Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The sims 1 och no cd-patch

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-30 10:12

Jag tycker Sims 1 är mycket roligare än tvåan. Kanske lite nostalgi.

Jag har förgäves letat i timtal efter en no cd-patch (för att slippa bära med mig skivan, den har redan fått en repa). Allt jag hittar är massa Sims 2 grejer. Kan någon hjälpa mig?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 11:06

För det första så måste du veta vilka saker spelet läser från skivan, efter det så kopierar du dem till rätt spelmapp i Sims, oftast får man ersätta något och oftast så är det bara musiken... Efter det gör du en ny skivavbild (under skivverktyg, om du inte visste det..:) ) på samma storlek som Sims skivan är på, och döper avbilden till samma sak, ex. The Sims CD 1. Sen ska det bara vara att mounta den och köra direkt från hårddisken.

För er som undrar, nej det är inte olagligt att göra så, om man äger originalspelet, det har jag gjort med alla mina spel.

Jag har hittat en patch, men jag tror den bara funkar för OS9. Det är väl först en senare version som rullar i OSX (förutom under Classic)?

En del spel funkar med en skivavbildning, men Sims gjorde inte det, har jag för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-01 10:21

Åh, en patch vore ju helt perfekt! Jag får inte heller det att funka med skivavbildning. Var finns denna patch tro?

Ja, Sims kör i OS9 för mig också. Jag trodde att det var först Sims 2 som fungerade i OSX, men jag vet inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 19:52

Är det ont om No CD-patchar till Macversioner av spel? Ajaj, det låter inte bra, finns det några kopieringsskydd som inte gillar skivavbilder på Macspel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-07 22:15

Jag vet inte om det är ont om det generellt ... illa i så fall, eftersom det ju är så bra. Däremot har jag fortfarande inte hittat någon till Sims 1. Kan man kanske göra en egen eller?

Nej, jag skulle inte säga att det är ont om dem. Det är ju bara så att man måste ha en patch för rätt version också. Jag har patchat min Sims 1, och min Lego Star Wars, och en rad andra spel, men Sims-patchen jag har funkar inte för alla. Det finns rätt mycket där ute i alla fall.

I de bästa fallen räcker det att göra en skivavbild. Det är ganska vanligt, det dög för både Lords 2 och Spy Hunter. Nackdelen är att man då ofta får offra dubbla diskutrymmet. Det finns tyvärr en del kopieringsskkydd som inte låter sig luras, men då letar man patchar.

Är man händig med en disassembler så kan man kanske göra egna patchar. Det blir tyvärr svårare allt eftersom det blir mer kod i spelen.

Vad gäller repiga skivor så är det väldigt bra att bränna säkerhetskopior av favoritskivorna. Det funkar för de flesta. De viktigaste programskivorna och roligaste spelen brukar jag säkerhetskopiera.

Jag har hittat en sida där det finns illa mycket nocd patchar till spel, här är den:
http://www.box.net/public/5m1uzvu6p9
Säg till om det är fel att jag lägger upp en sådan länk, för då tar jag bort den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-11 21:28

Jag får det inte att funka

Tack för alla tips! Jag får dock inte spelet att funka, vad jag än gör frågas efter orginal-skivan. Jag spelar (eller vill spela) version 1.1.5.

Någon som har något tips? Jag är så sugen!

1
Bevaka tråden