Sanslösa rabatter via Mecenat

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 23:39

-... har säkert diskuteras förut men...;

Logic Pro 7.2 4995:-
Final Cut Studio 6247:-

-... snacka om att tjejen (studerande) ska få köpa min mjukvara
från å med nu!!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-28 08:50

Du kan inte uppgradera Apples utbildningslicenser....
(du måste köpa en ny vid varje uppgradering)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 10:08
Ursprungligen av MikaelF:

D var nog det dummaste jag har hört.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-28 17:04
Ursprungligen av zelari:

D var nog det dummaste jag har hört.

Under de drygt 23 år som jag har arbetat med Apples prylar så har reglerna ändrats ett antal gånger..

Normalt från Apple har varit att vid heltals uppgraderingar så måste du köpa nytt om du har en utbildningslicens. (Tidigare har ju decimal uppgraderingar varit fria via program uppdateraren, men nu ar de ju så stora ibland att det behövs en/flera helt ny(a) DVD/CD(er) som Apple mer eller mindre säljer till fraktkostnaden.)

Du kan dock t.ex. uppgradera din FCP 4.x till 5, men inte äldre versioner.
Från Apples FCS 5.1 uppgraderings sida på AppleStore Utbildning:
*Utbildningsversioner och versioner som ej är till försäljning av Final Cut Pro 1, 2 eller 3 är inte berättigade till denna uppgradering.

Det viktiga är att du läser det finstilta i din nuvarande programlicens och vad som står i det nya avtalet för en eventuell framtida uppgradering. (Det har faktiskt gått att uppgradera en EDU version av FCP till en fullversion vid en uppgradering tidigare)

• Medlem
  • 2006-09-28 11:46
Ursprungligen av MikaelF:

What??!?!?
Så jag som har Logic Pro 7.1 för PPC måste köpa ett helt nytt för att få 7.2 för intel?
(och kan inte använda 500 kronors uppgraderingen?)

Edit: Jo, pratat med Apple - det gick visst. *pust* (blir möjligen klurigare att köpa framtida Logic Pro 8 till uppdateringspris?)

Senast redigerat 2006-09-28 12:35

Problemet är ju att du inte har rätt att göra kommerciella produktioner med studentlicenser på programvaran. Om du bara ska leka med Final Cut så är det ganska mycket med 6247 kr tycker jag. Om du ska ha det till ett företag så är det ungefär lika lagligt att använda en sådan version som en piratkopierad.

• Oregistrerad
  • 2006-09-28 19:15

Jag har bett Apple om en kommentar så att vi all vet vad Apple menar istället för gissar och tror. Återkommer när jag får svar.

Måns Thuresson
Mecenat (CSN- och Mecenatkortet)
mans.thuresson@mecenat.se

• Oregistrerad
  • 2006-09-29 08:57

Har fått svar av Apple. Det finns inga ytterligare begränsningar i programvaror som köps med speciella priser för studenter.

Naturligtvis gäller det som står i licensdokumenten även för studenter. Kraven för att åtnjuta studentrabatt är att man är hel- eller deltidsstuderande.

Har man ett CSN- eller Mecenatkort, vilket majoriteten av Sveriges studerande har, så är det bara att gå till Mecenat Apple Store och handla via www.mecenat.se eller www.csn-kortet.se.

Tack för att ni stödjer vårt arbete för fler och bättre studentrabatter.

Måns Thuresson

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 09:38

-... och vad innebär "nga ytterligare begränsningar " ?

Vilka uppgraderingspriser är det som gäller?

• Oregistrerad
  • 2006-09-29 11:44

Det betyder att i de fall Apple erbjuder en uppgradering, så kan man uppgradera oavsett om det är en licens som är köpt till fullpris eller med studentrabatt. Samma uppgraderingsregler gäller. När man sedan tittar på Apples prissättningar på uppgraderingar så ger Apple ofta studentrabatt på de dyrare uppgraderingarna, men har vissa mindre (och i grunden billigare uppdateringar) som det inte finns studentrabatt på.

• Medlem
  • 2006-09-29 13:18

thure: suveränt, stort tack!

Ursprungligen av zelari:

-... snacka om att tjejen (studerande) ska få köpa min mjukvara
från å med nu!!

