Slutgiltiga svaret på frågan: Köpa nu eller vänta?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jeremy HorwitziLounge har publicerat en utmärkt guide för den som ställer sig frågan som är en av våra vanligaste frågor här på 99mac: Ska jag köpa produkt xyz från Apple nu eller vänta på en uppdatering?

Ten Rules for Buying Apple Products
http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/8645/

Guiden består av tio regler för vad som gäller kring Apples produkter, lanseringar, uppdateringar, osv baserat på iLounge långa erfarenhet av att följa Apples produktlanseringar genom åren.

Efter att ha läst hela listan kan jag bara konstatera att den är alldeles lysande och jag håller med på alla punkter, mycket av det som står där är sådant som jag skrivit som svar här på 99mac under åren. I fortsättningen ska jag nog bara länka till den här listan när någon frågar.

För den som inte har tålamodet att läsa hela artikeln så citerar jag här deras korta sammanfattande svar på Livets Stora Fråga:

The Short Answer: Should I Buy Now, or Wait?

After years of watching Apple, our view is that the purchase of any Apple product can be made on a single question: does the product available today have the features that will satisfy me? If the answer is yes, buy it and enjoy it. If the answer is no, wait. But don’t second-guess your decision or wait around for a replacement that may take years to arrive. If you buy soon after release, you’ll have the longest opportunity to enjoy the features and performance before something else comes along and makes you envious.

There are only two caveats. First, cautious people should wait around three weeks after initial release to buy any new Apple product - this provides ample opportunity for the earliest adopters to discover and understand any basic problems or defects it may have. Read up on the known issues - if they don’t bother you, jump right in.

Second, super-cautious people should wait until the product’s “revision B” - typically once the product has received its first major feature bump - so that they get the benefits of the new features, and don’t have to even slightly deal with whatever serious bugs or defects were discovered in the first version. If you fall into the “super-cautious” camp, you may well be more satisfied with the “revision B” version of an older Apple product than you would be with a “revision A” version of a cutting-edge, newly released one.

Senast redigerat 2006-09-28 15:11

Du bör ju också klistra denna tråd så folk kan läsa och förhoppningsvis posta färre trådar om detta

Heh, ja det ska jag nog göra

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-28 16:56
Ursprungligen av Adrian B:

Heh, ja det ska jag nog göra

Översätt till svenska och klistra. Så slipper vi detta tjötande.
:eek: :"> :rolleyes:

Alla skulle nog må bra av att läsa den artikeln minst en gång.

Tips, det funkar visserligen inte att klicka på Adrians länk, men klipp ut och klistra in adressen direkt i adressfältet så går det bra:

http://ilounge.com/index.php/articles/comment...

Det är något väldigt skumt med länken, jag har testat att byta olika varianter (tack hagelin för ditt tips) men hur jag än gör blir det "Forbidden" när man klickar på den. Men om man kopierar adressen och klistrar in den så fungerar det (precis som ohennig skriver).

Dom kanske kör med nåt sånt där som förbjuder externa länkar..

Ursprungligen av Johan S:

Dom kanske kör med nåt sånt där som förbjuder externa länkar..

Länkarna funkar på andra sajter (digg.com t ex), men det är möjligt att 99mac direktlänkat till någon bild eller dylikt och hamnat på banned referers-lista.

1
Bevaka tråden