Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bil-GPS ska man satsa på?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 19:37

jag skulle vilja ha en bra bil-GPS. Bärbar i bilen är uteslutet så det får blå nån sån där som man sätter i rutan. TomTom? Navman? Garmin? Sony? Har ni några tips/råd? Fungerar verkligen den där automatiska trafikhinderfunktionen? Kan man ladda ner fartkamerors placering? Kan man köpa till kartor för sydafrika (ska dit i dec)? Vilken har "snyggast" grafik?

Många frågor och en del kan man säkert få reda på på resp sajt men jag har surfat runt och inte blivit särskillt klok faktiskt. Å de säljare jag varit i kontakt med säger HELT olika saker. T.ex att trafikhinderfunktionen hämtas från radio (närmare bestämt P3?), en annan att man måste ha blåtandstelefon och surfa in på nån uppdaterarsajt.

Hjääääälp!

Jag var for 6 manader sedan i samma sits som dig. Nu har det gatt ett tag och jag ar manga erfarenheter rikare.

Jag anvander en Garmin C330 som jag kopte i USA, men har lagt in Europa pa den ocksa.
Den ar bilig och en av varldens basta GPS-enheter. Man kan utan problem lagga in fartkameror och andra intressanta punkter som bensinstationer mm. Garmin service ar super bra.

Kopte forst en TomTom 910, men vilken katastrof den var sa lamnade jag tillbaka den efter ha kranglat med deras support ett tag.

Trafikhinder och information ar nagot som jag inte har nagon speciell stor erfarenhet av, men jag vet att det finns lite olika satt som det fungerar pa. I Sverige ar detta inte speciellt anpassat och jag ser absolut ingen nytta med en sadan funktion i Sverige.

Fraga pa sa ska jag svara. I mina ogon ar Garmin nummer ett.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-25 20:21

I ett avsnitt av fifth gear så testade de några navigatorer och TomTom Go 510 var bäst enligt dom. Tycker själv också om TomTom men jag använder det enbart till mobilen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 20:41

Verkar som att Navman har en vettig trafikfunktion som bara kostar vid inköp av själva hårdvaran. Den går via RDS (radio gissar jag). TomTom får man prenumerera på vad jag har förstått och den uppdateras via GPRS (blåtand/mobil)...

Mats: vad med TomTom strulade, jag var rätt nära på att välja just den modellen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 20:52

dboy,

Om just trafikhinderfunktionen, eller TMC (Traffic Message Channel) som det heter, kan du utförligt läsa om på Vägverkets webbplats...

I korthet så skickas dessa trafikmeddelanden i sverige digitalt via FM-bandet (P3) och kan tas emot och tolkas av just navigationssystem med inbyggd TMC-mottagare.

Dessa meddelanden skickas ut med korta intervall och om man så vill, kan ens navigator ta med denna information i beräkningen av lämplig väg dit du är på väg. Skulle ett trafikhinder (som informerats om via TMC) finnas eller uppkomma på din rutt, så kan navigatorn själv räkna om din rutt med detta hinder i åtanke.

Mycket smart funktion...!!

Vissa navigatorer har dessa TMC-mottagare inbyggda, emedans andra har de som tillbehör.... Vissa kräver externa antenner, andra kör med inbyggd antenn, alternativt inbyggd i laddar-kabeln.

En annan variant att ta emot dessa TMC-meddelanden är via Internet. Detta kräver dock att navigatorn har möjlighet att ansluta mot en mobiltelefon (Bluetooth/kabel), som i sin tur kan ansluta mot internet (GPRS/Edge/GSM). Detta sätt att ta emot TMC-meddelanden brukar oftast kräva att man skaffar ett "abonnemang" hos samma företag som gjort navigatorn.

Lycka till,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 11:51

Suveränt svar! Tack! Nu ska jag bara researcha vilka som har inbygd antenn etc! tack!

1
Bevaka tråden