Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 halvdöd efter ny RAM

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-22 18:44

Installerade 2st 1GB [bytte ut de 2="2" st 128:or som satt där] SDRAM DDR blablabla [beställde från macoteket] i min 2x1.8 G5
Den startar, men den lilla vita lampan blinkar lite. Sen händer ingenting... allt är svart...
Har den igång nu och nu ökar fläktarna till dammsugarnivå utan att nåt händer [har f.ö. tagit ut de nya minnena så nu sitter bara 2x512 där som suttit förut]
Skärmens lilla vita lampa slocknar inte när datorn är avstängd heller

asmysko...

vad händer?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 19:28

Har du provat att återställa datorn.
Brukar hjälpa.

B.D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-22 19:30

återställa as in... tangentkombination eller är det nån annan mysko knapp man ska trycka in med våld?
Har ju haft mac sen 97 och har aldrig stött på problem av denna kaliber så jag har aldrig behövt bry mej om såna där specialare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-22 19:51
Ursprungligen av otg:

Den startar, men den lilla vita lampan blinkar lite. Sen händer ingenting... allt är svart...
[...]
Skärmens lilla vita lampa slocknar inte när datorn är avstängd heller

Tillägg: lampan på datorns framsida blinkar alltså två ggr, är släckt, blinkar två ggr, släckt osv. Två blink tar kanske 0.5s, sen är den släckt i kanske 4-5s
Måste stänga av datorn genom att hålla in powerknappen

cmd-s funkar inte, cmd-alt-p-r funkar inte, har pillat på knappen på moderkortet men det verkar inte hjälpa heller... allt är svart och mörkt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-22 23:33

nevermind

Man är en idiot iofs löste det sej då

Fanns ju små siffor... tänkte aldrig på att placeringen var så #%# viktig... nåväl nu funkar den ju med 3GB RAM

  • Medlem
  • 2006-09-22 23:51

Vad hade du gjort för fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-23 00:08

Min G5:a rymmer 4GB så det finns 4 platser. De är parvis placerade och numrerade uppifrån och ner 2 1 1 2 men det såg jag inte...
tydligen måste man ha lika stora minnen i samma nummer så att säga... jag hade stoppat 1GB 512MB 1GB 512MB [råkade plocka ut fel först så jag hade ut alla 4 gamla så då tappade jag strukturen... =)]
tydligen måste man placera dem 1GB 512MB 512MB 1GB [eller 512="512" 1="1" då]

såg det i nån pdf på apple.com

de 8GB-RAM-G5:orna har tydligen numrerat platserna som 4 3 2 1 1 2 3 4 så man får hålla ordning på minnet

  • Medlem
  • 2006-09-23 00:32

Så har det varit i äldre modeller av Macintosh också. Bra att veta att man fortfarande håller på med detta. Ett tips kan vara att kika in på http://www.apple-history.com där brukar man bli varse sådana saker.

1
Bevaka tråden