Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa bil- vad f-n vågar man köpa egentligen?

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-11-13 08:56

Jat tror vi kan enas om att vissa bilar (eller vilka produkter som helst) har något ”speciellt” – de lyckas förmedla en känsla. Vissa kallar detta för själ, andra kallar det något annat medan ytterligare andra inte kallar det ett jäkla dugg.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-11-13 10:17

Mégane - vad är det för serviceintervall? Vad kostar dessa? Hur ofta byter man kamrem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 10:19

Intervallerna är 3 000 mil. Kamrem byter man efter 6 000 mil tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 10:21

Nya bilar har en serviceintervall på 3000 mil, det är alldeles för långt mellan exempelvis oljebyte, anser jag. Jag brukar byta oljan och filtret efter 1500 mil.
Kolla på oljestickan när det har gått 2000 mil, oljan är svart och skitig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-13 19:33

Det var ju synd! Jag har inte ångrat mig en sekund. Visserligen tog det ett tag att vänja sig, för det är en helt annan grej att köra en så´n här bil! Men nu när jag vet hur den funkar så är det bara ren njutning.... Flygande matta och strykjärn var bra uttryckt!!

Sådär! Då är en Audi Avant 2,0FSI tingad. Bara pappersexcersisen kvar att göra! Oj vilken bil säger jag bara!

  • Medlem
  • 2006-11-13 22:20

En A4?

Ursprungligen av Baron:

En A4?

Ja det missade jag att skriva. Fin liten sak.

Måste bara inflika att det är riktigt kul att läsa om bilar på ett datorforum, ungefär som att läsa om datorer på ett bilforum. Jag frekventerar från och till ett bilforum och där kan man bland annat läsa att Mac är useless, att Firefox är sämre än IE, och att Linux är en hälsofara. Själv kör jag Bayerskt med blåvit propeler som är ungefär som Mac. Alltså: omtvistade, bespottade, elitistiska, estetiska. Men som egentligen inte är alls är som folk tror sig veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 13:20

Jag vill också ha en Audi tror jag. Det är kvalitetsbilar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 17:43
Ursprungligen av Mondo:

Jag vill också ha en Audi tror jag. Det är kvalitetsbilar.

Nu fattar jag ingenting? Nyss var det ju japanska bilar som var överlägsna?

Med överhängande risk för att göra folk arga så tänker jag även drista mig till att påstå att den som är spekulant på en Audi lika gärna kan titta på en VW, Skoda eller SEAT och spara några kronor. Det är nämligen i stort sett samma bilar, producerade av Volkswagen AG av samma komponenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 20:38
Ursprungligen av rhesus:

Nu fattar jag ingenting? Nyss var det ju japanska bilar som var överlägsna?

Med överhängande risk för att göra folk arga så tänker jag även drista mig till att påstå att den som är spekulant på en Audi lika gärna kan titta på en VW, Skoda eller SEAT och spara några kronor. Det är nämligen i stort sett samma bilar, producerade av Volkswagen AG av samma komponenter.

Japanska och tyska. Ja, genau.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-11-14 18:58
Ursprungligen av Mondo:

Jag vill också ha en Audi tror jag. Det är kvalitetsbilar.

Vad har hänt, Mondo?

  • Medlem
  • 2006-11-16 11:12

Måste man köra fort om man har Audi? De som kör fortast på motorvägen mellan Lund och Jönköping är nästan uteslutande Audiägare. Andra prestigeåk av fortkörarkaraktär finns knappt, nån enstaka BMW, Volvo eller Range Rover nån gång ibland. Övriga märken sniglar fram...

Tydligen. En bekant till mig som jobbat som VAG-mekaniker hävdar med bestämdhet att Audi-ägare är jordens avskum, riktiga surkartar, snåljåpar och rättshaverister hela högen. Bara för att ge igen kör han omkring med en "Fuck Audi"-sticker i bakrutan numera.

Något förvånande tyckte han absolut bäst om Porsche-ägarna, som tydligen skulle vara Audi-folkets raka motsats... sympatiska och resonliga!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-11-16 16:18
Ursprungligen av Giggs:

Måste man köra fort om man har Audi? De som kör fortast på motorvägen mellan Lund och Jönköping är nästan uteslutande Audiägare. Andra prestigeåk av fortkörarkaraktär finns knappt, nån enstaka BMW, Volvo eller Range Rover nån gång ibland. Övriga märken sniglar fram...

Har du inte märkt "Saab 9-5/9-3-fenomenet"?
Oavsett hur fort man själv kör så är det alltid en Saab 9-5 eller 9-3 som ska om! Allt som oftast Aero-modellen.

  • Medlem
  • 2006-11-16 21:13
Ursprungligen av Rasmus:

Har du inte märkt "Saab 9-5/9-3-fenomenet"?
Oavsett hur fort man själv kör så är det alltid en Saab 9-5 eller 9-3 som ska om! Allt som oftast Aero-modellen.

Nej, faktiskt inte. Men förr (90-talet) var det alltid Volvo som skulle om, iaf på vanliga landsvägar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 21:46
Ursprungligen av Giggs:

Nej, faktiskt inte. Men förr (90-talet) var det alltid Volvo som skulle om, iaf på vanliga landsvägar.

Det tycker jag stämmer bra fortfarande. Har däremot inte märkt den tendensen bland BMW- eller Audiägare. En Volvo, däremot ligger och nosar en i röven, kör om och går därefter ner i samma hastighet igen. Totalt meningslöst.

Ursprungligen av Mondo:

Det tycker jag stämmer bra fortfarande. Har däremot inte märkt den tendensen bland BMW- eller Audiägare. En Volvo, däremot ligger och nosar en i röven, kör om och går därefter ner i samma hastighet igen. Totalt meningslöst.

Ursprungligen av Samuel K:

Tydligen. En bekant till mig som jobbat som VAG-mekaniker hävdar med bestämdhet att Audi-ägare är jordens avskum, riktiga surkartar, snåljåpar och rättshaverister hela högen. Bara för att ge igen kör han omkring med en "Fuck Audi"-sticker i bakrutan numera.

Ursprungligen av Giggs:

Måste man köra fort om man har Audi? De som kör fortast på motorvägen mellan Lund och Jönköping är nästan uteslutande Audiägare. Andra prestigeåk av fortkörarkaraktär finns knappt, nån enstaka BMW, Volvo eller Range Rover nån gång ibland. Övriga märken sniglar fram...

Hmmm. Är vi jättedåliga människor? Just nu har vi en Volvo och imorgon skaffar vi en Audi. Både jordens avskum och totalt meningslösa?

Senast redigerat 2006-11-16 22:52
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-11-16 22:48
Ursprungligen av Rasmus:

Har du inte märkt "Saab 9-5/9-3-fenomenet"?
Oavsett hur fort man själv kör så är det alltid en Saab 9-5 eller 9-3 som ska om! Allt som oftast Aero-modellen.

Idag, efter att jag skrivit ovanstående inlägg, hade jag ett ärende där jag behövde bilen. Ut på 90-vägen. Vroooom så körde en 9-3 Aero om mig, trots att jag själv körde "en bit" över laglig hastighet

Hehe, den här tråden lever än.....:cool:

Jag såg en ny Subaru Legacy, svart på gatan hemma. Kombi, 4-hjulsdrift och massa lull-lull. En sån vill jag ha av tomten!!!:p

Priset ligger tyvärr på runt 350 000.- och det är rasande mycket mer än vad jag budgeterar på en bil.:$

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-16 21:10

Det är polisen

Bevaka tråden