Ett beteende som i längden bara leder till att vi som verkligen är berättigade till rabatten kommer missta den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 15:35
Ursprungligen av Kristofer:

Ett beteende som i längden bara leder till att vi som verkligen är berättigade till rabatten kommer missta den.

Jag handlade mjukvara för 57.000:- förra året, så jag är övertygad
om att mitt strå till stacken är draget när det kommer till att bidra med stöd till mjukvarutillverkarna...

Viket förmodligen är mera än dom flesta på detta forumet...

Är dessutom helt övertygad om att studenter är nog riktigt bäst på att köpa
musik via nätet, vilket defenetivt ger dom rätten till denna rabatt.

Ursprungligen av zelari:

Jag handlade mjukvara för 57.000:- förra året, så jag är övertygad
om att mitt strå till stacken är draget när det kommer till att bidra med stöd till mjukvarutillverkarna...

Viket förmodligen är mera än dom flesta på detta forumet...

Är dessutom helt övertygad om att studenter är nog riktigt bäst på att köpa
musik via nätet, vilket defenetivt ger dom rätten till denna rabatt.

Är inte det där ett ganska dumt resonemang? Ungefär som om jag skulle resonera på följande sätt:

Jag har köpte sammanlagt 10 CD-skivor när jag var liten... det var en mycket stor investering med de finansiella resurser man hade då.
Men det var ju tur att jag gjorde det enorma utlägget för länge sedan (vilket förmodligen är mer än de flesta på detta forumet betalat för CDskivor btw) för då måste ju jag med ungefär samma resonemang vara berättigad till att i fortsättningen köpa en singel med studentrabatt (har för mig man får gratis frakt nånstans) och sedan ladda ner resten av skivan från nätet.

Jag menar, jag har ju dragit mitt strå till stacken för alla musiker...

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-30 18:31

Nu tänker han ju inte sno programmet utan bara låta sin flickvän köpa det, de är ju ett par ffs, en familj o en enhet, varför inte låta den som får bästa priset köpa produkten.

Dessutom kanske han får råd att köpa fler mjukvaror istället.

Köper man programvara för 57.000 handlar det definitivt inte om något hobbybruk. Att använda ett program med en licens som inte ger en rätt till det, är precis lika illa som piratkopiering.

Är det bara jag, eller har Apple slutat med sina 50%-rabatter på programvara? När jag idag gick in på Mecenatkortet för att komma in i butiken, så kom jag till Apples "vanliga" education store for individuals där jag fick fylla i skola och ort. När jag kommit vidare till själva butiken fanns där en Mecenat-logga. Men Logic 7 kostar t.ex. 6495:- (som ni säger i tråden så kostade det 5000:- för inte allt för länge sedan) Och jag vill minnas att Tiger kostade omkring 500-600 kr när jag köpte det till studentpris efter att det släppts. Nu kostar det 795:-.

En lite rolig grej är rubriken "Erbjudande om specialutbildning" (den första mörkgråa rubriken i den vänstra menyn). Nog för att apple har kurser, men endast i USA. Jag gissar att någon översatt det från "Special Education Offers" utan att ha en aning om sammanhanget. En situation som jag känner igen från mitt "sommarjobb" år 2003 som systemtestare för svenska lokaliseringen av MacOS 10.3. Vissa texter, knappar och menyval verkade väldigt konstigt översatta, vilket berodde på att det i princip satt folk och översatte rena textsträngar utan att veta var de skulle användas.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-28 21:25

Kan tipsa om att priser på MS Word 2007, Vista Business, Word for Mac 2004 har sänkts rejält. Specialerbjudande från Microsoft.

Vad sägs om Win Vista Business Edition för 1000:- eller Word:Mac för 900:-?

• Medlem
  • 2007-04-03 23:51

Maccer, Tyvärr har Apple sänkt studentrabatten på sin programvara. Vi har påtalat det negativa i det och risken för att det bara ökar piratkopieringen, men det finns fortfarande en studentrabatt även om den är lägre än tidigare.

Vidare så har Apple lagt till en mellansida, som man kommer till från www.mecenat.se/apple eller www.csn-kortet.se/apple innan man når fram till den egentliga Mecenat Apple Store. På denna mellansida skall man fylla i skola el motsvarande samt ort. Fullständigt onödigt, vilket vi påpekat. Får se om vi kan få till stånd en ändring där.

