Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man stänga locket utan att vila datorn?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 13:20

Tjaooo!
Probleeemas problemas.
När jag stänger ner locket på min Macbook så funkar Mercury/Adium/whatever fortfarande, dock när jag öppnar och loggar in igen så går den mystiskt offline (huh?)
Mina torrentsnerladdningar via "transmission" pausar och musiken slår direkt av.

Har ändrat endel men vet inte vad nu i efterhand ;P

Vad ska jag ändra och VAR för att inget skall ändras när jag stänger ner locket, förutom att skärmen blir svart? (den behöver ju inte direkt fortsätta lysa eftersom jag får begränsade möjligheter att se skärmen i alla fall..)

Svar?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-28 14:14

Öm... när du stänger locket så stänger du av datorn. Inga program fungerar när locket är stängt. Däremot verkar inte adium vara så snabbt att det hinner ta bort dina kontakter i kontaktlistan. Utan dessa försvinner först när du startar upp datorn igen. Vänta en liten stund så loggar Audium in dig och alla kontakterna är på plats igen.

Du kan testa detta genom att slå igen locket och sen gå till en annan dator som har dig på sin MSN/ICQ/AIM. Så ser du att du är offline hos denna.

Inte stänger av, men sätter datorn i vila när du stänger locket. På en stationär dator kan du ändra när datorn går i vila resp. bildskärmen går i vila, kanske det går på bärbar också? Inställningarna hittar du i 'Energy Saver' i 'System Preferences'.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-28 14:40

Man stänger inte av, man sätter datorn i vila när man stänger "locket".

Kan inte radera inlägget, Abens hann före.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-28 15:07

Okej... jag menar bara att datorn är typ avstängd när man sätter den i vila. Eller ni kanske kan köra program och använda datorn när den är i viloläge?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-28 15:22
Ursprungligen av Spooky:

Okej... jag menar bara att datorn är typ avstängd när man sätter den i vila. Eller ni kanske kan köra program och använda datorn när den är i viloläge?

Det är skillnad på en dator i vila och en avstängd.
Det går så klart inte att använde den i vila, det begriper väl alla?
Skillnaden är att det går snabbt att komma åt den om man slipper startmomentet. Det är onödigt att stänga av en Mac.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-28 15:23
Ursprungligen av Konrad:

Det är skillnad på en dator i vila och en avstängd.
Det går så klart inte att använde den i vila, det begriper väl alla?
Skillnaden är att det går snabbt att komma åt den om man slipper startmomentet. Det är onödigt att stänga av en Mac.

Nej alla begriper tydligen inte det. Läs gärna den initiala frågan i den här tråden igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 15:30

Jag beskrev otydligt :] Jag har alltså försökt hitta inställningen som gör att datorn _går i vila_ när jag stänger ner locket, för jag vill inte att den gör det. Helt enkelt; finns det någonstans man kan ändra så att den inte går i vila när man stänger locket?

Förresten kan mina kontakter skriva åt mig under tiden jag har stngt lock =P STört!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-28 15:50
Ursprungligen av Limepuff:

Jag beskrev otydligt :] Jag har alltså försökt hitta inställningen som gör att datorn _går i vila_ när jag stänger ner locket, för jag vill inte att den gör det. Helt enkelt; finns det någonstans man kan ändra så att den inte går i vila när man stänger locket?

Förresten kan mina kontakter skriva åt mig under tiden jag har stngt lock =P STört!

Varför enda in i glödheta vill du att datorn ska vara igång när du ändå inte kan använda den? Förstår inte. Eller om vi säger så här. Om du vill ha datorn igång... varför kan inte locket vara uppfällt? Du kan ju ställa in att den ska släcka skärmen efter några minuter även om locket är uppfält. (Systeminställningar -> strömsparare)

Kom ihåg att det inte är så vidare värst lyckat att springa runt och släpa på en dator som är igång. En roterande hårddisk som dessutom jobbar med att läsa eller skriva kan vara rätt känslig för stötar.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-28 15:41

Ledsen att göra dig besviken. Enda sättet att ha datorn igång med locket stängt är att väcka upp den med ett externt inkopplat tangentbord efter du stängt locket och den fått gå i vila.

Men det ska nog helst vara en externt inkopplad skärm till den då också. Vet inte men jag har fått för mig att det inte är så bra att ha skärmen igång "tänd" med locket stängt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 09:31

För att jag vill kunna sätta ner den under skrivbordet på en plats som är för låg för att ha locket öppet, tex när jag åker hemifrån, så att den inte är synlig för allmänheten. Jag ska inte röra den det minsta, vore bara nice om den fortsatte gå tex med musik och filöverföring osv..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-29 13:07

Den här frågan måste var en av de flest återkommande under MBP/PB/PB/iB-tråderna, så onekligen så finns det ett stort intresse för den här funktionen.. Man kan fråga sig varför den inställningen inte finns..

