Köpa extern hårddisk - USB eller firewire?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 10:21

Jag ska köpa en MacBook (snart) och tänkte ha 80gb hårddisk. Sen har jag även beställt en Mac Mini på 60 gb som jag tänkte ha kopplad till TV'n. Dock har jag PC idag med 2 nästan fyllda 100gb-diskar. Så det känns kanske itne som att jag kommer att klara mig, även om man har mindre program o skräp till Macen..

hur som helst. om jag köper en extern hårddisk, är det då mycket skillnad i hastighet på USB2 och Firewire? Det finns ju fina och billiga USB-hårddiskar på tex webbhallen för 1000 kr. det känns lagom.. mer än så har jag nog inte lust att lägga.

rekommendation?

På Macbook Pro har du en FW-800 port som är snabbare än 400-porten på din framtida Macbook. FW-400 och USB2 är ganska likvärdiga i hastighet (USB något snabbare?)
I ditt fall skulle jag tippa att det är hugget som stucket vilket du väljer och om det hela är en prisfråga så kör på USB-disken.

Mina 2 cent...

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-27 12:51

FW400 ligger lite bättre till än USB2 hastighetsmässigt, dessutom så är FW resurssnålare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 13:14

men är det hasighetsskillnad så att det märks? eller är det knappt märkbart och mer en siffra på pappret?

USB 2 finns det ju fler av och dessutom är de billigare. så då är frågan om det är värt att köpa firewire. dessutom har ju fler USB än firewire om man nu skulle ta hem den till en kompis.
eller funkar den inte på en PC då för att den är mac-formaterad förresten?

Ursprungligen av martenj:

men är det hasighetsskillnad så att det märks? eller är det knappt märkbart och mer en siffra på pappret?

Ja, den är ganska märkbar. Framför allt håller Firewire en hög kontinuerlig läs/skrivhastighet och kan verkligen nå sina 400 Mbps så länge själva disken klarar det eftersom allting är hårdvaruaccelererat, medan USB2 varierar hejvilt. Man kan se USB lite som en glorifierad serieport eftersom i princip allt arbete görs av operativsystemet. Enda fördelen med USB är att den dödssimpla elektroniken är snorbillig. Ett kortfattat prestandatest hittar man bland annat här:

http://www.usb-ware.com/firewire-vs-usb.htm

USB 2 är vanligare och funkar bra. Ska du ha disken till pc också så måste du formatera i fat32 (MS-DOS-format).

Vill du ha en bra disk till dig själv kör FireWire. Den går att seriekoppla med andra FW enheter*. Har bättre strömmande prestanda. Är mer tillförlitlig. Det finns bra lådor med både FW och USB. (Kan man boota från USB ?, Man kan det från FW.)
Googla så kommer du se massa anledningar att välja FW. Enda anledningen att ha USB är att FW inte går att koppla till vissa andra datorer. (Vilket, som du antog, inte spelar roll om du använder Mac-formatering).
Välj bästa teknik eller mesta hopkopplingsförmåga. Som sagts USB funkar bra.
MR

*En kul grej med att använda FW är seriekopplingsfaktorn. Men det finns udda FW enheter som inte har två portar, varning för dem.
En bekant bygde om två gamla FW lådor till ett raid-system med fyra diskar i. Minsta disken på 160 avgjorde storleken på RAID-disken.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 14:30

Köp en som har FW 400, FW 800 samt USB II, LaCie bl a har det. FW är överlägset bäst.

Jag ägern en SmartDisk FireLite 120 GB som har FW och den får även ström genom FW-kabeln. Mycket nöjd med den. Tyst, snabb, och liten.

http://www.smartdisk.com/eWeb/smartdiskus/www/staticpages/fireliteporthdd.asp

Jag skulle egentligen helst köpa en disk med både FW400/800 och Ethernet. Finns det?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-02 16:03

Men i praktiken... Spelar det någon roll primärt gällande strömkonsumtion om jag kör USB 2.0 eller firewire? Har en iBook G4 som skall svingas upp och de diskar jag fastnat för (WD passport) tycks bara ha USB 2.0... Kommer väl mest att ha media-filer på den externa, men hade kanske velat köra även program därifrån. Vad tror ni, är detta möjligt elelr måste jag leta efter en fireWire-disk?

1
Bevaka tråden