Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafiskt emacs från terminalen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 00:48

Hej!

Försöker ändra kommandot emacs till att starta den grafiska emacs jag laddat ner istället för den som följer med Darwin. Om jag skapar ett tillfälligt alias med sökvägen till programmet:

alias emacs='/Applications/Emacs/Emacs.app/Contents/MacOs/Emacs'

och sen kör emacs funkar det som det ska. Men när jag sen lägger till denna sökväg i .profile:

echo alias emacs='/Applications/Emacs/Emacs.app/Contents/MacOs/Emacs'

och startar om terminalen får jag konstiga felmeddelanden:
Den icke-grafiska emacs startar med felmeddelande: Cannot open load file: disp-table. När jag sedan dödar emacs ser jag i terminalen:

Warning: arch-dependent data dir (/Volumes/Emacs/Emacs.app/Contents/MacOS/libexec/emacs/22.0.50/i386-apple-darwin8.7.1/) does not exist.

och:

Warning: arch-independent data dir (/Applications/Emacs.app/Contents/Resources/Share/emacs/22.0.50/etc/) does not exist.

Kan det vara så att det blir någon konflikt med det emacs som kör under namnet emacs redan?

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-09-30 08:44

Har du provat med "open /Application/Emacs"?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 11:04

Nu har jag det. Fast då kan jag inte öppna filer från termialen med emacs <filnamn> utan då öppnas filen i texthanteraren... Om jag kör emacs <nytt_filnamn> så säger den bara att det inte finns någon sån fil, istället för att skapa ny fil med angivet namn.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 23:32

Ta bort "echo" före alias i .profile.
Annars känns "alias emacs='open -a Emacs.app'" lite macigare

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 11:11

open -a Emacs.app fungerade perfekt. Tackar för det. Vad betyder -a?

EDIT: Glöm det. Kom på att det betyder application. Om man använder det aliaset så får man ändå problem med att t.ex skriva xemacs <nytt filnamn> direkt i terminalen. Av nån SJUK anledning funkar dock mitt första exempel nu. Förstår inte varför. Får fortfarande några skumma felmeddelanden men det funkar iaf som det ska.

Senast redigerat 2006-10-02 15:17
1
Bevaka tråden