Man läsa ofta om att det inte är bra att ha skärmen nere när datorn är igång pga att skärmen kan ta skada när den ligger tätt emot den varma datorn.. Man läser lika ofta att det inte är några problem alls och jag tror tom apple, någonstans på sin sida, beskriver hur man skall göra för att väcka datorn med stängt lock..

Vissa säger att det spelar ingen roll för värmeutsläppet går inte längre genom tangentbordet (som på tidigare modeller).. men ändå - man kommer inte ifrån att datorn blir ganska ordentligt varm.

Jag vet inte vem som kan lämna ett korrekt svar på frågan för man hör lika mycket bu som bä.. Men å andra sidan så borde väl apple kunna stå till svars om det skulle hända något - eftersom dom uppmanar till att tillämpa den metoden.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-29 15:42
Ursprungligen av Limepuff:

För att jag vill kunna sätta ner den under skrivbordet på en plats som är för låg för att ha locket öppet, tex när jag åker hemifrån, så att den inte är synlig för allmänheten. Jag ska inte röra den det minsta, vore bara nice om den fortsatte gå tex med musik och filöverföring osv..

Enda lösningen är att "nästan" stänga locket, dvs lämna en glipa på ca 1 cm.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 16:43

Tidigare kunde screen spanning doctor ordna så att clamshell mode - det ni söker - fungerade på iBooks. Vet inte om den kan det på Macbooks.

Tre möjliga lösningar:

• sätt i bildskärmsadapter mini-DVI-till-VGA-adaptern och lura datorn att det finns extern skärm
• sätt i USB-tillbehör och väck datorn när den gått i vila
• använd detta program: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17893

Jag har insomniaX installerat, som fyller samma funktion som sleepless ovan. Jag vet inte om sleepless kostar något, men det står något om att insomniaX skall vara ett gratisalternativ till sleepless.

Det funkar, men ikonen är rätt ful.

Dessutom måste man ange lösenord varje gång man ändrar inställningarna. För det tredje blir datorn rätt varm om den går länge, och för det fjärde är det lätt att glömma att datorn är igång vilket drar slut på batterierna.

Men gratis som sagt, och helt klart värt att ha på disken.

http://semaja2.net/insomniaxinfo/

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 13:11

Tack för insomniaX tipset
alltid trevligt med gratisalternativ.

Och ikonen byter man väl bara ut med Candybar

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 04:36

Jag kan bara säga att jag inte haft problemet med att min torrent client kopplat ner när jag stängt skärmen, den tuffar på som vanligt o är klar på morgonen om jag låtit den stå o ladda över natten stängd. Ja kör Azureus så de kan man kanske rekomendera..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 14:33

Nyttiga och bra tips, jag tackar jag tackar! :]
Någon som redan gämfört "Transmission" med "Azereus" som torrent klient förresten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 16:47

Med extern skärm och externt tangentbord fungerar min Powerbook såhär:
Normalt går den i vila när jag stänger locket. Om jag då trycker på någon tangent på det externa tangentbordet vaknar den utan att tända den inbyggda skärmen. Om jag nu öppnar den för att köra på den externa skärmen men ändå ha Powerbooken öppen för att maximera avkylning och sedan stänger den igen så går den inte i vila. För att i detta läge få den att gå i vila måsta jag välja det i menyn under äpplet.

På detta sätt kan jag ha den igång under dagen för diverse sysslor med skärmen släckt. Sen har jag katt vilket trasslar till det hela. För att inte komma hem till en kokhet dator och en lika kokhet katt som nöjt ligger och sover ovanpå datorn så brukar jag ställa locket i en vinkel på ungefär trettio grader med ett hemmabyggt stöd som hindrar det från att slå igen. Då kan inte kattuslingen ligga på datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 11:52
Ursprungligen av marf:

Sen har jag katt vilket trasslar till det hela. För att inte komma hem till en kokhet dator och en lika kokhet katt som nöjt ligger och sover ovanpå datorn så brukar jag ställa locket i en vinkel på ungefär trettio grader med ett hemmabyggt stöd som hindrar det från att slå igen. Då kan inte kattuslingen ligga på datorn.

POTM! Detta problem har jag också, katter gillar verkligen värme! Kanske ska man bygga någon form av bastu till dem?:)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-09 08:11

Lägg MacBooken längst ner i kattkorgen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 10:47

Personligen har jag under perioder öppnat upp skärmen till ibooken och monterat loss sensorn för viloläget, finns många användningsområden för att kunna ha datorn stängd och igång. Vad gäller temperaturerna blir de inte särskilt höga, några grader till kanske.
Men man ska nog inte placera den i sin second skin.

Angående Azureus och Transmission så vinner Azureus på inställningar och plugins, men Transmission är snabbare tack vare att det inte är skrivet i java. Jag anser dock att transmission är en riktigt kass klient och att bits on wheels är mycket trevligare om man inte trivs med java.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 11:07

nyttig info!

haha, angående katten: soett X]

1
Bevaka tråden