Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användning av Mac + Projektor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 18:41

Jag har en G4 Mac mini som jag gärna skulle vilja använda tillsammans med mitt hemabiosystem. Jag läste Macworld 3-2006 om Mac och hemmabio, men det verkar lite overkill att köra DVI till S-Video, och sedan S-Video till RCA, speciellt eftersom min projektor har en VGA ingång. Dett problemet verkar alltså löst, men ljudet är ett problem. Eftersom jag har en förstärkare, skulle jag vilja köra ljudet genom den. Det enda är att förstärkaren, konstigt nog, inte har en stereo ingång (en sån med bara en kontakt på varje sida.) Den har endast Left och Right ingågnar (vilka jag antar är samma som dom på en vanlig RCA sladd).

Då är min fråga: skulle det funka att ta en stereo-RCA sladd. och köra in stereodelen in i Macen, och RCA delen in i förstärkaren, och hur mycket (eller lite) kostar en sådan sladd? Och får man sämre kvalite med en VGA sladd än en S-Video sladd (om det är en stor skillnad kan jag tänka mig investera i en DVI-till-S-Video adapter och en S-Video sladd, men jag gissar på att det kan kost en slant, eller?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-06 21:18

Din lösning med RCA-kopplingen är nog den mest lämpliga. Det du vill ha är alltså en sladd med 3,5 mm stereoplugg i ena ändan och två RCA (right/left) hanar i andra ändan. Denna kan du få på Clas Ohlsson eller liknande för kanske 30 kronor.

Angående VGA så kommer du garanterat få bäst kvalité om du kör direkt med VGA-kabel.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 22:34

Tack, det var det svar som jag hade väntat mig!

1
Bevaka tråden