Powermac G4 Dual eller Intel Mac Mini Core Duo 1,66?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha sålt PowerBook G4 12" 1.5ghz så har jag ångrat mig mer och mer och måste inskaffa en ny Mac.

Men vad ska jag välja. Tyckte PB G4:an med 1gb kändes lite slö. Vill dock inte lägga allt för mycket pengar denna gång så en ny Mac Pro eller Imac är uteslutet. Kollar på budget alternativen Mac Mini vs Powermac G4 Dual på över 1ghz.

Vilken av dessa är det mest kräm i? Vad ska man välja ifall man vill snurra på den i 1-2år?

Det jag gör är att hålla på med lättare redigering av bilder och även snabb klippa ihop film från DV kameran. Delvis på riktig amatör nivå. Skulle även vara fint att kunna köra XP boot eller köra det i Wmware/VPC för att kunna nå jobbprogram.

Så vad ska man välja?

Jag skulle iaf välja en Mac Mini Core Dou då den är snabbare och mer framtidssäker.

Ursprungligen av apple4ever:

Jag skulle iaf välja en Mac Mini Core Dou då den är snabbare och mer framtidssäker.

Så i tester är alltså Minin så pass snabb? Då är det ju inte så mycket att fundera på förutom att försöka intala chefen att en tjänsteresa till USA är ett måste så man kan få loss den till vettigt pris.

Så grafikkortet och hårddisken är inte så stora problem?

Det jag kan jämföra med idag är en AMD Opteron 3500+ med 2gb ram och SATA2 disk. Taskigt Geforce3 kort i. Vill i alla fall komma upp på liknande prestanda så jag inte tycker att jobba med den blir slött.

Senast redigerat 2006-09-30 00:54

Om du menar allvar med att köpa den i USA ska du bara veta att Apple inte har världsgaranti på Mac mini så händer nåt med den som går under garanti måste lagas i USA.

Ursprungligen av Rickard A:

Om du menar allvar med att köpa den i USA ska du bara veta att Apple inte har världsgaranti på Mac mini så händer nåt med den som går under garanti måste lagas i USA.

Vad trevligt! Så då är man alltså rökt!! Bara att lägga ner den planen.

Men någon som har något prestanda test med en Dual G4 mot en Mac mini duo core? Hittar enbart mot förra G4 Minin.

Känner inte till nåt sånt test. Finns liksom ingen anledning till att jämföra. Duger det inte med vårt ord att det är stor skillnad?

För det är verkligen skillnad. Till Mac minis fördel. Den datorn du vill jämföra med har ca 4 år på nacken och är långsammare i precis allt. Systembus, minnen, processor ja allt som är viktigt. En dual G4 på 1Ghz år långsammare på precis allt jämfört med en Core Duo med dubbla kärnor på 1,66 el 1,83Ghz.

Jag tror inte ens grafiken är snabbare på PowerMacen eftersom den kretsen är 4 år gammal. Vad som skulle kunna vara snabbare på PowerMacen är hårddisken men jag tror inte det. Även den hårddisken är 4 år gammal och mycket har hänt sen dess.

Köp en Mac mini. Överväg inte ens en PowerMac. Det är idag som att köpa ett stycke stenålder. Du har inget att vinna på det. Men Mac minin får du nyaste Mac OS, iLife 06, FrontRow samt alla fördelar med en intel-processor.

Är första inlägget på allvar? G4 Dual är ju inget alternativ för den som vill köra VM-maskiner, utöver VPC och VPS (Playstation). Gamla G4:or är bäst på gamla program. Inte MacWrite kanske, men om maskinen skall vara till något som kommer framöver, så är det Mini som gäller. Universal kommer mer och mer & då är det Intel som har försprång jämfört med G4. Om du skulle ångra dig och vilja lämna Mac igen [kodnamn: Steve B], så är du säkrad med en Intel Mac Mini. Vista kommer i alla fall inte för G4.:p

Låter ju fint att ni är säkra på er sak. Då går jag på Mac Mini och hoppas det räcker.

Att helt lämna MS blir nog svårt. Jobbar som System Engineering med inriktning på Citrix/TS och VMware ESX så det som kommer från Redmond är mitt levebröd. Hemma känner jag att jag saknar min PB och OSX något enormt. Så klarar en Mini jobbet är det ju perfekt nu när den även har 1gb ethernet. Det saknade jag enormt på min PB.

Då är det bara att lägga iväg en beställning och vänta. Blir skönt med badboll istället för timglas.

badbollen ger ju iaf en lagom rolig förströelse under väntetiden...

1
Bevaka tråden