Vem ska man lita på? Apple eller TNT?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag väntar på min nya iPod och har försökt att spåra försändelsen. Från Apples sida ser det ut såhär:

Citat:

Shipped to: KARLSKRONA, SE 21 Sep 2006
Estimated Delivery Date: 22 Sep 2006 (Subject to change)
Current Delivery Status: In Transit to Customer - Shipment on Schedule 21 Sep 2006

Men på TNT:s sida ser det ut såhär:

Citat:

Datum Tid Ställe Status
21 sep 2006 18:54 Shanghai Shipped From Originating Depot
21 sep 2006 13:48 Shanghai Consignment Received At Transit Point

Nu funderar jag på var den håller hus, någon som har en aning?

Många gånger så kan det stå att produkten har lämnat Apple vid ett visst datum. När det egentligen betyder att den var tänkt att lämna fabriken/lagret vid den tidpunkten. Finns den t.ex. inte i TNTs system så har den inte lämnat Apple. Så du skall kan nästan alltid lita på vad TNT säger. Apple vet aldrig var din vara är någonstans utan dom tittar också bara på TNTs sida.

• Oregistrerad
  • 2006-10-02 08:03
Ursprungligen av En svensk tiger:

Många gånger så kan det stå att produkten har lämnat Apple vid ett visst datum. När det egentligen betyder att den var tänkt att lämna fabriken/lagret vid den tidpunkten. Finns den t.ex. inte i TNTs system så har den inte lämnat Apple. Så du skall kan nästan alltid lita på vad TNT säger. Apple vet aldrig var din vara är någonstans utan dom tittar också bara på TNTs sida.

Gah! Jag beställde en 24-tums iMac den 21/9 med en beräknad leverans på 4 dagar. Det kom dock raskt upp att den skulle komma först den 5/10, vilket sedan ändrades till 4/10 och idag står det 2/10. Referensnumret hittas dock inte hos TNT, vilket enligt ovan skulle innebära att paketet inte ens lämnat Apple? Knepigt!

Det är ju toppen att Apple ger sig på att försöka förutsäga leveransdatum, men det är ju också väldigt vanskligt eftersom man inte väntar sig mindre än att det ska komma *exakt* när de säger. Levrans på tid ger inga pluspoäng, men en liten avvikelse ger minuspoäng - orättvist, men sant.

• Oregistrerad
  • 2006-10-02 08:09

Ok, nu hittade jag länken till en TNT-sida som faktiskt hade lite mer info. Synd att jag inte kunde få fram den infon från AppleStore eller TNT.se. Verkligen bra och modernt med diskussionsforum direkt på företagets trackingsida. http://www.apecode.com/appletrack/

Sedan förstår jag inte alla detaljer, eller vad som verkligen hänt nedan, men det känns betryggande att det är något på gång iaf! Ska läsa lit emer i deras forum nu.

01 okt 06 86 14 booking slot obtained Apple Shanghai 02 okt 06
01 okt 06 30 10 departed direct NLAMS07 29 sep 06
30 sep 06 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 29 sep 06
23 sep 06 30 64 Departed from source Kuehne & Nagel Shanghai 29 sep 06

Okej, tack för svaret. Än så länge är både Apples och TNT:s sida ouppdaterade så jag får vänta och se när grejerna dyker upp.

Uppenbarligen väntar vi på samma sändning från Shanghai. Uppgifterna för mitt paket är exakt samma... Dock ska mitt paket inte lika långt upp i landet, utan bara till Malmö.

Citat:

Hehe okej, då kan ju du skriva här när du fått ditt paket så är jag beredd efter ett par timmar Enligt Apples sida ska mitt komma senast 2:e Oktober.

• Oregistrerad
  • 2006-09-23 13:08

Hur ser TNT's spårningnummer ut och vart hittar man det?

//Adam

Senast redigerat 2006-09-23 20:31

På frågan om vem man ska lita är svaret enkelt: TNT

Oavsett vad det står på ordersidan hos Apple är det TNT-s trackinginfo som gäller.

• Medlem
  • Timrå
  • 2006-09-24 18:19

vilket nummer är det man ska använda på tnt tracker?

• Oregistrerad
  • 2006-09-24 19:53

Mysko

Märkligt att det skiljer så mycket mellan Apples uppgifter och TNTs. Det brukar stämma väl överens, även om TNT uppdateras snabbare och är mer detaljerad eftersom man läser av sändningen vid varje terminal. I detta fall verkar det vara fel någonstans i informationsflödet.

TNTs spårningsnummer finns angivet som "Carrier Tracking Number", nio siffror som brukar börja med 7897xxxxx. Det brukar gå att spåra på referensnummer också.

Skillnaden i tid mellan Malmö och Karlskrona är några timmar. När det är dags för "out for deliviery" lämnar sändningen TNT i Malmö på morgonen för distribution i södra Sverige.

Jo visst är det lite konstigt att det skiljer, men egentligen har båda rätt. Apple säger ju att försändelsen är på väg till mig, och det är den ju. Även om den är låååååångt borta

Man ska använda "Delivery Reference Number" och så ska man markera "Referens" när man ska söka på TNT:s sida.

Just nu ser det ut så här på in orderstatus hos TNT.

Citat:

Datum Tid Ställe Status
23 sep 2006 12:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay
22 sep 2006 12:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay

Ganska tråkigt faktiskt! Hoppas jag får den innan helgen iaf!

Edit: Pudong är Shanghais flygplats.

• Medlem
  • Timrå
  • 2006-09-25 17:36

Okej.. idag fick jag det här på apecode appletracker:

22 sep 06 32 55 flight departed Apple Shanghai 25 sep 06

och jag har fortfarande inte fått nåt carrier ref number till TNT... är de bara sega på att uppdatera?

Detta nummer använder jag när jag söker på TNT:s sidor:

Wiee nu är min iPod äntligen i Holland! Hoppas på att få den i övermorgon, är det för optimistiskt?

Citat:

Datum Tid Ställe Status
25 sep 2006 15:06 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
25 sep 2006 12:19 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
23 sep 2006 12:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay
22 sep 2006 12:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay

All the way from China!

Nu är min "Out for delivery", så jag antar att TNT-bilen kör omkring nu. Är din också deet jbn?

• Oregistrerad
  • 2006-09-26 12:04

Grattis!

Det jag tyckte var märklig skillnad mellan uppgifterna hos Apple och TNT var ETA (beräknad ankomst till mottagaren). 22:e var ganska svårt att uppnå när den inte ens lämnat Kina. Annars tycker jag oftast att Apple räknar pessimistiskt numera och förkortar väntetiden allt eftersom.

Kan meddela att Poståkeriets bil som normalt kör för TNT just nu landade på BTH Campus Karlshamn - om det nu är samma bil som levererar i Karlskrona kan det inte ta så lång tid

Nu har jag fått min iPod, det var nog inte samma bil eftersom jag fick den klockan halv tolv En annan sak som är kul är att jag beställde min iPod för en vecka sen, och min syster beställde en Nano i söndags. Vi fick dem samtidigt

Nåja man kan fundera lite över det där med Apple och TNT... Hur som helst är jag glad att det gick att spåra överhuvudtaget

1
Bevaka tråden