Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook Dual USB vaknar/vilar vid fel tillfällen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en iBook G3 600 MHz (iBook Dual USB) som är olydig.

Den vilar och vaknar när den vill och hur den vill. Stänger man locket somnar den. Sen vaknar den igen efter en sekund (med locket stängt). Öppnar man locket somnar den ofelbart. Den kan när som helst få för sig att vakna när den ligger i vila med locket stängt. Däremot går den aldrig i vila under arbete, alltid något

Datorn har ätit upp två hårddiskar det senaste året, vilket kanske har något att göra med det att det ständiga vaknandet/vilandet sliter på hårddisken?

Misstänker hur som helst att någon hårdvaru-avkännare som styr vilan är kocko. Var sitter denna och vad kan man göra? Har sökt igenom service manualen efter "sleep" men inte hittat något användbart.

Edit 1: i samband med byte av hårddiskarna har jag förstås återställt systemet och alla andra sådana trix, så jag är ganska säker på att det inte kan vara mjukvarurelaterat.

Senast redigerat 2006-10-04 17:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 18:23

Min har exakt samma problem,. Hårdvarurelaterat... :/ Vidare kan jag säga att ajg precis som du bytt ut hårddisken i min Ibook 500Mhz till en 40gigare, och att problemet uppstod ganska snart efter det. Jag kom förmodligen åt något när jag skruvade isär den. Du med kanske?

Det är ju mycket möjligt. Men var sitter avkännaren? I låset? Det finns ju en magnet under en skruv under tangentbordet, men den är så vitt jag förstår bara till för att hålla tangentbordet på plats.

1
Bevaka tråden