Kankse min första Mac!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-29 11:37

Hej kära Mac'are!

Säkerligen till många av Eders glädje på detta forum, så är jag en Windows nisse som allvarligt funderat på att lämna Windows PC miljön (inom ett område ialla fall) och knalla över till Mac. )

Är trött på att ha en dator som blir segare och stular mer och mer då man installerar nya och/eller fler program.

Detta har lett till att jag funderat på att köpa mig en Mac, en MacBook, då jag är intresserad av en bärbar. Jag har läst en del på Mac's egna website, men som med all form av marknadsföring så är den ju färgad, liksom vi själva när vi "håller på" något.

Det "perfekta" finns inte i min värld, men "det som har minoritet av problem" existerar dock. Efter att inmundigat information och lyssnat till människor som pratat lite om Mac, så är deras burk och Operativ oerhört "stabilt", om man nu gör en jämförelse med Windows operativ.

Som med mångt om mycket, så är det ju av stor vikt att veta VAD man skall använda sig något utav innan man lägger ut sina hårt förvärvade pengar på det.

Jag har en stationär burk, som jag kommer att behålla och som har Windows installerat, men där jag kör en del program som jag använder mig av för min verksamhet.

Det jag dock gillar att syssla med är video och foto (amatör), plus att jag ändå vill ha tillgång till en del saker när jag är ute och reser (därav en bärbar).

Så, mitt önskemål med detta inlägg, är att få uppriktig feedback från Er Mac'are om min idé med att köpa mig en MacBook, samt uppriktigt dela med Er av saker som Ni "önskar" fungerade bättre på Mac och givetvis vad som Ni är oerhört nöjda med över att vara en Mac användare. Gärna om någon av Er jobbat mycket med Windows innan och kan härleda till de förbättringar som Ni upplevt sedan bytet.

Jag hoppas att Ni svarar seriöst, eftersom jag fått det intrycket av att Mac'are är seriösa... ;o) (där satte jag redan nivån!)

Stort tack på förhand!

--Andreas

• Medlem
  • 2006-09-29 12:12

Hej Andreas!

Kul för dig att du bestämt dig för ett miljöombyte.
Du kommer inte bli besviken. Jag "switchade" själv för ett par månader sedan från en stationär Windows-burk till en MacBook Pro.
Eftersom en del av mina arbetssysslor innefattar Access, VBA och Visual Basic-programmering så var det inte bara att byta plattform. Jag är bunden till Windows i viss mån. Jag löser det genom att köra XP genom Parallels i ett separat virtuellt skrivbord på MacBooken. Fungerar perfekt!
Microsoft har även en Remote Desktop-klient som fungerar mycket bra. (Dock ej Universal Binary)

Det är viktigt att poängtera att OS X är inte fritt från hängningar och buggar. Du kommer säkert att stöta på problem någon gång då du installerar någon ny hårdvara eller program. Däremot är skillnaden mot Windows gigantisk...

När du går över från PC till Mac kommer du märka att du spenderar allt mindre tid på att "mecka" med datorn och istället arbetar du med den.
Jag minns när jag skulle ge mig på att få igång synkningen av min mobiltelefon mot macens iCal och adressbok. Hade en månad tidigare spenderat ett par timmar på att försöka få ihop en fungerande lösning med Outlook och Sony Ericsson PC Suite. Lyckades synka efter ett tag, men det blev fel, fungerade dåligt och jag var tvungen att trycka på en massa knappar på både dator och telefon när jag skulle synka...
Så det första jag gjorde var att ge mig ut på webben och leta efter synkningsprogram. Gick in på Sony Ericssons site och letade efter drivrutiner för telefonen. Googlade för att hitta någon info om det över huvud taget var möjligt att synka min telefon med macen. Men jag hittade inget vettigt. Nära att ge upp hittade jag dock ett program på Macen som hette iSync. När jag startade iSync så hittades min telefon med en gång, därefter tryckte jag på "Sync" och allt synkade snabbt och perfekt via blåtand.
Liknande saker händer gång på gång med macen. Det tar ett tag att vänja sig vid att det allt som oftast "bara fungerar"...

Hur som helst... De största fördelarna jag upplever efter bytet till Mac är:
* Stabiliteten (Unix i botten och helt fritt från virus, adware etc.)
* Enkelheten (Rakt igenom; Det som behövs finns och funkar bra)
* Kvaliteten på applikationerna (både vad gäller funktion och utseende)
* Det är kul att arbeta med datorn igen!

Jag tror och hoppas du blir lika nöjd med din mac som jag är med min.

1
Bevaka tråden