Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med printer på trådlös router

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-08 19:46

Hej

Har lite problem med att komma åt min skrivare.
Har en iMac uppkopplad med kabel till en fysisk brandvägg. I brandväggen sitter en trådlös Netger router som är inställd att INTE ha DHCP som funktion.
Min skrivare ansluter till Netgear´n via W-lan och det fungerar.
Både skrivaren och trådlösa routern har egna IP nr.
Men jag kan inte skriva ut från min iMac.
Går jag in på skrivarens IP adress i Safari når jag den så nätverket verkar fungera men något i Mac OS X hittar nog inte skrivaren.

TAcksam för hjälp.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-09 12:08

Vad är det för skrivare ??

När du säger brandvägg, menar du den i Netgear routern eller har du ytterligare en burk och i så fall vilken ?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-13 22:42

Det är en 3310 HP (skrivaren) med inbyggt trådlöst LAN
Har en fysisk brandvägg, VPN-100 Symantec
och i den kopplar jag en trådlös router som fungerar som en ren acces punkt(är det tänkt som i alla fall)

Saken är den att skriver jag in skrivarens IP nr kommer jag fram till skrivarens webbgränssnitt så tydligen hittar Macen dit i alla fall. Men när jag ska skriva ut e det kört =(

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-13 22:56

OK, eftersom den svara på ping så är nätverksadresserna rätt.
Skulle sätta en peng på att du måste öppna en port i symantec brandväggen för att utskriften skall fungera. Kommer dock på rak arm inte ihåg vilken port som TCP/IP utskriften använder. 9900 kanske ??

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-13 22:57

ahh.....kan vara så ju.tror iof jag inte har några direkta begränsningar men ska försöka med det.

Tack

1
Bevaka tråden