Skruvmejsel till att byta minnen på Macbook

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-07 13:01

Kan någon länka mig till en skruvmejsel som passar till att byta minne i MacBooken??? Jag har en hel hög små mejslar hemma, men ingen tillräckligt liten. Vill ju byta minne NU!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 10:03

Köp en PH0 eller 00 (minns inte vilken som passar bäst) mejsel på Clas Ohlson, t ex den här för 29:-.

jag köpte mig en bacho philips 0:a på cheapy för 40kr och den funkar ypperligt, jag råder dig från att köpa billiga skruvmejslar, brukar finnas några i någon platsförpackning då dessa är jäkliga att jobba med.
så min personliga åsikt är att när man köpt en dator för över 10000 har man råd med 50kr för att smidigt kunna byta minnen på datorn.

"Using a Phillips size 00 screwdriver, unscrew the three captive screws that secure the L-bracket."
Clas i sjön har flera kit, bla ett med PH0, PH00 och PH000

CO har flera uppsättningar med billiga precisionsmejslar. För enskilt bruk duger de alldeles utmärkt, för det är ju inte direkt så att man byter minne ofta. Själv kör jag med kvalitetsmejslar från Bost, finns hos mer välsorterade försäljare av verktyg och elmaterial, men då använder jag dem rätt mycket oftare än en hemanvändare någonsin gör. Skillnaden är i princip bara att klingan på en dyrare mejsel tål mer slitage.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-20 15:40

Tack för tipsen om mejslarna i tråden! Jag hade också problem att hitta en tillräckligt liten först.

Nu har jag ett annat problem. Fick bort 2 av 3 skruvar direkt, men den sista sitter som berget. Hade en mejsel som passade exakt men fick ändå inte loss den. Hur ska jag få loss den? Är rädd för att spåren redan är lite förstörda och vågar inte ta i mer.

samma problem här. mittenskruven sitter som berget.

Ursprungligen av hallogallo:

samma problem här. mittenskruven sitter som berget.

Ska byta minnen på min en dagar gammla macbook men har samma problem, får inte ut mittenskruven, sitter som sagt som berget.

Hur löser man detta? lämna in eller bara vålda?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-23 21:41

Visst är det värdelöst! Vi kom fram till att spåren på den 3:e skruven (den vänstra) är för grunda så att man inte kan få tillräckligt bra fäste med mejseln. Det är ju riktigt dåligt, då går det ju inte att uppgradera minnet. Är inte det en sak för garantin? Jag ska ändå lämna in den pga. en blå rand på skärmen så jag ska passa på att fråga om detta då.

• Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-04 17:52

Testa att trycka ned chassit och skruva medan det är nedtryckt.

Jag har tagit bort L-ramen på många MacBooks, men aldrig haft några större problem. Det skall vara en PH0, inte 00.

EDIT: Vänta, varför svarar vi på en ett år gammal tråd?

• Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-04 22:36

Haha, trodde det var 2007. Se det som att vi "återvinner" tråden sitället för att skapa en ny sen.

Ang. vilken storlek man ska ha så står det PH1 i Apples officiella guide.

Ursprungligen av Zlatan:

Haha, trodde det var 2007. Se det som att vi "återvinner" tråden sitället för att skapa en ny sen.

Ang. vilken storlek man ska ha så står det PH1 i Apples officiella guide.

Haha, låter bra!

I Apples servicemanual står det PH0. PH1 skulle vara alldeles för stor.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-11-05 19:37
Ursprungligen av Capeman:

Haha, låter bra!

I Apples servicemanual står det PH0. PH1 skulle vara alldeles för stor.

Köpte mejslarna idag och det är definitivt #0 och inte #1.

Ursprungligen av wosk:

Köpte mejslarna idag och det är definitivt #0 och inte #1.

Precis. PH0 används till nästan allt i en MacBook. PH00 till några enstaka skruvar.

Jag har aldrig haft ett sådant problem på MacBooken, och då har jag skruvat isär ett antal. Det gäller väl bara att ta i, men se till att du har rätt storlek så du inte har sönder huvudet. PH0 är det som gäller.

Knacka på ändan av skruvmejseln med nåt hårt (ett lite större skruvmejselhandtag tex) medan du vrider och trycker ner som en tok! Det brukar funka.

1
Bevaka tråden