Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta CPU i Macbook? (Core till core 2)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-10-07 21:44

Sitter här med pengarna från sommarjobbet i madrassen och ska köpa en Macbook.

Är jävligt sugen, men den lär väl uppgraders snart?
Ska man vänta eller köpa nu?

Om man köper nu, går det att byta processor senare i såfall? Det verkar ju vara riktigt enkelt att byta RAM och hårddisk.
Har rätt stor erfarenhet av hårdvara i "vanliga" PCs. Bärbara har jag inte skruvat i...

Tänkte att om man köper nu, och väntar på att intel släpper "Core 3 duo super ulta mega" eller vad nu nästa hetea. Om det nu är samma socket, och den skulle ge mer MHz och dra mindre ström och därmed bli svalare (eller lika varm). Då borde det väl inte vara några större problem att byta?
Eller?

Processorn är fastlödd på logikkortet i en MacBook.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-10-07 22:29
Ursprungligen av Rickard A:

Processorn är fastlödd på logikkortet i en MacBook.

Hm ok. Det var tråkigt att höra...
Då blir det att vänta alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-08 00:41

Tror inte det är lönt att vänta. Uppgraderingen av MacBooken lär dröja minst ett halvår till tror jag. De tjänar inget på att uppgradera den än...

Ursprungligen av shandar:

Tror inte det är lönt att vänta. Uppgraderingen av MacBooken lär dröja minst ett halvår till tror jag. De tjänar inget på att uppgradera den än...

det verkar inte vara så långt borta... kolla här: http://www.macrumors.com/pages/2006/10/20061006190658.shtml

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-10-08 21:13
Ursprungligen av monkey_man:

det verkar inte vara så långt borta... kolla här: http://www.macrumors.com/pages/2006/10/20061006190658.shtml

Jo, jag väntar nog lite och ser.

10% stunden rabbat. Varför nöja sig med det när jag kan köpa utan moms via "kontakter".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 10:49
Ursprungligen av emil.s:

Jo, jag väntar nog lite och ser.

10% stunden rabbat. Varför nöja sig med det när jag kan köpa utan moms via "kontakter".

Varför inte göra både och? Finns inget som hindrar att en student jobbar på ett företag.

Ursprungligen av shandar:

Tror inte det är lönt att vänta. Uppgraderingen av MacBooken lär dröja minst ett halvår till tror jag. De tjänar inget på att uppgradera den än...

Ut till konsument kostar Core Duo och Core2Duo lika mycket. Det apple tjänar på att köra Core2Duo är switchers som tittar på prestanda/pris och väljer något annat märke istället. MacBook är troligtvis den dator i sortimentet som når ut till flest switchers.

Vidare så finns det ingen anledning för apple att sälja en dator med core duo om core 2 duo skulle kosta lika mycket. Gissar att det hänger på interna priser mellan apple/intel, testkörningar och lämpligt läge för marknaden, till exempel strax innan julmarknaden går igång.

Enligt macrumors ska tydligen en modell finnas färdig sen ett par veckor tillbaka och man väntar egentligen bara på att apple ska göra släppet.
Inte så värst konstigt då det är en naturlig uppgradering och Core Duo är pinkompatibel med Core 2 Duo (merom)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-07 22:23

De absolut bästa uppgraderingsmöjligheterna har du med en bra försäkring...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-08 10:04

Eller vänta tills på tisdag kväll och se om det kommer nåt nytt då. Applestore har länge haft 3 dagars byggtid på MacBook, samt att studenterbjudandet med iPod går ut på tisdag. Så vänta några dagar till.

Köp inte en Macbook, köp en Pro!
Jag tror det är värt dom tusenlappar du får lägga till!

/sventa luttrad Macbookägare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-08 14:22

MacBook Pro är bättre, men inte prisvärd på samma sätt som en MacBook. Klart att du får vad du betalar för; dvs mycket mera kvalitet med en MBP. Tänk på oss studenter. En Core 2 Duo är inte så mycket snabbare att det är värt att vänta, enligt mig. Dessutom har du öppet köp, så kommer det en om 3 dagar kan du lämna tillbax den. Och däremed basta.

  • Medlem
  • 2006-10-08 18:07

"mycket mera kvalitet med en MBP"

åh nej, bara mer finesser...

/ma luttrad Macägare

1
Bevaka tråden