fungerar bäst om man lämnar tankesättet "mappar med filer i" och anammar "sökbar databas med bilder, se till att metadata är uppdaterat".
Precis som iTunes.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 04:44

Jag har ju inte kört mycket macos alls så första saken kan jag inte svaret på, men många andra har ju berättat hur det är. Och naturligtvis är lösningen mycket bättre i MacOS än i Windows XP. Problemet är väl mest att du vet hur man gör i Win XP men inte i Mac OS, men ge det lite tid så. Du lärde dig ju antagligen inte Windows på en dag heller?

Vid installation av ett program klickar du bara på dmgpaketet och drar programikonen till applications, klart!

Såhär alltså:
http://static.flickr.com/81/266046549_f33522ec18_b.jpg

(Vissa program verkar visa en stor bild med en stor ikon, där gör du samma sak men då tror jag inte applications visas direkt, om man nu inte kan dra den "i samma fönster" även där, jag har inte provat.)

Dmgfilen kan du sedan bara dra till papperskorgen, den behövs inte längre.

Vill du avinstallera programmet är det bara att dra bort det från applikationskatalogen till papperskorgen.

Jag rekommenderar att du installerar quicksilver, http://mac.softpedia.com/get/Utilities/Quicksilver.shtml

Det gör det mycket enklare att starta program, tryck bara ctrl + mellanslag och skriv början på programmet, exempelvis ph för photoshop, tryck sedan enter för att köra det, eller tab för att få upp en meny med andra alternativ.

I XP stör jag mig som fasiken på att taskbaren blir full med programnamn direkt, men visst, jag tycker också att det är lite svårt att se i mac os x. I gamla mac os hade man ju en liten programlista uppe i menyn, jag vet inte om den finns kvar?

Men programmen kan ju alltid nås från docken (där nere) eller med kringla + tab.

Tänk dock på att program inte verkar avslutas bara för att man stänger ett fönster, så gå antingen upp i menyn o välj quit eller tryck kringla + q för att avsluta programmet i fråga.

Naturligtvis skall du inte sälja din macbook, om någon månad är du säkert van

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 08:15
Ursprungligen av Hagge:

Tänk dock på att program inte verkar avslutas bara för att man stänger ett fönster, så gå antingen upp i menyn o välj quit eller tryck kringla + q för att avsluta programmet i fråga.

...eller tryck ner musknappen länge på ett program i docken så kommer en meny upp. Där kan du (bland annat) välja "avsluta".

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 09:12
Ursprungligen av pesc:

...eller tryck ner musknappen länge på ett program i docken så kommer en meny upp. Där kan du (bland annat) välja "avsluta".

psst... högerklicka...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 14:41
Ursprungligen av daniel.evertsson:

psst... högerklicka...

Jag högerklickar, så långt klick på en mac är högerklick? Fasiken vad jobbigt att behöva klicka länge, skall det vara bättre än två knappar? ;/

Lite trist att det är så lite alternativ i contextmenyerna o så mycket där uppe i den riktiga menyn i alla applikationer också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 14:16
Ursprungligen av Hagge:

Jag högerklickar, så långt klick på en mac är högerklick?

Nej, control-klick är det som motsvarar högerklick, det går bara ÄVEN att få fram den genom att hålla inne musknappen i de flesta situationer.

Ursprungligen av Hagge:

Fasiken vad jobbigt att behöva klicka länge, skall det vara bättre än två knappar? ;/

Köp en flerknappsmus, då kan du högerklicka best du vill. Min har åtta knappar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-14 20:26
Ursprungligen av Netzach:

Nej, control-klick är det som motsvarar högerklick, det går bara ÄVEN att få fram den genom att hålla inne musknappen i de flesta situationer.

Köp en flerknappsmus, då kan du högerklicka best du vill. Min har åtta knappar.

Jag har redan en normal mus och äger ingen Mac, men det verkar jobbigt för de som inte är i en lika bra situation som jag ;D

Visningsprogram för bilder

Har hittat ett program som fungerar i princip som Windows "Visningsprogram för bilder och fax". Xee heter det och går att ladda ner från http://wakaba.c3.cx/s/apps/xee.html. Med programmet kan man dubbelklicka på en bild i finder och sedan bläddra igenom övriga bilder i mappen med piltangenterna. Smidigt..

Hagge!

Tog hem Quicksilver, men det stod nånting om att det ska räcka bara till ett visst datum! Typ några månader … Vad gör man sen?

Sen ändrade jag HotKey till F1. Var det dumt? Alltså krockar det med något annat?
(Skulle gärna ha bara enknapps HotKey, och har sett radan hur man kan ändra det.)

Ursprungligen av pick-me-up:

Hagge!

Tog hem Quicksilver, men det stod nånting om att det ska räcka bara till ett visst datum! Typ några månader … Vad gör man sen?

Sen ändrade jag HotKey till F1. Var det dumt? Alltså krockar det med något annat?
(Skulle gärna ha bara enknapps HotKey, och har sett radan hur man kan ändra det.)

Efter det så tankar man ner versionen som räcker ännu längre. De släpper nya allt eftersom, har jag förstått rätt så finns den "finessen" för att folk inte ska sitta med gamla versioner som inte fungerar ordentligt. Programmet är nämligen under ständig utveckling.

F1 är generellt sett till för hjälpfunktionen i program.

Tack för alla svar, hjälpte mig otroligt mycket.
Håller på att lära mig qicksilver nu för övrigt, grymmt program !

Haha nej självklart kommer jag inte att sälja min macbook, ville bara påpeka att jag var lite frustrerad dock finns det 2st 256mb stickor till salu, känner att OS x slukar hyffsat mycke minne

Tackar °

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 14:48

bongo223344, testa programmet ViewIt också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 17:05

Markera några eller samtliga bilder i en mapp. Högerklicka och välj Bildspel. Så ska det se ut!

1
Bevaka tråden