Boris91 Tack för att du uppmärksammade vårt nyligen lanserade samarbete kring studentrabatter på Microsofts programvara www.mecenat.se/microsoft samt www.csn-kortet.se/microsoft. Windows Vista Business 995kr, Office Enterprice 2007; 1195 kr samt Office Mac 2004; 895kr. Vidare finns det studentrabatt på Parallels och nya produkter från Symnatec.

Som alltid, har ni frågor, synpunkter eller idéer om hur vi kan göra livet bättre för er som är studenter så är det bara att ta kontakt.

Måns Thuresson

• Medlem
  • 2007-04-04 01:05

Hej Thure, eftersom du ändå skriver här så passar jag på att ställa en annan fråga till dig. När kommer studenter i sverige få tillgång till Adobes nya produkter (CS3 och Lightroom) med studeranderabatt. Det finns redan information för den amerikanska studentmarknaden vad gäller CS3. Lightroom finns redan ute i Europa (priset ligger på ca 99 euro). När får vi studenter i Sverige glädjas åt att vara student och får rabatt på dessa produkter?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-10 14:49

Fick mail av CSN idag. Tipsar alla om fantastiska rabatter på Adobes nya Creative Suite 3 - det är hela 80% som vi studenter sparar.

Prisexempel:

Adobe CS3 Design Standard Student Edition (Mac/Win/Engelsk Version)

Innehåller Adobe InDesign CS3, Photoshop CS3, Illustrator CS3 samt Adobe Acrobat® 8 Professional.

Ordinarie pris ca: 14 000 kr
Studentpris ca: 2 400 kr

Adobe CS3 Master Collection Student Edition (Mac/Win, Engelsk version)

Innehåller Adobe InDesign CS3, Photoshop CS3 Extended, Illustrator CS3, Acrobat 8 Professional, Flash CS3 Professional, Dreamweaver CS3, Fireworks CS3, Contribute, After Effects CS3 Professional, Premiere Pro CS3, Soundbooth CS3, Encore CS3, OnLocation CS3 (enbart för Windows) samt Ultra CS3 (enbart för Windows)

Ordinarie pris ca: 30 900 kr
Studentpris ca: 6 000 kr

• Medlem
  • 2007-04-10 15:07

Såg också det nyss, blir att lägga en order Kommer i slutet av April (eng)
Synd bara att inte Lightroom finns med för studentrabbatt (ännu). Hoppas på att Bridge blivit SÅ myckeet bättre så att mitt sug efter LR försvinner.

• Medlem
  • 2007-04-12 19:00

JvD! Lightroom finns nu med studentrabatt. Adobe har två olika typer av studentrabatterade produkter och det gäller att läsa vad som skiljer dem åt, men ni hittar Lightroom under Adobe Education Boxwww.mecenat.se och www.csn-kortet.se

Adobe Photoshop Lightroom Utbildningslicens (Mac/Win/Engelsk och Svensk version)

Förenklar fotograferingen – från plåtning till färdig bild

Ordinarie pris ca: 1 950 kr
Studentpris ca: 1 050 kr

Måns Thuresson

Nyfiken fråga - finns det någon koppling mellan vem som identifierar sig som student och köper programvaran, och vem som sedan registrerar den? O:-)

• Medlem
  • 2007-05-03 13:59

Det finns ingen teknisk koppling idag mellan vem som köper och registrerar sig som användare, men det är inte omöjligt att det kommer framöver. Däremot så regleras användandet i licensavtalen för resp produkt. För att veta vad som gäller exakt för en produkt eller ett företag så måste vi hänvisa till tillverkarna. Vidare så finns det begränsningar i antalet produkter man kan köpa med studentrabatt från vissa tillverkare.

Givetvis så är det ju så att om en förmån missbrukas så skadar det möjligheten att få fram motsvarande förmåner igen, men den diskussionen har vi haft här förut.

Passar på att puffa för att man som student får ett be-ez fodral utan kostnad om man köper en MacBook eller MacBook Pro via Mecenat Apple Store innan slutet av maj.

Som alltid, har ni frågor, synpunkter eller idéer om hur vi kan göra livet bättre för er som är studenter så är det bara att ta kontakt.

Måns Thuresson

Tack för klargörandet.

1
Bevaka tråden