HD beg pris

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har låtit min tjej ta över min gamla G3 m. G4-kort, men behöver sätta i en litet större HD. Vad ger man nuförtiden för begagnade ide-diskar i storleken 40 resp. 80gb? Större behövs inte just nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-07 14:28

Min åsikt är att man inte köper begagnade diskar.
Har den firewire? Köp en extern i så fall.

• Oregistrerad
  • 2006-10-07 14:46

Håller med "hicke", det är inte värt att köpa begagnade hårddiskar, men om du vill ha det - köp då en för mindre än halva nyköpspriset. En 40gb hårddisk kan inte vara så dyr, men bäst av allt är att skaffa en extern...

Ingen firewire, och endast scsi-uttag i bak. Men ide inuti. Dyrt att köpa scsi externt ju.

• Oregistrerad
  • 2006-10-07 22:43

Skit samma om de är begagnade eller inte... Vad skulle det göra för skillnad? Hårddiskar har lång livstid.

Ursprungligen av SeBBBe:

Skit samma om de är begagnade eller inte... Vad skulle det göra för skillnad? Hårddiskar har lång livstid.

Nja, det är just det, de har ju inte det. En bildskärm av CRT-typ säger man håller i ett par år och för hårddiskar så finns det på varje hårddisk (i dess datablad) en siffra som kallas för MTBF och den akronymen uttyder man Mean Time Between Failiures. Den siffran är på ca 50.000 timmar för desktop-hårddiskar och uttrycker NÄR din hårddisk kommer att få ett fel (alltså inte OM).

Om din hårddisk är på ett år i sträck så är det 8760 timmar och det betyder att en hårddisk får ett problem ungefär varje 5.7 år. "Mean" betyder alltså i genomsnitt så det kan vara betydligt mindre än det men det kan också vara längre bort. Vilken typ av "failiure" det handlar om anges inte heller.

Man skall alltså inte lita på att en hårddisk håller hur länge som helst, för det gör det inte och det är också därför man i regel avråder från att köpa begagnade diskar. Men då det detta är sagt så betingar de heller inget större värde heller, så priset på en sådan skall alltså vara betydligt lägre än på nya (50-25% kanske?). Men om du vill spara några hundralappar på att köpa beg istället för nytt, så värdesätter du varken din egen tid, din flickväns tid eller hennes lagrade data.

En ny 73 Gb Seagate Cheetah SCA ST373453LC U320 15.000 rpm och 80 pins kostar ny ca 1395:- plus moms, frakt och leverantörens pålägg.

Senast redigerat 2006-10-09 16:33
  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 13:00

jag vet två av mina som inte hade lång livstid...

• Oregistrerad
  • 2006-10-09 16:21

Den enda hårddisk som inte funkat för mig är en från 30 mb-modell från 1987 som satt i en 286:a Fast det var mekanismen som la av. Annars har jag alltid haft några problem med någon hårddisk alls. Inte ens den 40 mb stora som sitter i min Mac LC. Det du säger stämmer säkert men har aldrig varit med om att gamla hårddiskar inte är att lita på.

Vad menas med ett fel? Ett enkelt läs-/skrivfel på en bit eller? Isf är det ju ett gott betyg... Och förrsten, du säger att 3.5"-diskar ofta ligger på 50 000 timmar i MTBF. Är lite nyfiken på vad siffran undefär ligger på för 2.5" laptophårddiskar?

1
Bevaka tråden